dinsdag 23 december 2014

't Hijgend hert

Bij mijn dagelijkse wandeling door de natuur, kom ik vandaag zes (!) jagers tegen, met jachthond.
In mijn hoofd begint die psalm te zingen, die ik als zeven jarig meisje moest leren. Iedere maandagochtend moesten wij naast onze tafel gaan staan en een psalm opdreunen, die we daarna met de hele klas zongen.
't Hijgend hert der jacht ontkomen,
schreeuwt niet sterker dan 't genot'.....
Geen idee of die zinnen kloppen. Zo zitten ze in mijn geheugen. Psalm 42, dát weet ik dan ook nog.... Nutteloze zinnen. Als kind begreep ik niets van die psalmen en als volwassene weiger ik instinctief mee te zingen als dat van mij verwacht wordt......
Ik hoop dat die twee reeën, die ik van de week tegen kwam de jagers overleven.
Ik geef ze weinig kans tegen deze overdaad aan 'machtsvertoon'!

6 opmerkingen:

  1. Ik hoop ook dat ze zijn ontkomen......
    En het gezang of psalm wat mij te binnen schoot; 'evenals een moede hinde, naar 't klare water smacht.....' (Ja, ook ik heb een christelijke school achtergrond)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat het heeft geholpen!
    Hier in het bos hoor ik ook af en toe de jagers schieten.
    De reeën zijn nu zo mooi!!! Ik geniet enorm als ik ze tegenkom ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ik hoop ook maar dat ze goed schuilen ,hoe kan een mens daar !!!!genoegen in hebben om te jagen ,nooit begrepen.......!!!!
    Misschien zie je ze van de week weer ......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van de frisse waterstromen,
    Dan mijn ziel verlangt naar God.
    de 2 vervolgzinnen...ik kan me goed voorstellen dat de herten van het angstige geren een erge droge keel kregen en dus erg dorstig naar frisse waterstromen verlangden, hier zagen we ook de jagers over de velden lopen....
    Toen ik stopte en bleef kijken bood een mij een geschoten gansachtige? aan, brrr de kop er natuurlijk nog aan zo slap hangend, ik heb vriendelijk bedankt hoor....maar nee bedankt...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schrale troost...volgens mij is het niet het jacht seizoen voor reeën, maar wek voor voges (eenden ganzen duiven) en konijnen enzo...
    Het blijft een lastig iets...jacht. Vooral plezier jacht.
    Al heb ik persoonlijk veel meer moeite met die overvolle 'dierenfabrieken' en volgeladen vrachtwagens met vee...de halve wereld over. (Levend..of zoiets).
    Dat respectloze...
    Heb je wel eens Alaska the last frontier gezien? Daar schieten ze wild om te overleven...het beest wordt zelfs met respect bedankt! Dát vind ik mooi- daar kan ik me in vinden!!!
    Zoals loesje al zei:

    Kerst.
    Ren dieren.
    Ren.

    Zo waar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben een echte veggie dus hoop hoop dat alle hertjes en ander wild vanuit hun schuilplaatsen de jagers hebben uitgelachen :)
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen