zaterdag 25 april 2015

Broeden...


Koezie besloot na het leggen van 25 (!) eieren om dag en nacht op haar nest te gaan zitten. Ze zit echter op één stenen ei...., want jullie begrijpen dat wij alle onbevruchte eieren raapten. Ik heb me er over verbaasd dat ze dit doet. Het dierlijke instinct om te broeden is blijkbaar sterker, dan een mogelijk (menselijk) inzicht dat uit een stenen ei geen gans kan ontwikkelen. Haar pleegmoeder Duif lijkt met haar te doen te hebben, want zij probeert Koezie dagelijks van haar nest te 'drukken' om haar onbevruchte kippeneitje in het nest te leggen. De eerste dagen vertrok Koezie dan van haar nest om even snel wat te eten en te drinken, maar nu gaat Duif er gewoon naast zitten en zitten ze gezamenlijk te broeden. Het is een aandoenlijk gezicht.

Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel...
Het grasveld bleek na de winter veranderd in een zandbak.
De sprietjes die hier en daar opkwamen werden meteen door Koezie verorbert en kregen de kans niet om uit te groeien tot een volwaardig grasje. Maar sinds ze op haar nest zit laat ze het met rust en zien we weer een grasveldje ontstaan.
het mannetje
En de bonte vliegenvanger is ook weer gearriveerd in onze tuin. Ze heeft een andere nestkast uitgekozen dan de voorgaande jaren. Het is een prachtig vogeltje om naar te kijken. Ze blijft in de buurt van de kast en je kan haar doorlopend vliegen zien vangen. Als het stil is kan je zelfs de 'klap' horen die haar snavel maakt als de vlieg in haar bek belandt. Vorig jaar had HIJ twee  nestkasten in gebruik, want ze kunnen er meer dan één vrouw op na houden! Zóó, en dat is hard werken voor de man! Twee vrouwtjes én het kroost voorzien van voedsel.
het vrouwtje

16 opmerkingen:

  1. Ik heb echt wel te doen met Koezie en Duif...Laat je hen echt niet eens een keertje een bevrucht ei uitbroeden? Wie weet kan Es nog eentje sturen... als je het haar heel lief vraagt??? Ben je vergeten hoe schattig die Koezie was als klein gansje? Hoor mijn pleidooi... haha... Da's nog eens een milieuvriendelijke vliegenvanger! En een mooie op de koop toe... je woont daar toch fantastisch prachtig... Ons gras is ook naar de flop...maar niet door een Belgische Koezie maar door de 8 poten van onze borderlieverds... :-( Dus heeft de echtgenoot bijgezaaid en nu mogen die ADHD-ers enkele weken niet in de tuin! Kan je je het voorstellen? Een ramp om aan hun smekende blikken te weerstaan...dus lange boswandelingen als vervanging... leuk voor hen en ook voor 't baasje!
    Fijn weekend... hier is het momenteel het perfecte weer voor "groeiende gras"! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaah we hebben het ECHT overwogen, maar hoe prachtig we ook lijken te wonen, we hebben te weinig ruimte voor twee ganzen. Dan zouden we ze te kort doen, naast dat we ws. overlast gaan geven aan buren (die dichtbij wonen) met twee gakkende ganzen! Ooit, als ik echt ruimte en voldoende grasland heb ga ik een poging wagen! En ganzen kunnen wel 20 jaar worden. Nog tijd genoeg!
      Ja en met de regen van vandaag 'zie' ik het gras de grond uit komen :-)

      Verwijderen
    2. Jammer maar wat ik nog niet wist is dat ganzen 20 jaar kunnen worden! "Me heppie" want ik ben superfan van Koezie! :-)

      Verwijderen
  2. Och wat lief pleegmoeder en dochter samen aan de broed. Wat een mooi vogeltje die vliegenvanger en nog nuttig ook. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Koezie haar mama is ook zo'n broedster...Maar ik haal dapper de eieren weg vindt papa Lars overigens niet tof! In de voorwei hebben wij bij het broertje van Koezie een klein goudooggansje wonen. Gakt bijna niet en Boss heeft aanspraak en is dol op haar!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe kan het broertje van Koezie (wit) een goudooggansje zijn? Dat moet je me eens uitleggen Es??? Dat snapt den Belg niet!
      :-(

      Verwijderen
    2. Ah ik snap hem... BIJ het broertje van Koezie... Niet goed gelezen!:-))

      Verwijderen
  4. Is wel heel aandoenlijk maar snap ook de overweging,soms gaat dat zo .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. misschien een stomme vraag maar als je koezie bevruchte kippeneieren zou laten uitbroeden , zou ze die dan als kroost zien later?
    Ik vind het zo sneu dat ze daar eigenlijk voor niets zit te zitten, al is dit natuurlijk weer een menselijke gedachte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk wel dat Koezie, áls ze kippetjes zou uitbroeden, ze de noodzaak voelt om ze te beschermen, te warmen en te voeden. Geen idee of ze dan door zal hebben dat ze ze beter niet kan leren zwemmen, want ha, dán verdrinken ze.
      En ja, ik vind het ook een zinloze actie van Koezie om te gaan broeden op niets, maar tegelijkertijd vind ik het prachtig om naar dat liefdevolle, moederlijke, op leven gerichte instinct te kijken! Het is pure liefde zoals ze daar zit!

      Verwijderen
  6. Wat liefdevol allemaal..............

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tja het dierlijk instinkt is zo mooi om te volgen en die koezie van jullie is een prachtdier

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig vogeltje, dat vliegenvangertje!
    En wat ontroerend, dat broedinstinct dat moet doorgaan, en dan samen met dat aandoenlijke kipje...

    BeantwoordenVerwijderen