zondag 7 mei 2017

Verven met fluitenkruid



 Onderweg op mijn fiets  rij ik door een natuurstiltegebied. Er staat een bordje dat ik welkom ben van 15 juni tot 15 maart. Ha, dat vind ik fijn. Ik mag hier eigenlijk niet zijn. Dat maakt mijn fietstocht meteen een stuk avontuurlijker. Ik kom een grote groep reeën tegen, zwanen, ganzen en heeel veel vogels die ik niet ken. De foto's van de reeën zijn genomen van een flinke afstand. Van de man hier in huis hoor ik dat bovenstaande vogel een wulp is. Eigenlijk ben ik op weg om fluitenkruid te plukken. Ik wil geel in mijn verfpan!
 Ik hoef niet bang te zijn. Het staat er boordevol mee. Ik pluk een flinke hoeveelheid en fiets in de zon weer naar huis. Wat ben ik blij met die zon en de aangename temperatuur. Want wat bleef het lang koud de afgelopen lente!
 Thuis steek ik het vuur in de kachel, pan erop met fluitenkruid. Binnen heb ik een pan op het vuur om de wol te beitsen. Ondertussen spin ik wat....

 En het resultaat van een uur in de pan. Prachtig geel!

Ik heb een tijd niets van me laten horen of zien in blogland, maar ik mis het schrijven en de contacten met deze en gene. Heel voorzichtig neem ik de camera en de pen weer ter hand en hoop ik jullie weer tegen te komen:-))

22 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig zonnige kleur wol! En het is inderdaad veel te lang koud en nat gebleven. Ik hoop dat jouw wol de voorbode is van zonnigere tijden! En ja, ik ben blij dat je hier weer bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige kleur geeft fluitekruid, nooit geweten.
    Wat fijn dat je weer terug bent, ik zag je pop al langskomen.
    Tot snel, met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooooi! Prachtige kleur zeg, en bijzonder lijkt me dat 'op verboden terrein' alleen samen met de dieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. verf van Fluitekruid? Grappig nooit geweten dat dat kon en wat een mooie kleur!!!
    Ik ben gek op fluitekruid gewoon aan de kant van de weg maar ook hier in de vaas gecombineerd met tulpjes. Jammergenoeg valen ze snel uit. Groetjes, Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oooh wat mooi zeg, heel zonnig.
    Ik lees weer mee hoor, ik hou ook af en toe een blogpauze, moet kunnen toch? ;-)
    Groetjes van linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige kleuren, heb je de wol voorbehandeld met aluin ?

    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Thea. Ik gebruikte 15 gram aluin op 100 gram wol. Een uur tegen de kook houden.
      Hannah

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je reactie .

      Groet Thea

      Verwijderen
  7. Fijn je weer te lezen en goed plan ga ik morgen met de tuinders doen, de bermen staan hier vol met fluitekruid :)
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn want ik lees hier graag,
    Ja bij mij kriebelt dat ook meteen ,maar roep mezelf een halt toe eerst maar een opmaken wat ik heb ,ben ook altijd met te veel tegelijk aan de gang kan het niet laten ,en komt ook echt af maar ja .....
    Mooi weer je geeltjes ,de natuur is een goede vriend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is zo'n mooie intense kleur geel geworden....en ik schreef het al op ig....wat een heerlijke plek om zo buiten te spinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zit je daar mooi op dat plekje achter je spinnewiel terwijl in de pan het fluitenkruid je wol een prachtige gele voorjaarsgloed geeft. Fijn om van je te horen en je mooie foto's te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel fijn om je weer te "lezen" Hannah... en wat een prachtig geel! ♥♥♥

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat gezellig dat je er weer bent Hannah, en hóe, ja hé je gaat mensen missen ik weet het, maar een pauze is ook goed hoor, geeft weer nieuwe inspiratie, mooi joh die reeën, en die wulp.en je geverfde wol, is een plaatje, ben benieuwd hoe je brijsels er uit komen zien :-)
    welkom terug hé

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn..... dat missen begrijp ik helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een voorrecht om vlak bij huis door een natuurstiltegebied te kunnen fietsen. En daar heb je dus zulke schitterende ontmoetingen met dieren en planten.
    Dat geel is wel heel subtiel, en je werkplek buiten kan niet mooier!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat woon jij toch mooi... en wat ben ik jaloers op jouw spinnen, kleuren en al dat verder "zelf wol" maken! Wol met een opperst ecologisch label... gewoon zelf gemaakt! Misschien ooit... ooit wanneer ik eens wat extra tijd kan kopen, wil ik dat ook leren. Voorlopig geniet ik dus maar van jouw mooie foto's. Enne... welkom terug. Volgende keer ook weer een fotootje van Koezie? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fijn dat je er weer bent Hannah...........en dat nog wel met zo'n zonnig kleurtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi, inderdaad prachtig fris gele kleur. Mijn resultaat vind je op FB als je zoekt op dewolkelder. gr. Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hey wat mooi ik heb afgelopen week fluitenkruid geverfd, beetje anders gedaan aluin bij de verf in ipv voor beitsen geeft een mooie kleur geel, staat prachtig aan de molen, heb je die lappen ook geverfd ? wat is dat ook wol ( sorry beetje nieuwsgierig )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Albértje. Ja het zijn wollen lappen. Ze gingen mee in het beits bad én het verfbad en gaven dezelfde kleur af als de strengen wol. Hartstikke leuk, want dat geeft veel nieuwe mogelijkheden!
      Groet Hannah

      Verwijderen
  19. Via via ben ik bij je blog terecht gekomen. Wat een mooie gele kleur. Ik ga morgen met de klas met fluitenkruid verven. Ik hoop dat het bij mij net zo mooi wordt. In ieder geval stonk het koken van het fluitenkruid al enorm, pff. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen