zaterdag 5 september 2015

Paddenstoelenkoorts

Het prettige van leven in het bos, is dat je de plekken kent waar wat groeit. Althans, waar het het vorige jaar groeide. Met deze regenachtige dagen schieten de paddenstoelen als, (ja ja) als paddenstoelen uit de grond,-). En dus zoek ik de plekken waar vorig jaar de Goudhoed (Phaeolepiota aurea) groeide...
Gevonden! Al weken kijk ik op deze plek, maar vandaag tref ik haar in babyformaat. Ze moet nog maar een poosje doorgroeien!
Verder gaat de tocht naar die ooit omgevallen boom, waar de wortels nog half in een watertje staan en blijkbaar een goede voedingsbodem vormt voor de Dennenvoetzwam (Phaeolus Schweinitzii).
Yes. Ook weer raak.
Ik kom oude bekenden tegen, maar ook  een enkele (voor mij ) nieuwe.
koraalzwammetje (calocera viscosa)
Nee hoor, geen stoel maar een eikel. Deze heeft zijn hoed nog op.

Bruine bekerzwam (peziza badia)

 Gideon heeft geen enkel ontzag voor al die tere wezens op de bosgrond en loopt heel veel van die arme stelen omver. Zijn enige belang is dat zijn bal gegooid wordt! Ach, en dat doe ik dan maar braaf....
Russula


Gewone zwavelkop  (Hyploma fasciculare)
Als ik 's middags op de fiets (door de regen) nog een boodschap doe zie ik deze in de berm tegen een hek geleund. Oranje fluorescerend schijnt ze me tegemoet. Nog nooit gezien. Het lijkt een aangevreten pompoen. In ieder geval zijn er dieren die er van eten. Op de terugweg verdwijnt ze in mijn fietstas.
Thuis duik ik in de paddenstoelenboeken. Het lijkt het meest op een zwavelzwam (Laetiporus sulphureus), maar die parasiteert op levende bomen en deze stond toch echt in het gras. Volgens het boek 'the rainbow beneath my feet', welke paddenstoelen beschrijft met kleurstof geeft deze geen kleur af. En dat verbaasd me.
Ik denk dat ie binnenkort toch in mijn verf pan verdwijnt,-)

13 opmerkingen:

  1. wat gaaf maar dat je al die namen weet !! knap hoor maar wel leuk om me daar ook eens in te verdiepen, tja de mooie herfst zoveel te zien onderweg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk om te lezen ,vroeger liep ik met mijn boekje op zak en wist ik er ook te benoemen ,maar de kennies is behoorlijk weggezakt ,hou ons maar goed op de hoogte van je verfresultaat ,geniet er van

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, het is al weer zo ver: het is écht herfst aan het worden. De paddenstoelen verschijnen.
    Wat een verscheidenheid beschrijf je hier: koraalzwammetjes, bekerzwammetjes, russula... prachtig zijn ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet me toch eens in de paddenstoelenwereld gaan verdiepen, er staat hier zoveel eetbaars.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jee, hoe bijzonder dat je zoveel van deze prachtige paddestoelen af weet, ik verbaas me in hoge mate! Voor mij geld alleen de schoonheid, namen of kleurstoffen daar ben ik echt niet in thuis. Fijn dat je dit met ons deelt, ik ben benieuwd naar het experiment met dit laatste wonder-der-natuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi om te lezen en te bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een bijzondere paddestoelen! Ik ben benieuwd naar het resultaat van je plan...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een rijkdom om op zo'n prachtige plek te wonen, heel erg bijzonder zijn je mooie foto's weer Hannah!
    Geniet van je dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig, al die paddestoelen! Als je er een maal op begint te letten gaat er een hele wereld open!
    Leuk dat je er mee gaat verven, ben reuze benieuwd of er een kleurtje van af zal komen... !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi al die stoelen Hannah en wat knap dat je al die namen weet. Nu zullen er nog veel meer zijn veronderstel ik. Zelf ook maar weer eens op zoek voor fotootjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. die koorts duurt wel lang.
    desiree

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Is de koorts al gezakt Hannah? Ben benieuwd hoe het met je gaat daar in je boshuisje. Kan natuurlijk ook niet wachten tot je je paddenstoelen wol komt showen. Helena

    BeantwoordenVerwijderen