vrijdag 26 mei 2017

Koeiengekte....

'Komen jullie helpen? De koeien gaan naar buiten..."
Janouk, het overbuurmeisje en ondertussen vriendin van N oah woont met haar familie op een groot melkveebedrijf. Het eerste gras is van het land en al ingekuild en nu wordt iedereen opgetrommeld om aanwezig te zijn. Het lijkt wel een buurtborrel, maar dan zonder borrel
Tuurlijk wil ik komen helpen! Maar wat moet ik dan doen?
Rond de wei is een draad gespannen, waar stroom opstaat. De koeien zijn vaak zo uitzinnig van vreugde dat ze dwars door die draden denderen en overal belanden waar je niet wil dat ze komen! Op straat, bij de buren.... Je moet die koeien tegenhouden!!
Ha, nou ik vind dat leuk! Hartstikke Leuk. Fototoestel mee, de zon schijnt, het is hemelvaart, iedereen vrij, de hele buurt stroomt toe.
Ik word daar ergens in die wei achter zo'n draadje geposteerd en de show mag van mij beginnen. Overal worden mensen neergezet op 'kritieke' punten....


Nou. Daar komen ze. Zo'n honderdvijftig melkkoeien. Ze maken een bocht naar rechts en komen recht op ons afgestormd. Hahaaaaaa. Jongens wat een gekte. Je gaat vanzelf heel hard schreeuwen en springen. Want natuurlijk zien ze dat kleine witte draadje niet. En achter mij is ook nog drie kilometer gras... Wat staat dat mens daar gek te doen zullen ze gedacht hebben en gelukkig  nemen ze opnieuw een bocht naar rechts.... Want denk je nou echt dat ik een kudde koeien kan tegenhouden. Tssssss

Pfieuw. Gelukkig. Ze gaan de goeie kant op. Naar achteren kunnen ze heel ver rennen. Aan het eind van die wei is geen draadje. Daar is een sloot. Stoppen ze vanzelf zei de boer....


Maar binnen vijf minuten is er grote opschudding aan het eind van de wei. De koeien groeperen zich en het is een kabaal van jawelste. De boer gaat met Janouk in grote snelheid over de wei met een 'verreiker'... Wat nog nooit gebeurde is gebeurd. Een koe in de sloot....

Het slachtoffer krijgt een ketting om zijn nek en Janouk bedient de ver-reiker. Pfff. Ik ben gewoon trots op het kind. 12 jaar hé:-) Trekt zomaar even een koe uit de sloot....
Ondertussen rent er naast mij een koe door het draad en helemaal aan de overkant zie ik ook een paar mensen achter een koe aanrennen.. Tsjonge wat sta ik te genieten. Wat een spektakel! Ik schiet me gek aan foto's.


Er zitten zo'n dertig koeien bij die nog nooit buiten zijn geweest. Die noemen ze veersen. Alleen de koeien die melk geven gaan naar buiten. De kalfjes en pinken staan gewoon op stal. Zo'n koe weet niet wat hem overkomt! Kent niet anders dan het ritme van de stal. Weet wanneer en wat zijn voer is, maar heeft nog nooit met zijn hoeven op het gras gelopen, de zon gezien en de blauwe lucht.
De koe die in volle vaart de sloot inliep heeft gisteren zijn eerste kalf gebaard en is volledig in paniek. Hij rent de andere kant op en schiet daar door 'het draadje'..
Kijk. Daar gaat ze. Ze begrijpt nog helemaal niet dat je dat gras kan eten en er lekker bij kan gaan liggen herkauwen.. Arm beest. Dat duurt nog wel een dag....



Na een uur komt de kudde wat tot rust. Komen we bij elkaar en krijgen we nog prachtige verhalen te horen van de boerin. 'ik kan er wel een boek over schrijven' zegt ze. Nou, dat lijkt mij een leuk boek en ga ik zeker lezen! Ik had een geweldige middag en nu ik deze blog zit te schrijven zit ik alweer te genieten!
Vroeger wilde ik altijd boerin worden en heel lang wilde ik een koe. Ik kreeg een kalf aangeboden, mocht ik zo mee naar huis nemen. Maar nee. Dat is niet meer wat ik wil.
Maar je mag me altijd bellen buuf als ik "moet helpen bij de koeien".:-)
Want ik vond het hartstikke leuk!

15 opmerkingen:

  1. Wat leuk, zo'n koeienspektakel. De foto's zijn geweldig, ik kan het me helemaal inbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk oer Hollands gebruik, leuk dat je daarbij kon zijn en ons laat meegenieten.
    Fijn weekend Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hihi wat een spektakel zeg. Het klinkt als een heerlijke middag. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja daar hou ik ook van heerlijk om de koeien in de wei te zien en wat is Nederland zonder koeien..... niks toch !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi verhaal, ik zie het spektakel zó voor me. Maar ook wel een beetje eng, dat ongeremde koeiengespring en -geren.
    Wat een ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het ziet er ook geweldig leuk uit, die rennende en springende koeien.
    Ik was toevallig bij m'n moeder toen bij haar achterbuuurman de schapen en lammeren naar buiten mochten, dat is ook zo'n geweldig leuk gezicht, maar veel inder uitbundig dan zo'n kudde koeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh zaaalig zeg, dat ongegeneerde door het dolle heen zijn van die koeien! Leuk dat je daar getuige van kon zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zit ook te genieten bij je foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. phewwww wat een avontuur zeg... ja het is altijd machtig mooi koeien naar buiten, koeien horen in het land en niet op stal. als het aan de regering ligt wordt het een zeldzaam plaatje, dat willen we niet hé Hannah....
    we staan voor koeien buiten, zodat jij er elk jaar mooie foto's van kunt maken, potjandozie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben helemaal jaloers, ben dol op koeien. Geweldig verhaal en prachtige foto's, ik heb er ook van genoten. Groetjes, linda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooie foto's, heb je die ook op een hoger resolutie? ik zou graag koeiengekte 016 willen gebruiken
    Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vorig jaar ben ik op een boerenbedrijf geweest waar de koeien van stal de wei ingingen.
    Wat heb ik genoten. De boer voerde de spanning nog een beetje op en daar gingen de deuren open...

    Wat is het mooi om in de wei de koeien te zien grazen.

    Groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het ziet er ook geweldig leuk uit, die rennende en springende koeien.


    ทางบ้าน

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hello!! I'am glad to read the whole content of this blog and am very excited. Thank you…
    บอลพรุ่งนี้

    BeantwoordenVerwijderen