zondag 19 oktober 2014

Weet wat je eet....

Groene knolamaniet, ook wel death angel genoemd. Foto van het www.


foto van het www. Weidechampignon
Nu ik toch bijna dagelijks op mijn knieën door het bos ga om óf foto's te maken óf om ze te plukken om er mee te verven krijg ik meer en meer 'bekendheid' met paddenstoelen. Vraag mij niet om namen, maar het is een mooie, voor mij nieuwe wereld.
En ik plukte nog nooit om ze te gaan eten. Dan heb je toch behoorlijke kennis en  onderscheidingsvermogen nodig.
Lief plukt altijd cantharellen of eekhoorntjesbrood en ik mag ze bereiden in de maaltijd. En dan nog laat ik er wel eens één liggen omdat die afwijkt van de anderen.
Er zijn ontelbare eetbare soorten van paddenstoelen en er zijn telbare giftige paddenstoelen.
Russula, eetbaar, maar niet lekker, dus die pluk ik niet.
Toch hoor je jaarlijks dat er mensen zijn die overlijden aan het eten van paddenstoelen.
Onbegrijpelijk vind ik. Dat je het risico neemt bij paddenstoelen waar je het niet zeker weet....
De groene knolamaniet is de meest giftige paddenstoel ter wereld en in een bepaald stadium van zijn groei lijkt hij erg op de weidechampignon. En omdat men die champignon 'wild' wil plukken en men ze verwart met de knolamaniet, vinden de meeste sterfgevallen plaats
Hier in het bos en aan de rand van het bos groeien beide soorten. Ik blijf er vanaf!
Als ik champignons wil eten ga ik naar de winkel.
Kastanjeboleet, wordt al van gegeten, maar niet door mij. Is wel eetbaar.

Maar wat ik jammer vind, is dat door die sterfgevallen zo'n angst ontstaat voor het eten van de eetbare soorten. Mensen kijken je echt vreemd aan als je verteld dat je eekhoorntjesbrood in de soep had. Echt lekker hoor!
van het www. Eekhoorntjesbrood
Zorg voor een goed determineer-boek, overleg het met een kenner bij twijfel.....
en als je er eigenlijk niets vanaf weet, koop ze dan gewoon in de winkel!
Cantharellen foto van het www.
 Niets vind ik heerlijker ruiken in de herfst als de houtkachel weer aan is en daar bovenop  het eekhoorntjesbrood ligt te drogen. Die geur is bijna lekkerder dan de smaak! En de cantharellen verdwijnen meestal dezelfde dag in de maaltijd!




.

13 opmerkingen:

  1. Omdat ik vegetarisch ben eet ik regelmatig paddestoelen verschillende soorten en bij esther op de tuinderij kweken ze oesterzwammen op stammetjes dus die heb ik in de tuin dan kan je met een gerust hart eten en leuk en lekker ook nog ,mooie fotos ik heb mijn detameneer boekjes nog zelfs uit mijn jeugd....ha ha klinkt een beetje oud voelt niet zo......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook heel voorzichtig. Bij ons in het bos groeien veel parasolzwammen.
    Een paar weken geleden heb ik ze geplukt en gegeten.
    In de tuin hebben we ook weidechampions.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou van paddestoelen om te eten en om te fotograferen, maar mijn eetbare paddestoelen haal ik gewoon in de winkel. Ik weet er gewoon te weinig van af en dan kun je inderdaad beter geen risico nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben simpelweg niet zo'n fan van paddenstoelen. Vind ze gewoon echt niet zo lekker. Dus geen problemen met verwarring hier ;-) Heb de kinderen wel heel duidelijk geleerd: paddenstoelen (in het wild) wordt je ziek van, daar mag je naar kijken en ze bewonderen met je handen op de rug. Ik vind ze wel heel vaak heel mooi! Zag in het Asserbos hele mooie donker paarse krullerige, net bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eh....ik neem vandaag een zakje mee naar school. Wil je er even in kijken? Ik denk dat het cantharellen zijn, maar zeker weten doe ik het dan weer niet hè?
    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heerlijk Hannah, ik hou het alleen bij parasolzwammen en eekhoorntjesbrood, omdat ik de rest simpelweg niet aandurf,
    vorig jaar heb ik zoveel eekhoorntjesbrood kunnen plukken dat ik nu een stopfles vol heb, en dat gebruik ik dan weer heerlijk in de risotto meid, wat is het leven heerlijk zo uit de grond in de mond:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. nou ik waag me daar maar niet aan klein foutje kan grote gevolgen hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel weet ik er niet van, maar wat zien die zwammen en paddestoelen er toch altijd prachtig uit. Ooit ga ik het nog leren, het determineren van eetbare soorten. Ooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jammie, ik ben dol op paddestoelen!!! In alle soorten en maten, hihi. Maar zelf plukken en opeten zou ik nooit durven, daar heb ik de kennis en ervaring niet voor. Wil ze binnenkort wel zelf gaan kweken met zo'n set, dat lijkt me echt geweldig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het altijd een beetje eng inderdaad, koop ze dan liever bij een kenner. Maar helemaal gaaf die mooie foto's!!
    Fijne avond Hannah!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zonder kennis zou ik ze idd nooit zelf plukken...komt bij mij niet zo snel voor want behalve af en toe een champignonnetje in de pastasaus heb ik weinig tot niks met paddenstoelen. Ja...wél in het bos hoor...dan vind ik het echte kunstwerkjes. Maar wat mij betreft mogen ze lekker daar blijven staan ;) Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben dol op wilde Paddenstoelen,...om naar te kijken dan hè ;)

    BeantwoordenVerwijderen