maandag 27 oktober 2014

De Bloedrode Gordijnzwam

N.oah, mijn dochter van 10 zit in de vijfde klas van de vrije school.
En toevalligerwijs ( :-)) hebben ze in de klas de periode plantkunde.
Juf vertelt uitgebreid over het leven van de paddenstoel, de mossen en de varens.
Er worden paddenstoelen geplukt, gedetermineerd, onderzocht op sporen en er worden prachtige paddenstoelen geschilderd.
Eén van de ouders had nog paddenstoelensoep in de vriezer (héérlijk) en mij werd gevraagd te helpen de soep 'af' te maken, aardappels te schillen en kastanjes te poffen samen met een groepje kinderen.  Tussendoor was er nog tijd om even buiten paddenstoelen te zoeken!
En tien ogen zien meer dan die twee van mij, want....
..... in een droge sloot zag J. heeel veel paddenstoelen groeien. Hij riep mij erbij en mijn hart maakte een sprongetje!
Roodachtige paddenstoelen. De kleurstof leek er achteraf overheen gesprenkeld. Als een poeder......
(Dat deden de kabouters natuurlijk!)

Ik plukte er een paar. Kookte ze op school in een pannetje en het water kleurde rood!
Ik plukte er nog meer en thuisgekomen ging ik op zoek naar de naam.
Het bleek DE rood vervende paddenstoel die ik op pinterest al was tegengekomen; Cortinarius sanguineus.
 Pffffff.
Ik deed ze samen in een pan met de wol en.....
ach, het valt mij tegen!
In het boek 'The Rainbow Beneath Mij Feet' worden zes tinten rood bereikt. Zij gebruikt andere beitsmiddelen zoals chrome, tin, copper en iron..... En dat wil ik niet.... Ik vind ze te milieubelastend..... Al het afvalwater verdwijnt hier rechtstreeks het bos in.....
(maar soms vind ik mezelf ineens TE bewust..... ik wil ROOD)

Ik blijf zoeken!

10 opmerkingen:

  1. Op school en in het verven had ik vond het leuk.
    Over de kleuren die de natuur ons geeft, kunnen we dankbaar zijn. Een zacht, warm rood.
    Liefde, Birgit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grote frustratie dat je geen knalrood uit het bos kunt halen. Ik herken het. Zouden we dan toch nog de cochenille luizen moeten vangen en pletten? Ik vind het trouwens een mooie kleur die je van je paddestoelen hebt gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh oh die paddestoelen ze houden me ook bezig maar ik gebruik een vrienedelijk variant op koper ,heb twee stukjes koper buis in azijn staan ,gesloten pot en langszaam kleurt het iets blauwig ,veel minder heftig en zelfde effect .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar alsnog heb je een restproduct toch? Koper in azijn? Dat maak je vast niet helemaal op...
      Hannah

      Verwijderen
    2. Dat kun je dan toch voor een volgende verving gebruiken?

      Verwijderen
  4. Wat een idee Marloes (dit even terzijde) En Hannah ik vind het wel een warme kleur zo van het paddenstoeltje...
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi rood is niet lelijk...ik vind dit wel mooi warm rood ;) En nu dan maar weer verder zoeken..hihi Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb nog nooit met paddenstoelen geverfd maar......zou het niet zo kunnen werken als met bv meekrap? Niet boven 65graden verhitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gezellig zo te helpen op school, dat ligt al mijlenver achter me ;-)
    Mooie paddenstoelen! Ik vind het überhaupt al knap dat jullie er zo'n gave kleuren uit krijgen om je wol mee te verven!
    Succes met zoeken Hannah!
    Fijne dag vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het lijkt wel een beetje oud-roze...
    Als ik buiten goed kijk, zie ik steeds meer paddenstoelen. Wat mooi!

    BeantwoordenVerwijderen