donderdag 21 april 2016

Vijf kraanvogels.

Nog nooit eerder zag ik met mijn eigen ogen kraanvogels. Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat ik niet wist wat ik zag toen ik ze op de foto zette. Gelukkig loopt er hier thuis een vogelaar, die meteen ziet dat het kraanvogels zijn. Ik ging nog terug om ze nog scherper op de foto te krijgen maar de vogel was al gevlogen!
De kraanvogel blijkt een behoorlijke symbolische betekenis te hebben. De onderstaande tekst 'pinde' ik van internet;

De kraanvogel is een onvermoeibare vlieger, die vliegt met een uitgestrekte nek en is de enige grote vogel die in ordelijke formaties vliegt en af en toe zweefpauzes in acht neemt. De bewegingen van de kraanvogel zijn rustig en krachtig tegelijk. Zijn trek die de lente aankondigt maakt hem tot symbool van vernieuwing.

Kraanvogels hebben in vele culturen, geloofsovertuigingen en sagen een sterk positieve symbolische betekenis. In Japan, China en andere Aziatische landen wordt de kraanvogel als gelukbrengend beschouwd en is de kraanvogel het symbool voor een lang leven, vrede, gerechtigheid en zijn kraanvogels de boodschappers van wijsheid. De witte kraanvogel is volgens de Tibetanen het symbool van de vrijheid. In het christendom is de kraanvogel het symbool van waakzaamheid, oplettendheid en een vooruitziende blik. In het Grieks mythologische verhaal van Ibycus werd Ibycus door een dief aangevallen en voor dood achtergelaten, waarna hij passerende kraanvogels te hulp riep, die de onverlaat volgden en net zo lang boven hem bleven hangen totdat hij verslagen door schuld de misdaad bekende. 

Ben ik zomaar erg tevreden dat ik mijn toestel bij me had en precies op deze dag deze prachtige vogels spotte! Symbool van vernieuwing.... tsjonge!



11 opmerkingen:

  1. ....oh wauw...wat prachtig! :-D
    Zooo dichtbij, en dat in Drenthe!
    (Heb ze wel eens gezien, maar dat was in Zweden).
    Gaaf....
    Wat een geluk! Ook voor ons dat je hebt kunnen fotograferen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uniek dat je die hebt kunnen fotograferen, ik heb ze nog nooit gezien. Daar wordt je toch helemaal blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een geluk en wat staan ze er mooi op !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat prachtig en dan ook nog vijf. En dat op de dag na...... Het zijn inderdaad boodschappers. Ik vind het ontroerende vogels. Weinig mooiers dan de roep van overvliegende kraanvogels.
    De vader van Keesie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waaaaaaaaawdat is echt heel bijzonder en geweldig word er meteen heel blij van

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw Hannah, wat gaaf dit vergeet je nooit meer, als je hun getetter een keer hoorde, herken je het ook meteen, super vogels, wat mooi hé,
    kippenvel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi die kraanvogels, die zie je niet vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh Hannah wat prachtig. En nog foto's ook! Ik heb ooit een vlucht kraanvogels zien overkomen en dat ge-trompetter vergeet ik nooit weer. Ik wilde het zo graag nog es zien maar ja dan moet je geluk hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat bijzonder dat ze daar zomaar stonden (en dat je ze op de foto kreeg)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jee... wat een prachtige ontmoeting! Echt een bijzonder om deze unieke vogels zomaar voor je lens te krijgen. En dan ook nog eens de boodschap die ze je geven... cadeautje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een bijzondere waarneming. Hopelijk geluksbrengers!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen