zondag 13 december 2015

Uil

van het www
Het is al weer even geleden dat zij met een dode ransuil bij me kwam....
'Wil jij hem hebben', vroeg ze, 'ik vind hem prachtig maar ook een beetje vies!'
Mijn hart maakte een sprongetje! Wauw! Kon ik zomaar een uil vasthouden.
Helaas kan dat meestal ook alleen maar als ie dood is. Maar goed.
Ook ik vond het toch een beetje eng. En deed handschoenen aan om hem vast te houden:-)
Haha, alsof dat de dood op afstand hield.
van het www.
Ook de Man in huis bekeek hem van alle kanten en overwoog om hem op te zetten.
Maar uiteindelijk knipten we zijn vleugels af en deze hingen we te drogen onder het afdakje van het bijenhotel.
Het lichaam van de uil begroef ik op een mooie plek onder een boom in mijn tuin.

Gisteren was ik op bezoek bij Madelief. En aan de rand van het dorp zitten daar de ransuilen. Overdag slapen ze in de bomen, maar rond schemer gaan ze op jacht. En rond schemer stapte ik op mijn fiets om weer naar huis te gaan. En net op dat moment besloten twee uilen om over mijn hoofd heen te 'scheren' richting het Balloƫrveld. Wauw. Een ransuil in levende lijve zien is nog indrukwekkender dan een dode uil vasthouden. Het herinnerde mij aan die vleugels die ik nog ergens te drogen had hangen!

Vandaag bond ik ze samen aan een stok en ze hangen nu aan mijn muur in huis,
prachtig en indrukwekkend te zijn ....

Uil....
Magie,
voortekenen,
tijd en ruimte.

Komt de waarheid aan het licht?

Heilige vogel,
verjaag misleiding
in je stille vlucht.
(Jamie Sams)


7 opmerkingen:

  1. Ik vind uilen toch zulke prachtige vogels! En ook een heel bijzondere smudge waaier, zo'n uilenvleugel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi die uilenvleugels................
    Ik heb er net een geborduurd op een werk dat binnenkort af is en ik dan ga afgeven. Het doet me plezier die woorden van Jamie Sams te lezen.
    Mijn zusje heeft ooit haar boek vertaald en we hebben 10 jaar lang maangroepen gevierd naar aanleiding van de dertien oorspronkelijke clanmoeders..........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige vogel. Ik zag nog nooit een uil in het wild. De uilenvleugels zijn een geweldige decoratie. Lief dat je uil een begraafplekje gaf.
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie vogel! Ik heb m ook nog nooit in het echt gezien...ja misschien in een dierentuin maar daar word ik alleen maar treurig van. Hier in de stad laten ze zich ws niet zien...als ze er al zijn! Fijne dag..leifs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi, die veren aan je muur en fijn dat je de uit een mooi plekje gaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi blogje ja uilen zijn echt heel erg leuk hier zit er zomers 1 op het dak die koekeloert dan even rond en dan gaat ie weer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi zo indukwekkend ,ik heb een ransuil op mijn kast staan komt uit een nalatenschap ,ben er iedere dag weer blij mee .

    BeantwoordenVerwijderen