woensdag 22 oktober 2014

Een jaar later...

Voel ik mij in het bos nog een beetje opgejaagd door de storm die door de takken jaagt, zodra ik langs de akkers loop, met die striemende regen in mijn gezicht voel ik mij uitgelaten en vreugdevol....
Heerlijk tegen de wind in begint dat liedje van Jimie mee te deinen in mijn hoofd op de achtergrond.
Bijna een jaar geleden woedde er ook een storm....
Alles om mij heen brengt me terug naar die tijd, maar tegelijkertijd is er niets in mij waardoor ik de angst en de paniek van toen weer voel.. Die lijk ik achter me gelaten te hebben.
De honden rennen blij voor me uit en ik besluit om mezelf ook eens flink uit te laten. Ik neem de 'grote' ronde..... De regen stopt met striemen, de wind lijkt iets te gaan liggen en zelfs de zon piept achter de wolken vandaan.
Ooit las ik woorden van Osho waarin ie zei dat leven en dood twee kanten zijn van dezelfde munt. Het één kan niet zonder het ander. Onlosmakelijk verbonden. Verdriet en lijden. Vreugde en geluk. Het is er allemaal. En dat te kunnen accepteren maakt je tot een mens van deze aarde.
De zon breekt ineens helemaal door. Het is een prachtig helder licht tegen die donkere lucht. Een buizerd hangt stil, laag bij de grond te bidden boven een prooi en verdwijnt dan uit mijn gezichtsveld, op de grond. Een zwerm vogels komt bij dat watertje vandaan en ze vliegen met veel kabaal over me heen.
De kudde schapen die in dit gebied leeft worden opgeschrikt door ons en vertrekken achter hun leidster aan. Ze heeft groene oorbellen gekregen. Geen gezicht! Ze is al prachtig van zichzelf. Wat een mooie hoorns hebben ze. Het maakt haar een trots en statig wezen zoals ze daar naar me staat te kijken.
Nu, een jaar later kan ik zeggen dat ik ook dankbaarheid kan voelen dat die boom toen viel. Het heeft mij een groot vertrouwen in het leven gegeven. Niets is vanzelfsprekend. Wij ontlenen geen rechten aan het leven. Niets gebeurt voor niets. Alles heeft zijn orde. En ik geniet. Het leven is zó zinvol, zó rijk van zichzelf.

21 opmerkingen:

  1. Wat vredig dat je dat zo voelt. Het leven is rijkdom.
    Warme groet
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In een voor mij moeilijke tijd zei een lieve collega eens tegen mij: Zonder dieptes geen hoogtes. Ik denk er nog vaak aan, hij had gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel, Hannah, voor het vertrouwen dat alles zijn orde heeft. Ik ben het nogal eens kwijt, dat vertrouwen, sinds ik zonder mijn dochter verder moet. Jouw stukjes zijn altijd verheffend - ook vandaag neem je ons mee de storm in die zich uiteindelijk gewonnen geeft. En dat arme schaap met die groene oorbellen..zo zie je maar, het kan nóg erger :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh Hannah, dit had ik zo nodig om te horen. Soms vergeet ik dat als het allemaal even niet wil.
    Dankje!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi lieve Hannah dat je dingen achter je kunt laten en genieten van het nu, dankbaar voor alle moois, en je foto's zijn weer fantastisch!
    (En woohooo, Jimi Hendrix !! :-) )

    Fijne stormloze avond kanjer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel Hannah, voor deze wijze les. Niets gebeurt voor niets.......die kan ik goed gebruiken. ;-)
    Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dat zeg je mooi niets gebeurd voor niks,
    daar geloof ik ook in hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook bij mij komen je mooie woorden op het goed moment aan. Dank je wel voor het delen van je wijze inzicht.
    Liefs - Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel! Heel mooi geschreven en beschreven! Een inzicht dat ik goed kan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niets gebeurt voor niets, daar leef ik bij. Maar het is niet altijd gemakkelijk dat te beseffen als het niet goed gaat. Wat goed dat jij dat nu wel kan ervaren!
    Die foto van de halve donkere lucht is echt fantastisch, wat een mooi beeld! En het arme schaap.... wel een beauty hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi hè hoe het gaat in het leven. Everything is in perfect and divine order right now vind ik een mooie affirmatie voor hierbij.
    Vertrouwen in het leven en vertrouwen inde kosmische orde is zo mooi! Warme groetjes en knuffels van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je voor je wijsheid, vertrouwen en kracht! Die straalt door alles heen.. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik moest de afgelopen dagen aan je/jullie denken. Aan vorig jaar. Ik wilde mijn kindjes dicht bij me houden en ben niet op de fiets gestapt. We hebben de auto even ingezet. Je verwoord het prachtig en super krachtig!!! Fijn dat je geen angst meer voelt, maar door kan lopen in de striemende regen en kan lachen! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En na die striemende regen kwam de zon!...Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat mooi beschreven en hoe sterk ben je als je nu ook dankbaarheid kan voelen voor wat jullie een jaar geleden is overkomen, respect hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Helemaal mee eens, niets is vanzelfsprekend!! De natuur zo super supermooi maar ook zo super super sterk en dan wij nietige wezens die denken alles te kunnen regiseren.......... heerlijk dat je weer zonder angst kan genieten van deze oerkrachten!!
    Wat een geweldig mooie schaapjes trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dankjewel Hannah.........ik ga stapje voor stapje maar ben er nog niet.............D

    BeantwoordenVerwijderen