zaterdag 21 maart 2015

Het leven.....

Aan de rand van het bos staan enorme eiken. Ze zijn minstens zeventig jaar oud, misschien nog wel ouder.... In de afgelopen weken komen er ieder weekend twee jongens met enorme tractoren én motorzagen. Ik hoor het geknetter van de zaag, wild, woest, niets ontziend. en dan die enorme dreun. De aarde trilt en ik tril met haar mee.
In mij wordt een kolkende woede wakker, wilde tranen stromen langs mijn gezicht en voor ik het weet sta ik naast die jongens en verbied ze nog langer door te gaan met hun verwoestende arbeid....
Cynisme, hoon en een scheld kanonnade is hun antwoord.  Het deert me niet.

Het was de laatste boom die omging. Hier in het bos..... Er stonden er nog vijf op hun lijstje.
Maar onderweg door Drenthe zie ik het overal gebeuren. En ik begrijp het niet. Echt niet!

22 opmerkingen:

  1. Oooh akelig! Zo zonde. en de nonchalance waar het mee gebeurt ....huilen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohh datzelfde gevoel heb ik Hannah. overal zie je het, en het ergste is, vee van dat hout wordt tot vezels vermalen voor brandstof????
    uit Amerika komen hele containers vezels naar hier?? om de natuur te sparen??
    het wordt met de dag zotter, ik word er ook heel verdrietig van..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je reactie kan ik me helemaal voorstellen. Van grof snoeiwerk raak ik ook altijd ontdaan.
    Ik zou er, net als jij, ook heengegaan zijn.
    Weet je de opdrachtgever (eigenaar van het bos)? Die zou je kunnen bellen en om een verklaring vragen. Dan weet die organisatie tenminste dat er mensen zijn, die zich om het bos bekommeren.
    Veel meer zul je er niet aan kunnen doen, maar je hebt wél recht op uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een gesprek met de boswachter lijkt me nodig, Hannah. En met de overkoepelende organisatie in Drenthe. Mijn zoon is boswachter bij het Utrechts Landschap en hij zei me dat bomen niet gekapt mogen worden zonder vergunning. Ik zou het uitzoeken, als ik jou was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat zonde. Zulke mooie oude bomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat zonde. Zulke mooie oude bomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat had ik ook met de populieren hier op de dijken maar ja....... die waren kaprijp maar er zijn daar wel weer nieuwe boopjes voor teruggeplant.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ow wat naar! Bij ons op de dijk staan hele oude kastanje bomen, wat ons betreft het mooiste plekje van het hele dorp...
    Maar ze zijn ziek helaas en moeten allemaal gekapt worden, dat gaat me ook aan het hart!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg erg erg... je voelt het in je eigen vlees en botten als zo'n prachtige boom 'zo maar' omgelegd wordt...
    Hier ook ineens: zeker 800 meter abelen langs de rand van de weg: ineens worden ze gesloopt! Geen idee waarom...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Abelen zijn zogenaamde "waterbomen" Deze hebben veel water nodig om te groeien. Het nadeel van deze bomen is dat ze maar een heel beperkte levensduur hebben. Na zo'n 40 tot 50 jaar zijn ze volledig rot en moeten dus voor de veiligheid gekapt worden.
      Bij mij in het dorp hebben ze het park rondom de visvijver radicaal aangepakt. Allerlei struiken zijn tot de grond toe afgesnoeid, oude bomen zijn gekapt enz. Het ziet nu nog niet uit, maar ik weet dat binnen 1 jaar de ondergroei alweer terug is en dat de bomen die er nog staan, beter tot hun recht gaan komen. Daarnaast kunnen de bejaarden uit het bejaardenhuis dan ook beter naar het winkelgedeelte lopen. Want via het park is het de kortste route.

