maandag 17 augustus 2015

Die draad....

Geen enkele inspiratie had ik....
Ken je dat? Mijn hoofd zat vol, mijn lijf deed pijn, de zon was (te) heet en ik kwam eigenlijk nergens toe.
Opruimen, eindeloos opruimen. Dát was wat ik wilde en wat ik dus maar deed.
De zolder kreeg een beurt. In zes jaar had ik niet echt achter het luik gekeken en nu trof ik muizennesten, spinnenwebben en dingen waarvan ik mij afvroeg waarom ik het in Godsnaam bewaarde.
Zakken vol verdwenen naar de tweedehands winkel. Of in de vuilnisbak. De waslijn hing weer vol met een babywas. Want de muizen hadden het gebruikt voor hun kraamkamer. En erg fris rook het niet meer.

Mijn zolder is weer schoon. Ik weet precies wat waar staat. Alles is 'muizenproof'. De lapjes, wolletjes, de mooie babykleertjes van ooit, de poppen en de knuffels die nog niet weg mogen zitten allemaal in van die plastic bakken. Dat geeft rust.
Alsof ik mijn eigen bovenkamer ook eens flink heb leeg geruimd, opgeschud en alles wat ik niet meer nodig heb, heb losgelaten. God wat kwam ik veel angsten tegen. Angsten van ooit. Die in het nu helemaal nergens toe dienen. Maar die wel beklemmend werken en onbewust hun eigen leven gingen leiden, of moet ik zeggen lijden.

En tussen de bedrijven door was ik aan het spinnen. Kilometers. Hectometers.
Het liefst buiten onder de parasol. Autistisch gewoon. Ik geloof dat ik bijna vijf kilo heb gesponnen.....
Gisteren begon het schoolse leven weer hier in het Noorden van het land.
En het is alsof ik ontwaak uit een lange, lange slaap.
Ik bekijk al die wolletjes. Leg ze op mooie stapels.
De laatste vierhonderd gram hangt nog te drogen.
Hannah's draad.

Ik ga de draad maar weer es oppakken.
Niet te snel, langzaam aan.
Eind deze week ga ik verven.
Natuurlijk verven;-)
Ik ben aan het voorbereiden.
Vuurplaatsen moeten gemaakt.
Verfstoffen verzamelt.
In het bos zie ik ineens weer heel veel paddenstoelen.
Verfpaddenstoelen?
De inspiratie komt weer terug.
Jullie gaan vast weer van me horen....!

17 opmerkingen:

  1. Fijn dat je weer aan het terugkomen bent, Hannah! Ik heb je blogjes gemist. Ben benieuwd naar je spinsels en kleuren. En wat je beschrijft, is heel herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Das mooi Hannah en klinkt goed. Op een bepaald moment raakt alles gewoon 'vol'... Niks beters dan kuisen en ruimen, heerlijk dat je daar een zomer lang de tijd, ruimte en energie voor hebt genomen!! Nu al je gesponnen draden verwerken. Een prachtige manier om het leven te leven :) En fijn dat je er weer bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe herkenbaar! Fijn dat je de draad weer oppakt, ik ben ook bijna zover...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n periode kun je hebben: heel herkenbaar. Maar wat goed dat je wel de energie kon opbrengen om de zolder op te ruimen.
    Ja, daar staat meestal een heel persoonlijk en/of gezinsarchief. Daar kom je heel wat tegen van het verleden.
    En alles, wat mocht blijven, in plastic dozen: de remedie tegen beesten en beestjes...
    Misschien durf ik er ook eens aan te beginnen....
    Wat zul je nu tevreden zijn. Nu, net als de kinderen, een nieuw jaar tegemoet!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar, het ruimen, de muizen op zolder.... Die zolder moet nog bij ons, ik hik er tegenaan. Maar de rest van het huis voelt weer als een fijne plek voor het gewone ritme dat nu alweer is begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja Hannah heel herkenbaar!! Je hebt het mooi omschreven en heel fijn dat je er weer bent!!! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Af en toe is het nodig om eens op te ruimen, of dat nu je hoofd is of je zolder ;-)
    Wens je veeeeel energie en inspiratie lieve Hannah!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn je weer te lezen, nu mijn lief op de fiets een monstertocht aan het rijden is zoek ik hier ook de rust, lees die opruimwoede heb ik nu. snel gebruik van maken hahaha
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn dat er ruimte is, en dat je weer wat inspiratie vind. Leuk om weer wat van je te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. soms duurd het even maar als je de draad weer gevonden hebt ...... het komt vast goed succes met al je nieuwe ondenemingen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ja zo werkt dat even afstand nemen en dan zie j e weer helder, opruimen, stilte brengen in je hoofd en weer doorgaan,,
    ik zie j e graag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat fijn dat je de draad weer oppakt. Soms is die opruimwoede gewoon nodig om ruimte te geven aan nieuwe inspiratie. Ik ben nu al benieuwd naar al je nieuwe verfprojecten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi om de draad weer op te pakken na zo'n rust/nouja........ periode.
    Blij dat je er weer bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie blogpost! Fijn dat je de draad weer gaat oppakken. Ik kijk uit naar alle mooie kleuren die straks weer uit jou handen gaan komen. Veel verfplezier! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die zolder herken ik, inclusief muizenissen ;-) helena

    BeantwoordenVerwijderen