dinsdag 5 januari 2016

IJzelvrij....

Wat, zei Vader God, hebben jullie geen witte kerst gehad?
Nee, het was plus tien graden en het regende.....
Maar is het belangrijk dan, een witte kerst?
Belangrijk, belangrijk, het verhoogd in ieder geval de sfeer!
Maar wanneer is dat dan precies, kerst op aarde?
25 en 26 december....
Ach en dat is al weer voorbij. Weet je wat we doen? We doen het NU. Zorg ik voor!
Uhm, maar de vakantie is al voorbij, iedereen moet naar zijn werk. Met kerst moet je tenminste vrij zijn.
Is dat zo? Geen probleem zorg ik ook voor!

En het geschiedde!
 Vader God gooide het op een akkoordje met HET journaal. Doe maar code rood zei hij....
 En toen belde hij de directrice van school.... Sluiten die deuren! Nee, geen school. We doen een witte kerst! 
 Ja maar, ja maar.... onderwijsinspectie, cito toetsen... we sluiten een compromis. Alleen voor degenen die ver wonen... zei de directrice....
Geen gemaar! Dicht die deuren!
En aldus geschiedde...

Op het nippertje werd ook het werk afgeblazen van Lief.
En nu vieren wij kerst.
De kachel brandt. De auto staat bevroren op de oprijlaan. Het is doodstil in het bos. Een enkeling rijdt met zijn auto over de weg, maar verder is het  ECHT doodstil!
Grote groepen ganzen bevolken de hemel. Alsof ze opgelucht adem halen dat de mensheid op aarde eindelijk zijn feest eens in stilte viert...
Ik ga eens kijken wat er nog in mijn voorraad ligt. Ik denk dat het een kersterwtensoepje wordt.
Nee, geen stress vanwege volle winkels en menulijsten. Code rood, weet je nog, wij gaan de weg niet op!
Dank je wel Vader God! Doen we morgen nog zo'n dag?
Regel ik voor je! Hoe heet die directrice ook al weer?
Tonneke!

:-)

23 opmerkingen:

  1. Heerlijk! Geniet van je onverwachte rust en witte wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het is als je er door moet minder maar ohhhhhh wta is het toch prachtig als het zo stil is hé, geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh nee liever niet nog zo'n dag zeg. Wij houden wel van een beetje structuur en ritme in de dag. Ik ben er wel weer klaar mee. Maar inderdaad, stil is het, echt nauwelijks auto's, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi, Hannah! Zonder winter het voorjaar in: dat kan Hoogerhand ons eigenlijk niet aandoen.
    Maar hij schoot wel een beetje door ;-)
    We gaan een gegeven paard niet in de bek kijken. Ook wij gaan de deur niet uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben niet zo'n bos-mens, hou meer van de polder. Maar nu wil ik wel even ruilen met je!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en in Dokkum schaatsen de mensen op straat............
    Dit is nog eens een andere winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou dat stille bos dat trekt me wel ,maar heelaas die kant op kunnen we niet ijzel.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hahaha mooi geschreven, geniet van je stilte. Hier is het grijs en waterkoud...
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zomaar een dagje vrij en zomaar die stilte, heerlijk!!
    Heb genoten vandaag!
    Lieve groet, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wil je dan aan Vader God vragen of er dan een klein beetje naar Hilversum kan komen......please..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nou ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen :-)

      Verwijderen
  11. Meen je dat nu? Hebben jullie echt sneeuw? En zelfs zoveel dat de scholen dicht zijn? Je maakt een grapje! Hier is het miezerig... het regent maar het is helemaal niet koud... nog niet. Gelukkig maar want ik ben weer aan de beurt om buiten les (sport) te geven... en ploeteren in de modder is toch zo mijn ding niet. Als het dan ook nog koud zou zijn werd het helemaal miserie! Mooie foto's... wel aanlokkelijk...tenminste als je niet naar je werk moet!
    Mijn allerbeste wensen voor 2016. Ik was even weg uit Blogland dus ik ben er rijkelijk laat mee maar in ieder geval van harte gemeend!
    Lieve groet en geniet nog maar van het fijn bij de kachel zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hahahaha!
    Wat een ommeslag inderdaad!
    En wat is het stil he....heeeeeerlijk!! :-)
    Hier ook vrij van werk en schaatsende kinderen op straat! Lijp gezicht hoor! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig omschreven! Ik voel het helemaal met je mee! Heel leuk..ik heb het voorgelezen aan mijn lief. Wij zijn met ons allen thuis en hebben ook een stille kerst ;-) heerlijk!!! Deze dagen voelen heel speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk Hannah!! Nu alleen nog een Witte Kerst in Gouda e.o. .. zou dat kunnen?
    Genieten jullie ondertussen maar gewoon door ... (zucht)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit is wel het beste 'kerstverhaal' wat ik in tijden heb gelezen ;-). Wat mooi en leuk geschreven, Hannah! 
    En wat een prachtige foto's. Het beeld van de ganzen ontroert me... De stilte is bijna tastbaar. 
    Deze kerstviering spreekt me aan....zoals Nietzsche zei: de grootste gebeurtenissen zijn niet onze luidste, maar onze stilste uren.


    BeantwoordenVerwijderen
  17. en hier is het dik in de plus een graad of acht raar he zo in hetzelfde land al ben ik niet jaloers op die ijzel op de sneeuw wel een beetje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heerlijk beschreven Hannah...en wat zijn jullie verwend door lieve God!! Ik zou er net zo van genieten als jij!!! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zou je aan Vader God willen vragen of hij zijn gebied wat verder wil uitbreiden? Hier in Arnhem is het waterig, naterig, saaierig. En dan graag meteen twee dagen (meer hoeft niet hoor!) een halve meter sneeuw zodat ik zeker weet dat Manlief ook thuis mag blijven. Of zal ik de naam geven van zijn directrice ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoe bijzonder daar bij jullie in het noorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat bijzonder ijsvrij! En heerlijk een stil bos. Alsof de wereld even stilstaat.Helena

    BeantwoordenVerwijderen