donderdag 20 juli 2017

Zomer!!

Spinnen, plantaardig verven, zaaien, en verzamelen; het is een natuurlijk onderdeel in mijn leven geworden.
In een Iep die vlakbij ons terras staat, groeien vreemde poliepen op het blad. Het blijken grasluizen te zijn die middels een gal op dat iepenblad geboren wordt. Als de luizen rijp zijn kruipen ze uit die gal en verdwijnen onder het gras. De blaadjes vallen nu massaal op mijn stoepje. Ik veronderstel dat die gallen mij verfstof opleveren, dus ik verzamel....
Ooooh en het boerenwormkruid bloeit nu massaal! Gisteren ging het al mijn verfpan in en de rest hangt te drogen.




Mijn voorraad geverfde wolletjes :-))





Ineens groeit er een fantastisch mooie plant in de tuin. Het blijkt kaasjeskruid te zijn. Met de bloem kan je roze of blauw verven. Dus ik verzamel dagelijks de afgevallen bloemetjes.




In mijn kas groei van alles, maar ook deze drie.  Indigo! Ik heb er nog geen idee van hoe ik die moet gaan verwerken tot kleurstof, daar moet ik mij nog in gaan verdiepen. Eerst maar eens een grote plant worden!
Mijn groente- en bloementuin is nu op zijn hoogtepunt. Binnenkort zal ik daar eens een blog aan wijden. Want het groeit en bloeit daar boven verwachting!

15 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je boeiend bezig bent, mooi om die natuurlijke kleuren te ontdekken. Ik ben benieuwd hoe je uiteindelijk zal kleuren met indigo. Er leuk om de lezen.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk dat verven. Wat fijn dat je zoveel uit eigen tuin kunt halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf ook die tak zo langs het huis, mooi je eetbare en bloementuin prachtig!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leven puur uit de natuur, iets dankbaarders is er niet! Heeeeerlijk dat we het even mogen zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. geweldig ik ben gezond jaloers op je geverfde strengen wat een pracht gezicht en leuk kaasjes kruid heb ik ook gezien maar waar......... en ik ga vanmiddag op pad voor het boerenwormkruid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat woon je prachtig zo midden in de natuur, mooie foto's en ben benieuwd naar je nieuwe verfavonturen.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh zo mooi ,ik mag van mijzelf ff niet verven eerst dingen afmaken volgend jaar dan maar weer ,maar geniet enorm van je tuin en je verf akties ,zo mooi hou enorm van dat ruige nartuurlijke mijn tuin is ook een beetje zo ,blijft een postzegel maar ben er enorm blij mee .dank voor je lieve reacties

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ziet dat er allemaal stralend zomers uit.............

    BeantwoordenVerwijderen
  9. War een prachtige foto's maakte je met al die mooie kleuren. Het lijkt me iedere keer weer spannend wat voor kleur een bepaalde plant gaat opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig je zelf geverfde bolletjes zeg.........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig je zelf geverfde bolletjes zeg.........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wauw wat een hemelse weelde in je tuin, en dan die kleurtjes tegen je huis.... heerlijk om te zien zeg, wat een feest,
    goed bezig Hannah, héél goed bezig,
    je hebt het lekker naar je zin daar zeker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ben jij leuk bezig met dat natuurlijk kleuren. Prachtig wordt het! Is het!

    BeantwoordenVerwijderen