maandag 22 september 2014

Het is herfst!

Op de eerste dag van de herfst (gisteren) loop ik het bos in. 
Het is al weken droog en de paddenstoelen die ik zie, 
heb ik de afgelopen dagen allemaal al in mijn pan gehad 
op zoek naar kleurstoffen.
Ik wandel er nu aan voorbij.
In mij rijst een vraag ....
Toon mij een paddenstoel vol kleur.
Als Kellie (één van de honden)  stopt om te plassen 
speuren mijn ogen over de bosbodem.
En dan zie ik deze staan....

Ik ga er bij zitten en maak foto's. En voel schroom om haar te plukken. 
In de directe omgeving zie ik geen anderen.
Pluk mij, pluk mij roept de paddenstoel mij toe....
Thuis zoek ik in de boeken haar naam, maar vind haar niet.
Iemand van jullie een idee?

onderkant van de stoel....
Vandaag zet ik opnieuw de pan op het vuur.
Binnen vijf minuten verschijnt deze kleur ;
En na drie kwartier deze :

Er lijkt nog zoveel kleurstof in de pan te zitten dat ik nog een keer wol toevoeg....


 en nog een keer...

Na drie baden....
Ik ben er stil van!

17 opmerkingen:

  1. Wow!! Ongelofelijk! :-)
    Wat een kleur kracht zit er in paddenstoelen.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, en wat voor kleur! Mooie gradaties om iets moois van te maken, maar goed dat hij/zij je riep! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Hannah, de ware naam van deze paddestoel lijkt mij door jou al gegeven: 'Verwondering'.
    Dank je wel hiervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wow wat mooi ik snap het dat je daar stil van word

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ook en heb je de wol met aluin gebeitst!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reacties
    1. Dank voor het mee zoeken, maar het is niet de berkenridderzwam. De paddenstoel heeft een hoog 'aai' gehalte, ze is
      zacht behaard, een steel zonder ring, aan zijn steel groeide nieuwe zwammen, de uiterste rand van zijn hoed is geel en de rest bruin-rood. Ze lijkt het meest op de geschubde stekelzwam, maar is het niet.... ik zal nog een foto van de onderkant plaatsen.
      Hannah

      Verwijderen
  7. Zie je wel. de mooiste kleuren komen van paddenstoelen........

    en haar naam is pluk me!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wauw wat een prachtige kleuren heeft die paddenstoel je gegeven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig Hannah!
    Ik vond deze nog: http://www.pinterest.com/glimmerglade/mushrooms-to-dye-for/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. dennenmoorder (Heterobasidion annosum
    dat is 'm mooi hé:-)
    ik ben helemaal weg van di e kleurtjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een mooi kadoo op de eerste dag van het mooiste seizoen van het jaar!

    BeantwoordenVerwijderen