maandag 30 juni 2014

De Zevensprong.....



Afgelopen vrijdag tijdens het Sint Jans feest...
Op een enorm prachtig groen veld, omringd door bomen, bloemen en een  blauwe lucht staan heel veel ouders met hun kinderen van de vrije school in een grote kring. In het midden van de kring brandt het vuur.
Er wordt gezongen en gedanst.
De zevensprong klinkt.
Naast mij staat een moeder die zich af vraagt, waarom nu juist de zevensprong gedanst wordt.
Ik heb niet meteen een antwoord, wél een vermoeden.

In de ouderbibliotheek vind ik een boekje; Verborgen wijsheid van oude rijmen, geschreven door Mellie Uyldert met een 'verklaring'.....;
'Deze dans beeldt uit, in het zich beurtelings inrollen en ontrollen, de eeuwige afwisseling van involutie en evolutie, incarnatie en excarnatie, concretie en abstractie, verstoffelijking en vergeestelijking, het middelpuntvliedende en het middelpuntzoekende stadium, of hoe men het maar in analogieën wil aanduiden. Het is de grote pulserende beweging van het AL, van schepping en verlossing, leven en sterven, waarin wij allen opgenomen zijn en medewerken.
Als zinnebeeld één van de mooiste heilige dansen, die ons uit de oudheid zijn overgeleverd!'

9 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je dit gevonden hebt, ik vroeg het me ook al die jaren af... Thnx!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh dank je wel...daar houd ik nou van van die achtergrond informatie...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk.....en daarom wilde ik nu ook de terugweg dansen......mooi hè?
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat wist ik niet. Mooi eigenlijk! Bedankt voor de achtergrond informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi Hannah,
    en wat een schitterende foto ook:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah dat hebben wij vroeger ook zo vaak gedanst en gespeeld

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om te weten, dat wist ik niet...Mooi!!
    Tralalalaa ik heb nu het liedje in mijn hoofd..hihi!
    -X-

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi he, hoeveel laagjes sommige dingen hebben en dat elk laagje op zich al zo waardevol is.

    BeantwoordenVerwijderen