donderdag 18 september 2014

Verven met paddenstoelen

Toen ik laatst mijn cochenille luizen stond fijn te stampen, met de bedoeling om er wol mee te gaan verven, voelde ik mij toch enigszins bezwaard. Dieren doden en dan ook nog duizenden kilometers laten vliegen met het vliegtuig, om bij mij te laten bezorgen.....zodat ik een rood-paars-roze kleur kan toevoegen aan mijn wol.
Dat zou toch anders moeten kunnen!
Waarom is er niets in mijn directe omgeving waarmee ik die mooie kleur zou kunnen verkrijgen?
Op pinterest stuit ik al een poosje op met paddenstoelen geverfde wol.
Hey, ik woon in het bos. Iedere dag, het hele jaar door, kom ik paddenstoelen tegen.
Maar nog nooit kwam het in mij op om daarmee te gaan verven.....
Plaatje van pinterest, met paddenstoelen geverfd!
Plaatje van Pinterest, geverfd met paddenstoelen.
Ik zocht naar boeken hierover in het Nederlandse taalgebied, maar die vond ik niet.
Wel deze;
Prachtige titel! Dat beloofd veel!
Het boek is besteld, maar nog niet binnen.
En ik heb geen zin om te wachten, dus gisteren besloot ik alvast te beginnen met mijn onderzoek;-)
Ik ging met mijn mandje het bos in en plukte drie soorten paddenstoelen.
De paddenstoelen boeken kwamen uit de kast want ik wil de naam ook weten.
Pfff en dat is nog niet eenvoudig. Dus maakte ik voor mijzelf goede foto's en beschrijf ik de plek waar ik ze vind.
Vandaag zette ik eerst drie pannetjes op het vuur.....
Ik beitste gekaarde, gewassen wol en voegde die na een half uurtje toe aan de kokende paddenstoelen.

Met Berkenzwam, Dennenmoorder en die derde.... kon ik niet vinden...
Geen kleurstof, het huis begon wel heeeerlijk te ruiken naar paddenstoelensoep, maar ik durf het niet op te eten!
De Dennenmoorder (als ik het goed heb) geeft een prachtige oranje kleur! Die kleur bereik ik ook met uienschillen, dus daar heb ik deze paddenstoel de volgende keer niet voor nodig!
De berkenzwam geeft een lichte bruin-roze kleur.
Ik vulde nog twee pannen met paddenstoelen en wol en kreeg twee tinten geel.
Het resultaat; vier kleuren, één ongekleurde

Ach en nou hoor ik jullie denken.... geen dieren doden maar wel paddenstoelen?
Hm, ja, het koste mij ook enige 'overdenkingen'....
Het internet staat vol met wat wel en niet mag. Er zijn enorme 'rode' lijsten met bedreigde en kwetsbare paddenstoelen. Ieder stukje grond heeft wel een eigenaar en je moet altijd toestemming vragen of je mag plukken. In de staatsbossen mag je een champignonbakje plukken voor consumptie.....

Ik vroeg de paddenstoelen om toestemming.
En, echt waar, ik kreeg antwoord!
Ze vertelden me zelfs of ze kleurstof bezaten of niet. En het klopt met de resultaten van vandaag!
Pluk niet meer dan je denkt nodig te hebben, pluk niet alles wat er staat, doe het met respect, dan werk je volgens mij niet mee aan nog meer 'rode' lijsten.

Maar vooralsnog ben ik nog lang niet klaar met mijn 'onderzoek'.... op zoek naar paarsvervende paddo's.....!

