zaterdag 19 maart 2016

Winterslaap?

De houthakker vindt bij zijn houtstapel een eekhoorn. Het diertje ligt in een opgerolde houding tussen een stapel doeken. In eerste instantie denkt hij dat ie dood is, maar het is zo'n typische houding. Zou ie toch nog slapen? Zijn lijfje is nog soepel en mooi gaaf, zijn ogen liggen zo mooi toe, nog geen ongedierte... Maar waarom wordt ie dan niet wakker als we hem optillen? En alle dieren zijn nu toch wel uit hun winterslaap? We durven hem nog niet te begraven. Stel je voor dat ie toch wakker wordt.
Prachtig diertje. Nu ik de foto zo zie ben ik toch bang dat hij dood is. Bizar hé. Dat je zo kan twijfelen over leven of dood.

21 opmerkingen:

  1. Awww! Prachtig beestje!
    He...wat een rare gewaarwording, of niet? Is hij niet stijf/hard?
    Ik hoop dat hij weer wakker wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo mooi zijn die beetjes ik hoop dat ie gewoon slaapt
    en morgen weer wakker is

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi! Maar als ie slaapt moet er toch iets van een kloppend hart zijn? Das best essentieel bij leven ;-). Toch? Dag, Carin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We lezen dat een eekhoorn in winterslaap zijn lichaamstemperatuur daalt en zijn hartslag maar 4 tot 5 slagen per minuut slaat. Nee, die hartslag kunnen we niet voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hm, misschien wilde mijn lijf dan ook eigenlijk een winterslaap.
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker laten liggen en morgen weer voelen. Als ie dan stijf en koud is, is ie echt dood. Zo niet dan leeft ie nog ;) Zou wel even wachten tot de ochtendkou weg is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh ja en als je dan nog twijfelt, zou je zijn oogje kunnen openmaken. Als dat vochtig is dan leeft ie nog. Is wel heel normaal hoor dat ie niet wakker wordt! Enne..ze kunnen bijten, hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig beeld vormt zo'n beestje. Ik dacht ook al dat tijdens de winterslaap de lichaamstemperatuur daalt. Ik hoop zo dat ie niet dood is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach wat bijzonder ,hij slaapt vast nog hij ziet er prachtig uit ,....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In elk geval heb je een bijzonder plaatje gemaakt. Het kan nog koud zijn dus misschien tch nog in diepe slaap. Ik hoop het....
    Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben benieuwd!ik heb ooit eens bijna een schildpad waar ik op moest passen begraven. Was ie in winterslaap. Hij zat al zo lang stil onder een berg bladeren. Aan mijn advies heb je dus niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ontzetteznd bijzonder om op deze manier een eekhoorn te vinden, ik hoop slapend....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gelukkig dat jullie hem nog niet begroeven... ik hoop dat hij wakker wordt. Hebben jullie hem weer mooi warm toegedekt? Hier zijn de eekhoorns nochtans al uit hun winterslaap maar misschien is het bij jullie in het Noorden nog wat kouder. Hou je ons op de hoogte? Prachtige foto van een prachtig diertje...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat id hij mooi! Ik hoop dat hij gewoon nog diep in slaap is en in de komende dagen weer bijkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik duim voor een lekker diepe winterslaap, mooi beestje! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik hoop gewoon dat hij nog lekker in eekhoorn droomland is!!!! Hij is prachtig!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik weet bijna zeker dat deze schoonheid gewoon slaapt, net als egeltjes lijken ze dan dood..
    Pracht plaatje
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een bijzonder plaatje! Overigens houden eekhoorntjes geen winterslaap. Grondeekhoorns wel, maar deze soort niet. Ook kunnen dieren in winterslaap juist als dood aanvoelen, omdat ze dan ook vrij stijf worden. Stijfheid betekent dus niet automatisch dood. Jouw eekhoorntje is juist slap, waarom hij niet wakker werd toen je hem oppakte is apart. Ik hoop dat het eekhoorntje gewoon erg diep slaapt. Op zich ruikt een overleden dier ook duidelijk, je had dat vast wel geroken (tenzij hij net is overleden, maar op zich gebeurt dat vrij snel hoor). Heb je nog kunnen vaststellen of hij er zelf vandoor is gegaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ahhh, hoop dat hij/zij nog leeft. Wat een mooi plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen