zondag 28 september 2014

Zondag.....

Zondagochtend, ik heb het huis alleen, WAT zal ik eens gaan doen?
De vaat staat er nog van gisteren, de kookplaat is al drie dagen niet gesopt en ach die ramen......
Ik kan bijna niet meer naar buiten kijken. De spinnen nemen het over, overal oude en nieuwe spinnenwebben.
Ik kan echt wel duizend andere dingen bedenken die leuker zijn om te doen, maar ja.. eerst maar eens dit.
foto van pinterest

En terwijl ik aan het soppen en zemen ben, is mijn moeder daar ineens (ze is dood hé)
Hey, Hannah, het is zondag, rustdag, dan DOE je niets!
Vroeger, toen we klein waren, was de zondag de meest saaie dag van de week, want op zondag mocht er niets.
Nou ja niets; twee keer per dag naar de kerk, lopend.
Lezen mocht en wandelen.....
Maar al die dingen waar je als kind zin in had, mochten niet!
Zwemmen, fietsen, breien, borduren, op het plein spelen, naar de speeltuin, bij vriendinnen zijn....
Zucht
BLOEDsaai was het!
Oh ja en ook niets kopen hé, zelfs geen ijsje!

En nu, vijftig jaar later, bekruipen mij nog steeds, zo af en toe, die beperkingen uit het verleden....
Als ik geld uitgeef op zondag is er altijd 'iets' wat mij toefluistert dat dat eigenlijk niet mag.
Bizar!
Ik werk gestaag door, zie heeeel veel spinnen het hazenpad kiezen, mijn huis begint zo lekker te ruiken naar spiritus en HEY, ineens kan ik weer naar buiten kijken, zonder mij door lagen spinnenwebben heen te hoeven worstelen.
Mijn zicht wordt weer helder.

De tijden zijn veranderd kind, je bent oud en wijs genoeg om je eigen leven te leven!
Zo is het mam, zo is het!
Mam verdwijnt weer uit mijn bewustzijn......
Ik ga wat leuks doen nu....
Het bos in,
met de honden,
wandelen op zondag,
ook fijn!

19 opmerkingen:

  1. Geniet van je wandeling op zondag! Het is niet dat wandelen niet fijn is, maar het gevoel om ingeperkt te worden, dat is niet fijn. Laat het los, want je zei zelf al dat de tijden verandert zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat herkenbaar. Ik heb onlangs een keer op zondag boodschappen lopen doen. Ik voelde me verschrikkelijk ongemakkelijk, haha. Wij mochten ook niets op zondag, alleen wandelen. En raad es wat? Op een dag liepen we, mijn moeder, weduwe, mijn broer en ik langs een kauwgomballenautomaat en mijn broer had een pestbui; Hij geeft een trap tegen die automaat en kijk nou: handenvol dubbeltjes rolden eruit. En wat zei mijn zeer gelovige moeder? Je mag er een paar houden maar de rest stop je terug. Nou moe! Over spinnenwebben wegvegen gesproken. Heerlijk blog, Hannah!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zondagssteek houdt geen week...als het om breien gaat...Herken je vast wel ;). Hier in Den Haag is alles open op zondag. ..getoond centrum is drukkerdandruk met winkelende mensen..voor ikea in delft staat altijd file op zondag. Dat vind ik weer de andere kant van de medaille...Hier is nooit meer rust. Een goede tussenweg zoals jij doet vind ik het beste...Doe ik ook! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja toch wel hé, soms is ze er wel, in je diepe bewust zijn zal ze er altijd zijn.
    Wat fijn dat de zondagen niet meer zo zijn, ik vind het bijvoorbeeld best fijn dat de winkels open zijn.
    ik vergeet zo vaak wat. Och en dat huishouden, dat kan mij ook op zondag gestolen worden, maar ja dat is op alle dagen van de week zo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gek hè dat je brein op de automatische piloot terug naar vroeger reist met al zijn "wijsheden". Eigenlijk moeten we gewoon doen waar we ons goed bij voelen, dan zijn we het meest te genieten ook voor anderen ;-)
    Fijne zondag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn jeugd begon,zoals jij beschrijft. Maar gelukkig veranderden mijn ouders langzaam door alle 'waarom"vragen van ons en de andere tijden. Dus heb ik gelukkig niet dat stemmetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. die stemmen uit het verleden....
    soms komen ze steeds weer terug hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi ,doe lekker waar je zin in hebt geniet van het leven je gegeven...............

