woensdag 14 januari 2015

Liefje..

Waar de meeste mensen op deze aardbol als ze een kip zien, denken aan een vers gekookt eitje of een lekker gebraden kippenpootje, ziet N oah vooral een diertje wat ze wil 'hebben'.
We krijgen nog wel eens kippen van mensen die ze wegdoen, omdat ze niet voldoen aan de verwachtingen. En eigenlijk is het dan de bedoeling dat de kippen geslacht worden en de vriezer in gaan, als voedsel voor de honden.
Dat kunnen we het beste buiten het gezichtsveld van N oah doen, want als ze de kippen ziet is ze meteen verrukt; die maak je toch niet dood hé pap....
En zo kwam Liefje bij ons binnen, een jaar of vier geleden. Liefje had nog nooit een ei gelegd, bleef achter in de groei en maakte doorlopend ruzie met de haan. Maar toen N oah haar zag, riep ze; die is van mij! En dat was ze.... van N oah!

Liefje kon niet in de ren bij de andere kippen en de haan, dus kreeg ze een eigen hokje. Overdag liep ze vrij rond in de tuin, het afgelopen half jaar achter Koezie en Duif (de pleegmoederkip van Koezie) aan.
N oah nam haar doorlopend mee, het bos in, achter op de fiets, achter op een slee in de sneeuw, ze ging mee naar school toen ze een spreekbeurt hield over kippen. Ze zat boven op haar hoofd, onder haar jas, werd in een schapenvachtje in huis gezet toen ze in de vijver was gevallen en het heel erg koud had. Nee, ze ging niet mee naar bed, maar dat kwam echt alleen omdat het niet mocht van mij...
Liefje...
Een geweldig leuk kippetje!
Duif, Liefje en Koezie op een ochtend in het zonnetje....
Afgelopen zondagochtend werd Liefje gepakt door waarschijnlijk een Raaf.
We vonden haar nog wel levend, maar zodanig verwond, dat Lief haar uit haar lijden verloste.
Liefje werd begraven. Dat waar je van houdt kan niet worden opgegeten.
Ach, en N oah is erg verdrietig. 'ik kan het nog steeds niet geloven dat ik haar nooit meer zal zien'.

Er zullen vast wel weer nieuwe kippen komen, maar Liefje.....
Liefje was een bijzonder kippetje!

23 opmerkingen:

  1. Oooh oei... pakken raven kippetjes dan? Zo erg voor Noah... heel speciaal kippetje was Liefje...
    Jullie hebben wel meer speciale diertjes... Lieve Koezie ook al!
    Een antiverdrietkusje aan Noah!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel helemaal met N oah mee, knuffel voor het dierenvriendinnetje XEs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. roofvogels ja daar is al menig kippetje aan ten onder gegaan, heel sneu ik hoop dat er gauw weer een lief en bijzonder kippetje is voor Noah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I'm very sorry for Noah. Feels like loosing a friend, but the beautiful memories will remain.
    Birgit

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Och wat verdrietig! Ze was heel speciaal, dat vind je niet zomaar terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Achhh wat verdrietig! Maar Liefje heeft vast het meest geliefde kippenleven geleid! Daar droomt vast elke kip van. Troostknuffel voor N oah!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat verdrietig voor Noah.........misschien troost het haar te weten dat ze Koezie zo'n mooi leven bezorgd heeft...............

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh jakkes ik krijg er tranen van in mijn ogen ,kan me zo voorstellen dat je van zo n beestje houd ,arme kip en noah

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach dat liefje van een kippetje zo ineens weg. Wat naar voor Noah!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach, wat een verdriet....
    Maar zo te horen heeft Liefje het bij N oah geweldig gehad!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ahh nee!! He, ik lees het berichtje met tranen in mijn ogen- wat verdrietig voor Noah...
    Wat is de natuur soms hard!
    Maar wat een bijzondere, mooie en hartverwarmende band hadden Noah en haar kipje...koesteren! De foto van hen samen is om te smelten zó lief!!
    Sterkte voor haar, jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een verhaal hannah,
    ik heb mijn kleindochter twintig jaar geleden (alweer) ook met een kip zien scharrelen. Die kip vond het duidelijk heerlijk steeds opgepakt en geknuffeld te worden. Ik was zo verbaasd.
    Ik hoop dat Noah gauw een nieuw knuffelfier vind en geen verdriet meer heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bijzonder, zo'n band tussen een meisje en een kip. Het moet ook wel een hele speciale kip zijn geweest. Zo jammer dat hij gepakt is, en zo verdrietig voor Noah.
    De foto van Noah met Liefje is ontroerend mooi, Hannah.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. WAt zal Noah haar missen. Wie weet komt er snel een kipje,dat veel zorg nodig heeft op haar pad.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Och wat sneu... Ze heeft, zo te lezen, een heerlijk leventje gehad. Maar ze zal gemist worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ach....wat verdrietig! Heel veel liefs en sterkte voor Noah.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ohhhh wat jammer, Noa is een kind naar mijn hart,
    dat vind ik nou leuk aan kinderen dat ze zo van dieren houden, met name kippen, want veel zijn er bang van...

    nee zo'n lieverd eet je niet op, die begraaf je met respect..

    dag liefje,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kippen zijn zo leuk. Ik hoorde vanmorgen voor het eerst, buurman had kuikens, een geluid waarvan ik dacht; oh nee, een haantje. Hou toch je snavel dacht ik want zodra ze merken dat je geen kip bent moet je weg of erger.
    Ik hou van het geluid van kippen en hanen. Heb zelf 3 zijdehoentjes en oh wat zijn ze leuk en Lief.
    Heel erg van Liefje. Heb zelf ook zitten huilen in de wachtkamer van de dierenarts omdat Annabel in moest slapen. fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ah nee!! wat zielig voor liefje en voor Noah. Liefje zal zeker gemist worden....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ahw wat sneu en jammer!!! Wat rot voor Noah...n knuffel hoor meis!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik weet dat het zo gaat in de natuur, maar op zo'n moment, kan ik de natuur ook wel erg wreed vinden. Arm liefje, arme Noah! Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen