dinsdag 18 november 2014

Muizenissen....

Jaren geleden las ik het boek van Irene van Lippe- Biesterveld; In dialoog met de natuur.
Wat ik mij er nog uit herinner is een verhaal over muizen. De hoofdpersoon had enorme last van muizen in haar huis en besloot ermee te gaan communiceren. Ze vertelde de muizen dat ze van haar voedsel moesten afblijven omdat ze anders andere maatregelen moest treffen.
Het leek te werken tot ze op een dag een dode bebloede muis vond op haar aanrecht. De hoofdmuis met wie ze communiceerde legde haar later uit dat deze muis niet luisterde en ze genoodzaakt waren de muis te doden......
Foto van het www.
Dit verhaal is mij altijd bij gebleven. Ik ging het uit proberen met muizen en met muggen.....
Geen idee of het werkelijk helpt. Op dit moment in ieder geval niet!
We hebben hier echt een muizenplaag. Nou is het ieder jaar wel zo dat, zodra het kouder wordt  de muizen naar binnen komen, maar dit jaar lijken ze met ontelbare tegelijk te komen. Er komt geen eind aan.
En ik wil geen muizen in mijn voorraad. Mijn keuken is er op aangepast; Niets kan zo maar in een zakje in de kast staan. Alles moet in bussen en glazen potten worden opgeborgen. Dus begonnen ze aan de lege eierdozen..... En oeps, vandaag vond ik een aangevreten pak bloem. Nog niet opgeruimd.

Bah, wat word ik er vies van! NIET VAN MIJN VOORRAAD, roep ik de hoofdmuis toe!
Maar ze luisteren niet!
Tsja, dus de muizenvallen staan hier weer bevoorraad klaar.
Ik vind het rot, echt rot! Zinloos geweld. Dagelijks hoor ik de muizenval dichtslaan, krabbelende pootjes en dan wordt het muisstil in de kast. De man in huis ruimt de muis op en zet de val weer startklaar. Morgenochtend weer bingo!
Poes eet geen kant en klaar gedode muis. Daar haalt ze haar neus voor op. Had ik varkens, dan hoefde ik ze niets anders meer te geven; muizen genoeg op voorraad! We zouden ze levend kunnen vangen en ze drie kilometer verderop weer kunnen loslaten.
Dan kunnen ze de buren lastig vallen. Maar dat wordt een dagtaak! En daar heb ik geen zin in...

Ik vind muizen voedsel. Voedsel voor andere dieren. Ze horen in de kringloop van de natuur.
En ik vind het vervelend ze te doden, alleen maar omdat ik er last van heb. Het zou nuttiger moeten kunnen.....
Iemand zin in een MUIS?
(verzendkosten voor de liefhebber;-))


24 opmerkingen:

  1. fijn zo´n herkenbaar verhaal. Hier staan ook dagelijks de vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zullen we ruilen jij hebt vast bosmuisjes wij woelmuizen..
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei woelmuizen, Es? Helemaal erg... die hadden we ooit onder de tent op een camping in Frankrijk... net onder mijn slaapmatje... gek werd ik daar van... ik deed geen oog dicht.
    Wij wonen ook in een bos maar wij hebben bijna nooit muizen binnen... en toch hebben we maar één kat... wel in de tuin muizen maar binnen niet... oef!... misschien een verboden doorgang-bordje bij je deur zetten Hannah! ;-) Ik vind het wel zielig voor de muisjes die vallen maar ja... het kan niet anders... succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. neuh, laat maar zitten ;o) Ok, waarschijnlijk een inkopper en je zult vast een goede reden hebben om ze NIET te hebben, maar ... katten helpen heeel goed tegen muizen ;o) Er komt geen muis meer door!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tssss, ook poes kan het aanbod niet aan! Drie muizen op zijn minst zie ik haar dagelijks naar binnen werken!
      Nog maar een kat? Nee, ik wil geen dieren meer.....
      Hannah

      Verwijderen
    2. ha haa, nee, dat geloof ik graag! (wij hebben 3 katten en die redden het samen nét) Oei, ja, nee, dan is het lastig. Mijn zoon woont in een oud studentenhuis en daar lopen ze ook vrij rond. Hij heeft alle kieren dichtgetaped en nu is het vrij rustig. Maar ja, een heel huis dichttapen?

      in ons vorige huis hadden we tamme ratten in een kooi. Op zolder waar we sliepen liepen ook muizen. Ik zette dan 's nachts de kooi met de ratten naast mijn bed en hoep! weg muizen! Maar okee, is best lawaaiig, aangezien ratten nachtdieren zijn. Zucht.

      Ik ben door mijn opties heen. Opsturen lijkt me het beste. Naar Muzopia.