      Verwijderen
  10. Oh Hannah....wat begrijp ik je goed!!
    Ook je gevoelens...
    De oude eiken hier in de straat zijn van de week ook 'bijgesnoeid'. Het lijken wel palmbomen. Meer stam dan kruin...walgelijk, wat een plee gezicht. ..verdrietig en boos word je er van.
    Richting Groningen zijn complete bomen geruimd, (doordat ze te bruut het nieuwe fietspad hebben aangelegd....het leed had dus voorkomen kunnen worden).
    Grrrrr....je zou ze toch....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vraag inderdaad eens na waarom zo veel gekapt is. Hier is ook veel bomenkap op dit moment. Vooral onder de hoogspanningsmasten is het een complete kaalslag. Dit is helaas nodig omdat de boomtoppen bijna de hoogspanningsdraden aanraakten en de kans op ongelukken te groot werd. Maar de grond eronder wordt gewoon met rust gelaten en dus kan er weer gewoon groeien wat er wil totdat de bomen weer te hoog worden.
    Daarnaast worden hier in Zuid-Limburg wel vaker hele percelen weggekapt om verjonging en diversiteit aan te brengen. Dennenbossen gaan plat en er komt een gemengd bos voor terug. Ditzelfde doen ze met beuken- en eikenbossen. De biodiversiteit is te klein in zo'n bos om een goede biotoop te vormen. De Amerikaanse eik is sowieso troep. Hoe hard het ook mag klinken. Maar een bos waar veel van die eiken staan is een dood bos. Ik heb er eens een rondleiding gehad. Je hoorde en zag géén enkele vogel of ander dier in dat stukje bos. Terwijl in een gemengd bos heel veel leven is en als je goed luistert er altijd wel iets geluid maakt of iets moois bloeit op de bosgrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bizar heh hier ook overal...mooie grote en dikke bomen met "smoel" gewoon gevoelloos neergehaald :(
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik begrijp je zo goed.
    Gisteren in de auto, onderweg naar mijn zoon en passeerde ik een giga vrachtauto.
    Er lagen 3! geweldig grote stammen op.......Waarvoor worden die in G.naam gebruikt?
    Het deed me pijn tot in mijn ziel..........onbegrip. Waarom moet de natuur zo kapot gemaakt worden? Voor alles wordt heden ten dage plastic rommel gebruikt, waarom mogen dan die oudjes (bomen) niet blijven leven............

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oom van mij werkt in de restauratie van oude gebouwen. Daarvoor worden dit soort stammen o.a. gebruikt. Denk dan aan daken, deuren en het interieur van kerken, kloosters en andere historische gebouwen zoals het Paleis op de Dam.

      Verwijderen
  14. Met elke boom die gekapt wordt is het of er iets van jezelf wordt kapotgemaakt, zeker als je zo dicht bij de natuur leeft. Dat heb ik ook, net als jij. Maar het goeie nieuws is dat er in ons land inmiddels wel goed beleid is op de bomen kap. Een boom wordt haast nooit ´voor niks´ gekapt. Als hier in het Gooi weer een bende bomen worden gekapt en ik diezelfde woede voel die jij omschreef, helpt het bij mij om er achteraan te gaan. Informeren. Waarom moesten die bomen weg? En meestal zit daar een goede verklaring achter. Natuurbeheer, andere planten of dieren een kans geven. De overgebleven bomen gaan het beter doen. Elders bomen weer aanplanten. Zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zucht, steun, kreun, vloek....... zoals je zegt; het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou inderdaad ik snap het ook niet hoor hier in de buurt net zo en wat doen we daarna jonge bomen planten ,waanzin !!!!!laat lekker die oude staan .!!!,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hè gedverderrie, zonde om zoiets moois om te zagen. Alsof er nog niet genoeg plat gehakt en gewalst is overal.
    Kan me je reactie voorstellen! x

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik was zo verdrietig toen ze ineens allemaal bomen in onze straat hadden omgehaald omdat de wortels in het riool wroeten..

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Thanks for sharing this blog its very informative and useful for use.

    หีฟิต

    BeantwoordenVerwijderen