22 opmerkingen:

  1. Ben ook heel benieuwd welke paddenstoel nu paars afgeeft. Ik heb wel eens gelezen en gezien dat je met kaasjeskruid een mooie paarse kleur kan krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is interressant kleuren een beetje zoals uien ben ook benieuwd of je die paasrse vind ,wel weer erg leuk hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie kleuren geel heb je gekregen met de paddestoelen.
    Nu nog een paarse vinden...
    X Nana

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel erg interessant laat het ons maar weten als je het gevonden hebt daar kan ik weer veel van leren !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat bijzonder! Maar...zou je wellicht met de paddestoelen die je nu gevonden hebt ook een andere kleur kunnen krijgen als je anders voorbeitst of nog extra nabeitst? Ik heb zelf geen ervaring met paddestoelen verven maar zal er eens mijn verfbijbel op naslaan. Dat boek belooft inderdaad veel moois! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtige kleuren!! wat een idee en wat goed dat je je er zo in hebt verdiept..ik wist niet echt van rode lijsten. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jaren geleden heb ik les gehad van Karin Tegeler. Er is niets wat deze vrouw niet weet van planten verfstoffen. Ik heb destijds besloten niet door te gaan met paddenstoelen verven omdat dat in NL verboden is. Bij haar heb ik wel gezien dat er geen mooiere kleuren te krijgen zijn dan die van paddenstoelen. Ik weet niet hoe goed jouw duits is maar hier is haar site http://www.textiles-werken.de Ze heeft ook een boekje hierover geschreven wat je op haar site kunt vinden/bestellen. Paars verft ze met Hapalopilus rutilans.
    En een foto van mij is te herkennen aan mijn rode haren...LOL...en je zult zien dat we idd lol hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig prachtig. Ik ben benieuwd naar de volgende resultaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat gaaf Hannah!! Ik volg je uitprobeersels met interesse!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik stuur je hierbij nog een kippenvel nummer van Jurk.
    https://www.youtube.com/watch?v=-UbomE5FgsA
    X Nana

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, wow, wow!! Wat een geweldige kleuren!!
    Ik blijf je "probeersels" met interesse volgen hoor!
    Heb nog even een vraagje: zijn deze kleuren ook kleurvast (Grand teint) zover je weet?
    Succes met je onderzoek!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is een goeie vraag, waar ik het antwoord (nog) niet op weet. Ik hoop dat in de boeken te vinden of anders zal de tijd het leren....
      Dag Hannah

      Verwijderen
  12. Hier hebben we ook veel paddenstoelen in het bos.
    Leuk om het te proberen!
    Fijn weekend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zij (färghäxan) verft ook met paddenstoelen: http://merfarg.blogspot.nl/
    Het ziet er echt geweldig uit. Geeft me ook wel een beetje een dubbel gevoel. Dat vind ik eigenlijk gek, want dat heb ik niet als je bijv. boerenwormkruid gebruikt...Misschien met het oog op natuurwezens -kweetnie..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de verwijzing!
      En ik begrijp je dubbele gevoel, maar ik 'dood' geen natuurwezens, ik praat er mee.....
      en in de kleur van de wol blijven ze bestaan, net als de paddenstoel die naast de paddenstoel staat die ik plukte....

      Verwijderen
    2. Hoi Hannah - het was geen kritiek op jou hoor - ik "weet" wel dat jij goed met de natuur(-wezens) om gaat en het stond ook in je stukje. Het is dat ik zelf zo'n ander gevoel heb bij paddenstoelen terwijl boomschors, noten, bloemen en dergelijk me dat niet geven. Het was dus meer een overpeinzing. Misschien zelfs een diepgeworteld opgeheven vingertje van vroeger: Anja, geen paddenstoelen plukken!

      Verwijderen
  14. Jeetje, geen idee dat paddenstoelen ook veel kleur af konden geven!
    En misschien een stomme vraag, maar kan het niet ook met rode bieten en tomaten en spinazie enzovoort? Of met inkt? Zo kleuren ze toch ook pasta? Je ziet vast dat ik er de ballen verstand van heb ;-)

    Kleur ze! En fijn weekend ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is misschien ook interessant om eens het blog van Leena Riihela, Riihivilla heet haar blog en bedrijfje, te lezen. Zij, een Finse, verft al heel lang met paddestoelen, en verkoopt prachtige garens. Ze beschrijft de verfprocessen zeer uitgebreid. Leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fijn onderzoek en nog fijner dat je er goed bij stilstaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige natuur en wilde dieren beelden. Verven met champignons blij me het meest. Met planten heb ik enige ervaring. mar ik heb het nooit geprobeerd en wil het graag leren.
    Groeten, Birgit

    BeantwoordenVerwijderen