zaterdag 6 september 2014

Cochenille

is een stof die in alle boeken beschreven staat over verven met plantaardige verfstoffen, maar  weinig te maken heeft met plantaardig, want het zijn schildluizen....
Ze worden gekweekt in Zuid Amerika en Mexico vanwege hun karmijnrode kleurstof.
De luis leeft als parasiet op een cactus en vlak voordat het vrouwtje haar eitjes legt, worden ze handmatig van de cactus afgeschept en gedood.
De kleurstof wordt verkregen nadat ze gedroogd, gemalen en gefilterd zijn.
De kleurvastheid wordt verkregen door toevoeging van tin of aluin.



foto van het www.
Wat ik niet wist is dat ze ook toegevoegd worden aan voedingsmiddelen. Een hoge dosis hiervan is giftig. Als ze zijn toegevoegd krijgen ze de melding van E120. Roze koeken, aardbeien - en frambozen toetjes doen het goed met de toevoeging van de kleurstof van de luis.
Ook  wordt het gebruikt in aquarelverf, olieverf en in de cosmetica.

Ik verfde vandaag wol met de cochenille luis.
Met cochenille zijn veel verschillende tinten tussen rood en rozen te verven.
Ik gebruikte bij mijn voorbereiding, recepten uit het boekje; Verven met plantaardige stoffen van Cantecleer en Haar blog
En dit zijn de resultaten.

Rechts is voorgebeitst in aluin. Links is ongebeitst.  Ik deed steeds 100 gram, gebeitst en  ongebeitst samen in het verfbad met cochenille en ijzersulfaat .Ik vind de kleuren bijna twee keer van het zelfde, dus besluit ik de minst mooie in een indigo bad te doen met dit als resultaat;
de groene is een overgeverfde gele....
Whaa, ik had gehoopt op wat meer 'paarsen', maar er is er maar één bij....
die een beetje in de buurt komt....

Maar toch ben ik na twee dagen verven niet geheel ontevreden met het resultaat!

18 opmerkingen:

  1. Geweldig! Wat een kleurenpracht! En dan nog wat je er allemaal mee kunt. Hoewel....het zo op een rijtje ergens ophangen is een kunststukje op zichzelf :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uh.. niet geheel ontevreden???
    Mens, ik zou de hemel danken voor dit resultaat :)!!
    Prachtig prachtig, oh, wat mooi allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nou wauw, wat een wonder is het toch dat verven. Al die mooie kleuren. tis dat ik niet echt kan breien maar kreeg er zowat zin in ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het prachtig! En erg leuk om de informatie te lezen over cochenille...
    Ik had van m'n zoon weleens wat gehoord over die roze koeken en luizen, maar ik dacht echt dat het een geintje was!
    Wat zal jij een zin in breien hebben; ik zou niet weten welke kleur ik het eerst moest kiezen. Fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wow ook alweer zo mooi en wat apart om DAAR mee te verven !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw een regenboog ik vind ze prachtig, ben benieuwd wat het gaat worden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

    ik lig helemaal in katzwijm Hannah, wat schitterend om te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow Hannah, wat een resultaat! Geweldig!! :-)
    Met Cochenille kan je ook een zacht paarse kleur krijgen door alleen een beetje aluin in het verfbad te doen.
    Met alleen een beetje wijnsteenzuur in het verfbad kan je een prachtige bordeaux rode / oud roze kleur krijgen.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige kleuren zijn het geworden, om jaloers op te worden.
    Ik heb het antwoord op mijn vorige vraag gelezen, dank je wel.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat een prachtige kleuren heb je gemaakt Hannah!!
    En meteen maak je mijn volgende hap in mijn favoriete roze koeken een beetje creepy ;-)

    Fijne zondag en groetjes,
    José

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, echt prachtige kleuren! Lekker fel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een kleur van zo'n luisje, gaaf hoor! Ik heb nu wol op de zuring staan wordt knal geel echt heel gaaf! X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw wat een prachtig resultaat! Je mag zeker trots zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. E120 zit ook in de yogi/fristi. Cactusluis..dat wist ik wel. Alleen nu ik de plaatjes zie en jouw verhaal lees krijg ik er wel weer een beetje een jakkie gevoel bij. Volgens mij kan je het in plaats van drinken maar het beste wol mee verven, de resultaten zijn echt prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Echt prachtige kleuren heb je geverfd Hannah! Zo inspirerend! Mijn handen jeuken, ga binnenkort ook weer aan de slag! Gr. Alexandra

    BeantwoordenVerwijderen