maandag 13 april 2015

Oom Schaap

We waren op bezoek. Bij een oom van Lief. In het Groningse land.
En oom heeft schapen. Heel veel schapen. En ze zitten midden in de lammertijd.
Twee uur oud.
Oom is een enthousiaste verteller! Hier en daar versta ik zijn  Gronings niet. Maar dat geeft niks. Ik begrijp hem ook wel zonder woorden.
Tachtig schapen waren er drachtig. Nu nog veertien. De ram is een Bleu du Maine. De ooien zijn Texelaars. 'Kijk eens naar dat hoofdje, mooi hé! Mooi rank! De bevalling gaat veel makkelijker door dat ranke kopje. Texelaars hebben een dikke kop, maar de Bleu du Maine zorgt voor een smaller hoofd''.
Eén keer moest de dierenarts komen. Ik vertrouwde het niet. Het duurde te lang. Er bleek een dood lam voor te liggen. Was al wat aan het afsterven, maar erachter lagen nog twee lammeren. Ik kan niet alles hé! Maar meestal wel.
Ik heb liever geen drielingen. De moeder heeft maar twee uiers en je ziet altijd dat er één achter blijft in de groei. Dat vind ik zielig. Zie je die daar. die weigert ook de fles. 
En die ooi daar, met die rode vlek op zijn rug; die kreeg twee dode lammeren. Die gaat weg!
Waarom, vraag ik;  Is ie niet vruchtbaar meer?
Ach, jawel hoor. Maar ik wil naar veertig schapen. Het is hard werken. Vorige week werd ik achtenzestig. Ik bouw langzaam af. En dan moet ik keuzes maken! De meest gezonde schapen wil ik houden.
Ken je alle schapen, vraag ik.
Hij grinnikt; Nou nee, maar ze kennen mij wel allemaal hé. Als ik de stal binnen kom beginnen ze allemaal te blaten. Krijgen ze voer hé!
N oah mag een lammetje de fles geven. En twee lammetjes vasthouden die een oorbel in krijgen.
Tegen zessen verlaten we het Groningse land weer. Er staat een straffe wind. We waaien uit onze kleren!

De achterbak van mijn auto ligt vol met vachten. Drie witte, vette, nog vieze vachten van schapen die voor het eerst geschoren zijn, dus extra zacht. De hele auto ruikt naar schaap.
Ik vind het heerlijk. Want nu kan ik weer aan het werk! Niets is fijner dan te spinnen met verse vettige wol.
Dankjewel Oom Schaap!

17 opmerkingen:

  1. Niets is leuker dan een middagje lammetjes knuffelen! :-)
    Heerlijk weer nieuwe vachten, veel spin plezier!
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook zitten genieten, Hannah..niet alleen de Groningse oom kan goed vertellen!! Dank je wel ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach ja, het Groningse land. Ik groeide op in oost Groningen, erg plat en leeg en kaal, en dus veeel veeeel wind. En ik fietste dagelijks naar de trein 7km verderop. Dus het Drentsche bakfietsen is een eitje ;-) Wat fijn die nieuwe vachten! Die smallere koppies, dat kan je echt zien. gelukkig maar dat dat bij mensen niet zo gemakkelijk kan worden 'geregeld'....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh wat een heerlijkheid ik zag die kale schapen en dacht er gaan vachten met Hannah mee :) en gelijk heb je top aaaaaan het werk :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh ze lachen, ik zie het, wat een blije schaapjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zal je dochter ook genoten hebben. Zoveel liefs te aaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk blogje. Prachtig zo'n oom

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt een dag om dankbaar voor te zijn: geweldige verhalen, lieve schapenknuffels, leuke foto's en nog vieze vette vachten op de koop toe ;) 'k Zou er haast jaloers van worden, dank je wel voor dit fijne berichtje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmmm, de geur van schapenvacht! Lekker! Nu weer fijn spinnen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oohh.. wat heerlijk!! Dat is nog een droom van mij hoor! Zelf gesponnen wol op de naalden....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oooo ik wil ook een oom Schaap. Ben benieuwd wat voor moois je met al dat schaap gaat maken.Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijke voorjaarsfoto's met dat jonge spul.
    En nu heerlijk met de wol aan de gang!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh die kopjes inderdaad zo lief!! Wat een bofferd om zo "vers van het mes" wol te krijgen, geweldig!
    Fijne zondag Hannah!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik weet het nu helemaal zeker... nooit eet ik nog lamsfilet! Echt niet! :-(
    Zo'n schatjes! Ik ben benieuwd wat er van de wol gaat worden... prachtige dingen... dat weet ik zo al!
    Een fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh wat fijn zo´n oom Schaap,...
    mooie dieren zijn het die schapen
    Succes met de vachten, je gaat er vast weer prachtige wol van maken

    BeantwoordenVerwijderen