vrijdag 22 mei 2015

De meiboomviering

Altijd als de meiboom viering  er is schijnt de zon! Hoe dat kan? Geen idee, maar in de afgelopen zeven jaar dat ik het nu meemaak op de vrije school is dat ook echt zo! Heel veel ouders, juffen en natuurlijk alle kinderen van de kleuters tot de zesde klassers, zijn (bijna allemaal) in het wit gekleed .  Kinderen dragen bloemen in het haar. Ze dansen en zingen rond de boom. Oude tijden herleven. We eten beschuit met de eerste oogst aardbeien. Het is een prachtig feest! Jammer dat het maar een uurtje duurt....
De zesde klas weet ieder jaar de stam volledig in te vlechten, om het lint vervolgens aan hun ouders over te dragen die de boom weer uit mogen vlechten.
'Volgend jaar mam MOET je wel mee doen, want anders kan je het nooit meer doen...'
Tja, nog één jaar vrije school en dan is de basisschool al weer verleden tijd...

18 opmerkingen:

  1. Wat is dat gaaf en wat zou ik dat graag een keertje mee willen maken!!!! Sowieso alle vieringen op de vrije school...zo gaaf!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgend jaar gaan we ze samen uit vlechten, is mooi symbolisch ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt toch ook duo-vlechten?? Geef je elkaar het lint over, na 10 rondjes......is dat niet wat? Die hele weg, pffff, ik moet er niet aan denken ;-). Maar jullie zijn natuurlijk wel aan de beurt, dat snap ik ook wel.
      Madelief

      Verwijderen
  3. Ja dat mooie weer, interessant is dat. Ik vind het echt bijzonder, dat uitvlechten van de ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi! En ook best een ingewikkeld vlechtpatroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie meiboom! En je moet zeker meedoen volgend jaar, het geeft vast nog een extra dimensie om het uit te vlechten.
    Bijna het einde van de basisschooltijd.....zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja mam doe het dan ook want het ziet er schitterend uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor mij is het al een aantal jaren verleden tijd, maar de vrije school staat in mijn wijk. Toen ik gisteren samen met mijn dochter een krantenwijk liep, zag ik de kinderen oefenen aan de meiboom, blijft mooi om te zien en altijd goed weer.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi! Ik ken dat helemaal niet. onze kinderen zijn nooit op een vrije school geweest. Het lijkt me een mooi ritueel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi! Ik ken dat helemaal niet. onze kinderen zijn nooit op een vrije school geweest. Het lijkt me een mooi ritueel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige boom, al die kleuren en dan die mooie bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi met die bloemen,en ja het gaat snel hoor als ze eenmaal op de middelbare school zijn helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi ritueel... schitterende foto's!
    Groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat doet me altijd weer denken aan die ene meester, die een onmogelijke 6e klas had, die helemaal geen zin had in dat vlechten ;) Hij liet ze aanmodderen onder het oog van de hele schoolbevolking, waardoor ze zich zo gingen schamen dat ze na een paar herkansingen gezamenlijk toch een prachtige vlecht voor elkaar kregen.. Geweldig om mee te maken en een bijzondere herinnering, die bij het zien van jouw mooie foto's weer naar boven komt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Maar wel een heel mooi uurtje..............

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ah ja geniet er nog maar goed van lijkt me een heel vrolijk feest

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nice post, things explained in details. Thank You.

    BeantwoordenVerwijderen