vrijdag 21 augustus 2015

En het vuur brandt weer...




Op een geweldig buitenkacheltje, waar de pijp vanaf kan, verfden we vandaag de zelfgesponnen wol van Joke. Joke kwam ooit met mijn eerste spinnenwiel aanzetten. Ik ben toen uren aan het prutsen geweest met die eerste draden, want wat zag het er makkelijk uit, maar wat was het moeilijk! Vandaag wijdde ik haar in, in de magie van het verven met plantaardige kleurstoffen. Groen en blauw wilde ze voor een te breien vest. De pan ging eerst op het vuur met vers geplukte boerenwormkruid om daarna de wol in een indigobad te verven voor de groenen en de blauwen.
Bij het uploaden van mijn foto's keek ik onderwijl op mijn pinterest bord en zag dit schilderij langs komen...
Isaak Levitan
Isaak Levitan is een russische landschapsschilder die leefde van 1860 tot 1900. Hij heeft al langer mijn aandacht, want ik vind veel van zijn werk prachtig! Vandaag vond ik de kleuren in dit werk zo overeenkomen met de door ons geverfde wolletjes, dat ik mij afvroeg of hij misschien ook zelf met boerenwormkruid en indigo in een pannetje magie heeft bedreven....,-)

17 opmerkingen:

  1. Wat zal ze opgetogen zijn vertrokken die Joke!! De groenen zien er prachtig uit........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zal ze een mooie trui maken met die prachtige kleurtjes............

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn hemel wat hebben jullie ontzettend veel gedaan ,prachtig wat een kleuren

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige kleuren, die groenen en blauwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. The dyed wool in your garden looks like a paintig itself, wonderful. Have a good time, Birgit

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt wel een plantaardig wolbedrijfje, prachtig!!!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik moet toch ook maar eens meer gaan spinnen als ik al die prachtige kleuren zie. Die groene en blauwe kleuren zijn echt mijn favoriet, ik ben jaloers op je mooie plekje daar buiten .
    Fijne dag , Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, wat mooi...magisch!!
    En hoe leuk om elkaar wat te leren! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hannah, wat een mooie kleuren: schitterend, hoe die strengen zo bij elkaar hangen.
    Zo sfeervol is het bij jou in de tuin.
    Ik heb Isaak Iljitsj Levitan even gegoogeld: prachtige sfeervolle natuurschilderingen maakte hij.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat moet dat heerlijk zijn als je daar je eigen werk ziet hangen met die prachtige tinten. Jullie hebben zelf geschilderd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige kleuren en wat een mooi gezicht om zo al die strengen wol te zien hangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige kleuren!
    Jouw vuurtje brandt zeker weer! :-)
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi al die kleurtjes!!! Wow............

    BeantwoordenVerwijderen