      Verwijderen
  5. Hmmm, poes kan straks ook geen muis meer zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ha Hannah,

    je hebt ook life traps..dat zijn muizenvallen waar je de muizen levend in vangt. Je moet ze dan wel een eind wegbrengen, anders komen de muizen weer naar huis gelopen ;o) Google maar eens op levend muizen vangen..Warme groet, Christine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, NEE, dat is geen optie;-) Echt niet. Met een dode muis kan ik niets maar met een levende muis WIL ik niets. Ik ben maar een heeeeeel klein beetje bang voor muizen. pffffff

      Verwijderen
  7. ja dat is ellendig en als je er niks tegen doet oeps dat komt niet goed

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik herinner me 'Een roos van vlees'van Wolkers. Ik was 16 en las hoe hij jonge muizen frituurde, uit liefde......brrr....ik weet nog hoe ik regel na regel las en gruwelde...maar ja, moest hè? Voor mijn lijst. Maar eh....frituren??? Ideetje??
    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In mijn studentenhuis hadden we muizen in de keuken (logisch) en in de muren. 's Nachts hoorde ik ze achter mijn hoofd heen en weer lopen, deed geen oog dicht (die oplossing van de ratten vind ik dus ook niet zo'n goed idee ;-)). Ik mocht toen van mijn huisgenoten een kat in huis nemen, heeft briljant gewerkt. De buurvrouw klaagde toen dat ze nu bij haar zaten hahaha, neem ook een kat! zei ik toen.

    En terug rennende muizen, dat ken ik van vroeger haha. Nu geen muizen hier, maar wel twee katten, dat helpt. En er wordt flink gevangen, ze worden niet gegeten maar 'gedoneerd' dus we vinden er regelmatig een. Buiten in de tuin, gelukkig niet binnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ach gassie Hannah, ja dat is écht met recht een plaag dan,
    nee dat moet afgelopen zijn,
    je kunt natuurlijk een bordje in de tuin zetten muisjes die kant op,
    richting bos:-)
    wie weet helpt dat nog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach die muisjes kunnen er soms zo schattig uitzien.
    Ja ook wij hadden ooit een echte muizenplaag (en ratten in huis!!). Al het eten moest in bakken en potten, maar toen was het speelgoed en het beddengoed aan de beurt. Slapeloze nachten had ik er van en dan niet alleen van dat geren tussen het plafond. We vingen ze bij bosjes, maar ze kwamen er met bosjes weer bij (en we hadden twee katten en twee honden). We zijn het hele huis nagegaan waar ze makkelijk binnen kunnen komen, dus super fijn gaas voor de ontluchting van de spouwmuur en grotere openingen volstoppen met gaas en pur, stukken die opgemetseld konden worden of goed afgedicht met hout. Het was een hele klus maar het heeft super geholpen. Voer voor de dieren zit ook in grote zinken emmers en ik zorg er voor dat 's avonds geen voer meer ligt (kippen, konijnen, geit, eend, pony) in de hokken, behalve hooi. Zo nu en dan hebben we nog wel een muis, maar ze rennen gelukkig niet meer in colonne over het aanrecht. (even afkloppen)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zolang ze buiten blijven zijn ze schattig .....dus nee dank je

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grappig! Ook ik las dat boek jaren geleden en heb geexperimenteerd met , jawel, muizen en muggen. Maar ook hier geen enkel resultaat

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Herkenbaar. Niet in het Nederlandse maar in het Franse huis. Alles achtergelaten in plastic bakken en glas. Hoop dat ik niks vergeten ben, want wat je dan aantreft na een paar maanden.....! Dus ik kan me voorstellen dat je er vies van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh.. wat vreselijk erg en akelig vervelend!! Die muizen hebben het bij jullie waarschijnlijk veel te goed, wat een ellende! Gelukkig kan ik je geen andere tips geven dan de vallen, wat betekent dat wij met onze 3 katten wel last hebben van spinnen, muggen, wormen en slakken, maar.. niet van muizen ;) (Til sleept graag wormen en slakken mee naar binnen, ook fijn als je half slaperig uit je bed komt en met je blote voeten in zo'n zachte, natte, koude drel stapt, hihi) Wil je onze katten anders een poosje lenen :))???? Sterkte hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O jee, wat een toestand met die muizen. Hier gelukkig af en toe een enkele bij het kippenhok. Succes er maar mee,..en gewoon maar vallen blijven zetten (is niet het leukste maar) lijkt mij het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Helpt zo'n stekker waar zo'n hoge piep uit komt niet? Geen idee, hoor, maar die zag ik bij de Boerenbond liggen.
    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben er gelukkig niet bang voor maar heb ze dan ook liever buiten!! ;-)
    Fijn weekend!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De tip van Helena lijkt me nog de beste, maar ook de bewerkelijkste.
    Bij ons houden de muisjes zich nu nog gedeisd, maar ik zou zo'n toestand als bij jou absoluut niet appreciëren.
    Ik heb altijd gehoord dat ze wegbleven als ze de lucht van een kat roken, maar kennelijk zijn het bij jou dappere bosmuizen en geen bange stadsmuisjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Misschien helpt een bordje: 'verboden voor muizen, gelieve buiten te spelen?'

    BeantwoordenVerwijderen