donderdag 26 februari 2015

De tuin

Stil zitten beviel me niet zo...,-)
Er schijnt een mager zonnetje, maar toch is het lekker buiten!

 Lief en N oah poten de aardappels in de tuin en voor ik het weet ben ik ook druk bezig!
Die aardperen groeiden vorig jaar op een plek waar het mij niet beviel. Ze werden wel drie meter hoog en namen al het licht weg bij de appelboom. Dus graaf ik ze uit. Ik hoop tenminste dat ik ze er allemaal uit heb, want er hoeft maar een klein stukje van in de grond te blijven zitten en het groeit weer vrolijk verder. Ik had niet kunnen vermoeden dat er zoveel zaten! Je kunt ze eten, maar dat doe ik niet zo vaak. Ik moet nog een nieuwe plek zoeken waar ik ze neer zet. Ze zorgen in ieder geval voor een natuurlijke afrastering.

Er staat nog van alles groen te zijn in mijn kruidentuintje. Ik zie een plukje peterselie, de Kardoen heeft de winter overleefd, de wortelstokken van de selderij en de bieslook kom ik tegen en op de voorgrond staat... pfff, tja, dan laat mijn geheugen me in de steek. Gek is dat. Ieder voorjaar ben ik weer veel namen kwijt. Ik vind een naamplaatje waar dille op staat, maar dat is het zeker niet!
Vorige week riep ik nog dat ik dit jaar niet zou gaan moestuinieren. De opbrengst is steeds zo laag, dat dat vooral in mijn geheugen blijft hangen. Maar vandaag ervaar ik weer hoe heerlijk het is om met mijn handen door de aarde te 'graaien', plantjes tegen te komen die ik als oude bekenden groet! Ideeën ontstaan terwijl ik bezig ben. Ik doe wat courgette's, komkommers, misschien wat pompoen. Kruiden en bloemen. En laat ik er vooral plezier aan beleven en wat minder bezig zijn met opbrengst. N oah is me enthousiast aan het helpen. Spit een stuk aarde om. Zo samen bezig zijn is al hartstikke fijn!
De boedha begint een beetje blauwgrijs te kleuren op haar hoofd.....

Ik word nauwlettend in de gaten gehouden ,-)
O ja. Dat is ook nog wel een dingetje.... De tuin Koezie, Kip en Hond vrij te maken. Koezie weet dagelijks op haar buik onder het hek door te komen. Tssss. En dan is het heel makkelijk om onze tuin uit te lopen. Want  ze heeft het grasveldje van Buurman ontdekt. En nou is dat niet zo erg, maar als de tuin vol met groeiende plantjes staat blijft er weinig over voor ons. (En vandaag legde ze ei nummer zes :-))

11 opmerkingen:

  1. Als het weer even wat vriendelijker is, lokt het je gewoon naar buiten toe. Ook mijn aardperen moeten er nog uit, ze verbreiden zich té snel.
    Van de derde foto met het speelhuisje, het insectenhotel en het met stenen omrande moestuintje gaat mijn hart helemaal open: wat een inspirerend plekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei dan ben ik heel benieuwd dit jaar want ik heb voor het eerst aardperen gepoot omdat ik ze lekker vind.
    Al 6 eieren,heb je ze nu al geprobeerd?
    Tuinierze

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zat vanmorgen ook alweer verlangend naar de tuin te kijken, maar ons hellinkje is nog te drassig. Als we straks weer een paar droge dagen hebben, ga ik weer opruimen en alles klaar maken voor een nieuw seizoen. En je hebt gelijk het gaat niet om de opbrengst, maar om het buiten zijn, gewoon met je handen in de aarde. Ik heb er weer zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb de aardperen ook verkast, grappig!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We Tool two topinambur from our old garden to here and they grow more the Last years. Unfortunately the children don't like them but I like a cup of soup sometimes.
    Good times for you and your garden, Birgit

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met de handen in de aarde, zonnetje erbij... Dan zijn we hier ook helemaal gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja een tuin trekt altijd vooral al alles weer langszaam uit de winter slaap komt en ook het buiten zijn is fijn ,ach alle opbrengst is meegenomen gaat hier oook gewoon om het gebeuren ,daar word een mens toch blij van

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja dat wroeten in de aarde blijft fijn. Ik ervaar het ook meer als een soort van leven dan dat ik bezig ben met opbrengst en kosten, maar ook ik heb wel eens een jaar overgeslagen. Veel tuin plezier nog. Helena. Volgensmij zie ik ook engelwortel in je tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een genot zo'n grote tuin! Hopelijk wordt het snel beter weer dan kun je naar hartenlust vreuten en wroeten.
    Mooie foto's weer Hannah! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het gaat hem inderdaad niet altijd om de opbrengst; de beleving is soms al zo heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen