woensdag 6 augustus 2014

Een domme gans?

Geen idee waar de uitdrukking domme gans vandaan komt....
Ik vind Koezie allerminst dom!
En nou vind ik mezelf beslist geen kenner van DE gans, na bijna drie maanden samen te leven met een gans, maar ik vind het een bijzonder zachtaardig, misschien een beetje een angstig dier.
Koezie groeit op zonder een vader en moeder gans, grootgebracht door een kip en door mensen....
Waar N oah in het begin hem dagelijks eten gaf, weigert ze nu voedsel of bemoeienis van haar.
Op een dag wilde N oah Koezie meenemen in een kattenmand (waar ie echt nog wel inpaste), maar Koezie vond dit op de één of andere manier griezelig en 'schreeuwde' het uit.... En sindsdien ben ik degene die ALLES mag doen ;-)
Koezie herinnert zich dus nare ervaringen. Is dat dom?
Ik vind van niet!

 En doordat Koezie nu zo op mij gericht is, ontstaat er ook een bijzondere band tussen ons waar ik erg van geniet. We 'praten' samen. Aan haar toon hoor ik wat ze wil. Soms zit ze gewoon te klieren. Dan trekt ze aan mijn broekspijp en knabbelt soms per ongeluk een stuk vel mee, of ze trekt de 'riem' van mijn spinnewiel af, als ik zit te spinnen. Ben ik in de groente tuin aan het werk, dan loopt ze om het hek heen en zoekt een plek  dicht bij me in de buurt.....

Die blauwe bak, waar Koezie in staat was ooit haar bad, toen ze nog een kuiken was. Die bak vullen we nu met drinkwater..... Die groene rand die je ziet is van het bad waar ze nu in past.....
Je zou het dom kunnen noemen dat ze in haar drink bak zichzelf gaat staan wassen, maar ik moet er erg om lachen! Blijkbaar moet ik het goede voorbeeld geven....

Aah gelukt!
Ik moet even met mijn hand in het water spetteren en Koezie duikt erin!
Die  regenton is haar slaapplaats voor de nacht. Daar gaat ze samen met Duif haar (kippen)pleegmoeder in. Er zitten hier vossen in het bos en Koezie heeft denk ik geen mogelijkheid om te vluchten als een vos haar zou aanvallen.
Een domme gans?
Wie weet waar die uitdrukking vandaan komt mag het zeggen!
Ik vind het een PRACHTIG wezen!!

12 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke gans! En jij bent in haar ogen dus moeder gans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijn verhaal...prachtige gans en ik vind ganzen eigenlijk altijd een beetje eng!!! Het is een meisje...maar lijkt een beetje op Maarten van Niels Holgerson...nog steeds een favoriet kinderverhaal!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze lijkt sprekend op haar 1 jaar oudere broer Boss! Prachtig en ganzen dom?? Echt niet ik vind ze zelfs slim, X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heeft ze het heerlijk naar haar zin,mooie foto's weer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wilde ik ook zeggen maar Marloes is me voor: wat is ze mooi.............

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een fantastische vriendschap tussen mens en dier ... !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk genieten Hannah, mooi inderdaad die band die je krijgt met zo'n fijn beestje!
    Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat bijzonder om met dit prachtige dier zo'n unieke band op te bouwen.. en fijn dat je ons, die het zonder gansjes moeten stellen, laat meegenieten :) En ach, wij hebben een kipje, maar als mijn dochter er achter komt dat we haar zo noemen, hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje wat bijzonder! Het lijkt me geen dommerd, eerder een vriendelijke, sociale slimmerik! Prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. en ik vind het heel leuk om te lezen wat een bijzonderheid !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig, prachtig... wat een liefde!
    X Nana

    BeantwoordenVerwijderen