woensdag 18 februari 2015

Koezie....

Het begint de laatste weken op te vallen; er is bijna geen gras meer over in de tuin. Nou is dat met twee spelende honden en een laag sneeuw en water misschien ook niet zo gek. Maar ook Koezie doet zich eindeloos tegoed aan dat gras! Met wortel en al gaat het zijn bek in. Lief opperde al dat we met hem naar het nabij gelegen grasveldje van de buurman moeten lopen om hem in zijn dagelijkse hoeveelheid gras te kunnen voorzien. Maar dat kwam er nog niet van.....
Vanmorgen tref ik Koezie aan in de struiken. Druk bezig met blaadjes. Er blijft hier niets heel in de tuin roep ik tegen de man!
Kijk....
Lief gaat ook eens kijken en komt terug met....
Koezie's eerste ei! 
Hij is helemaal geen hij maar een ZIJ. 
Ze is een nest aan het bouwen! 
Ze plukt al die blaadjes niet om ze op te eten, maar ze gooit ze op haar rug. 
Trekt takken los, stampt wat in het rond en langzaam zien we de contouren van een nest ontstaan.
Wat geweldig! Wat een drang tot nieuw leven.
Het voorjaar begint er echt aan te komen.

20 opmerkingen:

  1. oohhh wat bijzonder!!! Is er niet ergens een knappe ganzenman in de buurt??? ;) Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja dan beginnen we onze eigen kudde..... Maar dan heb ik ook een hectare grasland nodig!
      Nee, één gans is genoeg en ook geweldig! Zou het lekker zijn? Een gekookt ganzeneitje? Ik heb geen idee ;-)

      Verwijderen
    2. http://www.etenenzo.nl/blog/2013/04/ganzenei...ja hoor, eetbaar!!!! (reactie 14, da's dan weer fijn!!)
      Madelief

      Verwijderen
  2. Hihihi!! Ohhh leuk zeg, het ei bedoel ik! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat leuk!! enne dat gekookte ganzen ei, nee wij vonden het niet lekker, beetje rubberachtig, maar ik heb wel gehoord dat ze heerlijk zijn door een cake. En ja beetje jammer van het gras, toch een eigen weitje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn opa at ze wel, ganzeneieren, gewoon een groot ei geloof ik.....wauw baby gansjes zijn ook leuk hoor....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ontzettend lief!!! Maarre...jullie hebben toch geen ganzenjongen??? Dan wordt het voor Koezie lang wachten tot er iets komt...kunnen er niet wat bevruchte kippeneieren onder dan heeft ze iets...behalve dan wanneer de kuikentjes er zijn en Koezie ze wil gaan leren zwemmen...dat wordt lastig!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, het is geen bevrucht ganzenei en dat wil ik graag zo houden ;-)
    En kippenkuikentjes? Pfff veel te vroeg, nog veel te koud buiten. We halen de eieren er gewoon onder vandaan en dan hoop ik dat ze weer mee op houdt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, so nice to see! Seems that she feel real fine.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ahhhhhhhhhhh
    een meisje:-) it's a girllllll:-) wat leuk :-) maar ja, onbevrucht komt daar niks van terrecht natuurlijk,
    ga je het nu elke keer wegnemen??

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach die Koezie, ze blijft jullie (en ons) verrassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aaaaah Boss heeft dus een zusje, cool!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach die Koezie.....kijk nou toch....een vrouwtje.
    En al ben ik de dertiende die reageert, ik doe het toch ;-)
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wordt echt een vrouwenclan bij jullie😊. ganzen eieren zijn lekker door de cake.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hahahahah nou lkkr toch! Heb je ook lkkr eitjes. Ook leuk om uit te blazen en te bewerken voor pasen.........;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ha ha o wat is dit leuk zeg ja mooi zo'n groot ganzenei en het word lente:)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Owww schitterend!!!! :-) Een eerste Koezie-ei :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Go Koezie! ;-)
    Wat een prachtfoto zo met die mooie gekleurde snavel tussen het groen!

    BeantwoordenVerwijderen