zaterdag 27 december 2014

Droomtijd...

 De tijd tussen de kerstnacht tot 6 januari worden de 13 heilige nachten genoemd. Er zijn vele artikelen en boeken over dit onderwerp te vinden. Sinds ik er 'weet' van heb, en dat is nu zo'n drie jaar, verheug ik mij altijd enorm op deze tijd. Want dromen vangen die betekenis kunnen hebben voor een heel jaar maken mijn leven zinvol. 
Door het jaar heen, blader ik dan terug door de dromen uit deze nachten en het is echt bijzonder te ervaren dat wat ik droomde ook werkelijk een connectie heeft met wat er plaats vindt in mijn leven.
Het lukt niet altijd om mij de droom te herinneren. Dan was hij niet belangrijk genoeg, denk ik dan maar;-)
Hieronder plaats ik een deel van een artikel, geschreven door Renée Zeylmans, voor wie het interesseert.
Er zijn al drie nachten voorbij. En al drie morgens ontwaak ik met dromen.
Heerlijk!
Droomtijd!

Het bewust doorleven van de kersttijd, te beginnen met advent, de vier zondagen voor de Kerst en de dertien heilige nachten vanaf 24/25 december t/m 5/6 drie Koningen op 6 januari, geeft ons de kracht voor het komende jaar.
Tevens is het de voorbereiding voor dat wat de komende 12 maanden van het nieuwe jaar tot ontplooiing kan komen. De vooruitblik, maar zeer zeker ook de terugblik op de voorbije jaren is belangrijk in de kersttijd. Levensvragen door de nacht meenemen!
Rudolf Steiner zegt dat in de heilige kerstnachten voor ieder mens – onbewust – een ontmoeting met Christus plaats vindt, zoals in het midden van de nachtelijke slaap ieder mens een ontmoeting met zijn engel heeft.
(Bausteine einer Erkenntnis desMysterums von Golgotha GA 170)

Wat is het dan belangrijk dat we deze tijd niet overdag verslapen. Ik bedoel daarmee, dat onze gedachten, leefwijze overdag bepalend is voor de nacht. Eeuwenlang wist men nog het belang van deze kersttijd., er werden geen zaken gedaan, men keerde in zichzelf en had nog weet van de geboorte en betekenis van het Jezus kind..
Ook wist men nog instinctief dat je in deze periode nieuwe krachten kon ontvangen.
Tevens was er nog een bewustzijn van de betekenis van 6 januari de doop in de Jordaan, de manifestatie van Christus in het fysieke lichaam.
Is het hede ten dage niet meer een uiterlijk feest geworden, met genoegens op materieel gebied?
Ook de natuurwezens zijn zich bewust van deze dagen en wat er in de aarde gebeurt, waar ze deel aan hebben.
Steiner maakt er ons bewust van dat gedurende de 13 heilige nachten de zaden in de aarde worden bevrucht door de geestelijke krachten van de sterren, waardoor in de lente de planten uit de aarde kunnen ontkiemen. De eigenlijke bevruchting is niet alleen maar de versmelting van de stuifmeelkorrel in het vruchtbeginsel van de stamper, maar de bevruchting van de aarde door de hemel gedurende de 13 heilige nachten.
Die geestelijke krachten heeft de aardeziel, opgenomen tijdens haar uitademing met midzomer. Met midwinter als de ziel van de aarde ingeademd is, bevruchten deze geestelijke krachten van de planeten de zaadkiemen in de aarde.
(‘GA. 127. Die Mission der neuen Geistesoffenbarung. Das Christus-Ereignis als
Mittelpunktsgeschehen der Erdenevolution)

Steiner,
Maar niet alleen de mens ademt, ook de aarde ademt, hoewel op een andere manier.
Zoals de mens een psychisch wezen heeft, zo heeft de aarde dat ook. De aarde ademt in de loop van een jaar haar psychisch wezen in en weer uit. Wanneer de wintertijd in aantocht is,waarin wij kerstmis vieren, dan heeft de aarde het diepst ingeademd; dan is de aarde- ziel geheel in de aarde getrokken. Dan heeft de aarde het meest intensief in zichzelf een psychisch
leven. En daarom wordt het geestelijk-psychische in deze tijd ook in de aarde zichtbaar. De mens beleeft dit inademingsmoment van de aarde mee, wanneer de aarde haar ziel geheel in zichzelf heeft en als alle natuurgeesten uit de aarde kunnen komen en leven met de bomen die nu bedekt zijn met sneeuw, leven met de oppervlakte van de aarde, waar het water bevroren is. Wanneer de aarde zich omhult met koude, dan worden de geestelijke wezens in de aarde actief.
De natuurkenner die slechts het uiterlijke laat gelden, zegt: wij zaaien het zaad in de aarde, dat overwintert en ontluikt in het voorjaar weer. Dat zou allemaal niet gebeuren, als de natuurgeesten niet de geestelijke kracht van het zaad door de winter heen droegen. De geestelijke wezens, de natuurgeesten zijn het allerwakkerst, als de aarde haar ziel geheel heeft ingeademd gedurende de wintertijd, in de kersttijd. De geboorte van Jezus kan het best begrepen worden door het feit dat deze in de kersttijd, als de aarde haar ziel geheel in zich draagt, heeft plaats gevonden.
(GA. 226 . Mens, lot en Wereldontwikkeling) 
Renée Zeylmans 

Nog meer lezen? Dat kan hier

6 opmerkingen:

  1. Mooi ,ik houd van deze dagen en niet voor de feestjes van kerst en oud en nieuw maar meer voor de rust en overdenkingen ,en de aanloop naar het licht en voorjaar ,droom lekker ,liefs marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Hannah. Ik zou zo graag meer over de antroposofie lerene, ik voel dat het bij me past maar weet niet waar te beginnen. Hier kon ik al vast een stukje lezen, fijn!! liefs Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi Hannah. Fijn dat je het ons liet lezen.
    Alles is bewustzijn. Een motiverende gedachte voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bewust worden is altijd goed, voor iedereen. Een heerlijke tijd ook om stil te staan bij wat je hebt (niet in materialistische zin), genieten van iedereen die je lief is en na te denken over diegenen die je mist. Ik denk dat iedereen op zijn eigen wijze "gelooft" en droomt, respect daarvoor, ALS je maar mens bent en blijft ;-) Interpretatie zal voor ieder wel iets anders zijn, maar niet minder waardevol.

    Mooi om weer eens even stil te staan en je woorden op me in laten werken Hannah!
    Ik wens je gelukkige dromen mooi mens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor mij waren de dagen/nachten de wacht dagen/nachten.
    ons lieve laatste kind was uitgerekend op eerste kerstdag maar we hebben op hem moeten wachten tot 6 januari.
    13 dagen van wachten, tot inkeer komen en verwachting.
    en ons kerstkind kwam op de eerste kerstdag van de rusische orthodoxe kerk. Toch een kerstkind!
    ons mooie lieve cadeau kind!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie gedachten. Voor mij is deze tijd ook meer een tijd van bezinning en blijheid om de terugkeer van het licht, al is het nog nauwelijks zichtbaar.... En het versieren, de diners, het kopen en alles daarom heen maakt me onrustig. Ik trek me eigenlijk liever wat terug...
    Hoewel het samenzijn met de familie buitengewoon gezellig was.
    Heel boeiend, wat je schreef over de dromen in deze dagen. Ik wens je veel inzichtgevende dromen toe en zal er zelf ook op letten.

    BeantwoordenVerwijderen