vrijdag 30 oktober 2015

De dennenmoorder


heterobasidion annosum

Ik vond een prachtige dennenmoorder (heterobasidion annosum) midden in het bos en vroeg hem of hij wel mee wilde naar huis om in mijn pan zijn geheime kleuren te onthullen.
Dat wilde hij wel:-)
Ik verwachtte bruine tinten, maar werd verrast door gele en oranje kleuren.
Vooraf beitste ik 200 gram gesponnen wol met aluin. In vier baden waarin steeds 50 gram gebeitst en 50 gram ongebeitste wol ging, stond de paddenstoel zijn kleuren af. Ongekend zoveel kleurstof!

19 opmerkingen:

  1. What an amazing colour that mushroom contains! Strolling around with open eys and mind we discover such natural wonders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie heldere goudgeel komt daar van, prachtig! Wat ga je er van maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dát weet ik nog niet. Ik zit nog in de fase dat er geverfd moet worden....

      Verwijderen
  3. ooohhh nou hij heeft zichzelf echt aan jou gegund hoor!! Kijk eens wat hij je schenkt. Werkelijk prachtige kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjonge, het is nog mooier dan dat je kon vertellen.
    Dag, Carin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tjee dat verwacht je toch echt niet wat een prachtkleuren !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend! Wat een weelderige kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. Er wonen hier ondertussen heel veel mensen in het bos. In Yurt's, verbouwde kippenhokjes, caravan's.... Er is vast nog wel ergens een veldje vrij:-)

      Verwijderen
  8. prachtige kleuren! Domme vraag misschien maar wat doet dat beitsen precies?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beitsen 'opent' de wol, zodat de verfstof beter kan worden opgenomen, verhelderd de kleur en zorgt voor kleurvastheid.

      Verwijderen
    2. Dus de linkse strengen zijn gebeitst?

      Verwijderen
  9. Wat mooi Hannah! Fijn dat je het met ons deelt. Kan ik nog even dromen over later als ik wol ga verven met paddestoelen/ zwammen.
    Dit kwam ik vorige week tegen, http://woolymossroots.com/2015/10/at-the-mushroom-festival/ , moest aan jou denken. Helena

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Helena voor de verwijzing! Ik heb me aangemeld voor hun nieuwsbrieven:-)

      Verwijderen
  10. Ohhh, wat vind ik jou experimenten met paddenstoelen toch leuk! Geweldige kleuren!
    Gr. Ineke

    BeantwoordenVerwijderen