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn zondagen zijn lekker van mezelf en ik hoef al heel lang niet meer naar de kerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik ben je moeder niet maar ik vind dat als t mooi weer is je naar buiten MOET. Je weet nooit hoe lang de winter gaat duren dus neem zoveel mogelijk licht in je op. De vieze ramen blijven heus wel op je wachten. Ik geniet van je verhalen. dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jammer dat de stem uit het verleden zo negatief wordt getoonzet. Waarschijnlijk heeft je moeder het erg goed bedoeld! Wij mochten ook veel dingen niet op zondag, maar wat werden we creatief! Lange middagen hebben we met de playmobil gespeeld, overal verrezen bouwsels. Of we waren met zijn allen aan het tekenen. Of met de Lego, of met de barbies. Het was ook juist fijn dat je verder niets hoefde, dan kon je lang doorspelen! Misschien waren ze bij jou thuis strenger? Nog steeds vind ik de zondag heerlijk. Een dag dat er niets hoeft, alle tijd voor elkaar, voor spelletjes, voorlezen etc. En we gaan met liefde twee keer naar de kerk :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, mijn moeder heeft het erg goed bedoeld! Maar dat betekent niet dat goede bedoelingen niet bloedsaai kunnen zijn en een leven lang een stempel kunnen zetten! En deze blog was nog maar een 'tipje' van de sluier...... ;-)
      En iedereen die met liefde naar de kerk gaat, dát juich ik toe. We zouden overal met liefde naar toe moeten gaan!
      Dag Hannah

      Hannah

      Verwijderen
    2. wat je zegt! spijker op den kop! liefde, het magische toverwoord. En als je iets laat omdat het moet, of niet mag van wie dan, dan heeft het geen waarde. En als je iets doet uit liefde... ja, dan klopt het! Wat het ook is. Volgens mij dan zo ongeveer.
      groetjes Greetje

      Verwijderen
  12. zondags ga ik ook naar de kerk en ik maak me niet zo druk om al die regeltjes die ze vroeger bedachten om elkaar onder de knoet te houden pffft

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben niet in een streng geloof opgegroeid maar kwam in mijn huwelijk en met drie kinderen wel in een dorp te wonen waar veel mensen wonen met een streng geloof, dus onze kinderen en ook wij nu nog leefden met bepaalde regels uit respect voor deze mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook wel mooi...dat ze even bij je is! ;-)
    Doen waar je je fijn bij voelt...dat is het belangrijkste...al kan het soms onwennig zijn! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, heerlijk, alle spinnenwebben weg!! Schoon en opgeruimd de nieuwe week gestart.
    X Nana

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bijzonder hoe die stemmen je bijblijven. Mijn ouders leven nog, soms hoor ik mezelf zinnen zeggen die zij ook altijd zeiden. Soms denk ik wel eens dat een mens in een paar one-liners te vatten is. 'Mijn vader zei altijd...' 'Ik hoor het mijn oma nog zeggen...'

    Bij mij thuis was er ook zondagsrust. Toen ik jong was gingen we nog wel naar de kerk, maar later niet meer. Mijn ouders ook niet.
    Toen ik 5 dagen in de week ging werken, gebruikte ik het weekend om de huishouding te doen en toen de supermarkten langer open bleven ging ik 's avonds boodschappen doen. En zo was ik uiteindelijk alle dagen van de week aan het werk.
    Ik heb sinds kort de zondagsrust weer in ere hersteld. Een dag in de week waarop het werk even stil ligt. Even geen wasje draaien, kast in elkaar schroeven, heg snoeien, appelmoes maken. Een dag in de week waarop ik bewust kies voor een stapje minder hard en een moment van introspectie.

    Is die foto trouwens bij jou thuis genomen? Wat een prachtige ruimte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, die foto komt van pinterest, dat zal ik nog even vermelden. Ik zou willen dat het mijn badkamer was;-)

      Verwijderen