donderdag 14 augustus 2014

Nieuwe regels......!

In het bos waar wij wonen is ook een natuurkampeerterrein.
Her en der zijn open plekken, liggen er wat stenen voor een vuur en aan de andere kant van het bos zijn ook nog wat toiletten. Nee, het is geen vier sterren camping.... de toiletten maak je hier zelf schoon!
Sinds de kerstvakantie van afgelopen jaar, strijkt hier zo maar een gezin met vijf kinderen neer.
Ze bivakkeren in een wigwam, in het midden staat een klein kacheltje, er om heen zeven matrasjes.
Vijf kinderen.... zomaar ineens in ons bos.
N oah vindt het ge-wel-dig!
Van s'morgens vroeg tot s'avonds laat heb ik geen kind aan haar.
Nou ja, soms heb ik er ineens zes in de tuin.
Ze spelen en spelen en spelen.
Vanmorgen om 11.00 uur zag ik ze nog even, maar al snel verdwenen ze met zijn allen het bos in, mét de honden! Ze gaan 'skeletten' zoeken..... van konijnen en vogels en misschien vinden ze wel braakballen....
Dit plaatje komt van het www. maar zoiets is het......
Een gezin met vijf kinderen in een tent in het bos....
Daar gelden andere regels, zijn andere normen dan bij ons, waar N oah enig kind is....
De jongste is twee, de oudste is twaalf.
N oah geniet met volle teugen, ook van de andere gebruiken binnen dat gezin. Ze is verwonderd, vertederd, geïrriteerd, speelt de oudere zus, heeft een oudere broer....

Halverwege de dag staat ze ineens voor mijn neus.
'Ik ben in een spijker getrapt, door mijn slipper heen'.
En terwijl ze met haar gewonde voet in een bak met water en soda zit verteld ze....
'DE moeder heeft een nieuwe regel; wie ruzie maakt, of scheldwoorden gebruikt krijgt een lepeltje zeep en moet dat in zijn mond doen'.
Zo, Zo, zeg ik....
'En Eline en Samuel maakten ruzie en kregen toen een lepeltje zeep....'
En deden ze dat dan ook in hun mond? vraag ik
'Nee!'
'Maar de vader moet denk ik wel een grote lepel met zeep krijgen', zegt N oah
Hoezo? vraag ik
'Nou, hij zei klote hond tegen Gideon toen hij verstrikt raakte in zijn visdraad'......
'Ik denk dat hij wel een soeplepel met zeep mag krijgen zeg ik lachend'.

We inspecteren haar wond. Een speldenprikje....
'Ik ga weer mam, maar deze keer laat ik de honden thuis'.

Zal mij benieuwen met welke verhalen ze straks weer thuis komt!

 

6 opmerkingen:

  1. Wow, echt wel bijzonder! En wat heb jij toch een authentieke dochter. Prachtig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. whaaaa, die moeder weet het wel,
    dan laten ze het wel uit hun hoofd, dat schelden:-)
    geweldige ervaring voor je dochter Hannah..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Noah is een kind nar mijn hart! X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bijzonder en zo heerlijk aards, back to basic.
    En gaaf voor je dochter ook om mee te maken lijkt me! Leuk!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen