dinsdag 3 juni 2014

De Over-gang.



Ik wil niet meer in een betonnen huis wonen met rechte muren in het bos....
ik wil in een yurt met uitzicht op zee...
Ik wil geen dochter van negen die stampend de trap op  rent en roept dat ik een stomme moeder ben....
ik wil een studentendochter, ergens op kamers, met een vriendje én een rijbewijs.
Ik wil geen man die thuis komt en vraagt wat we vandaag eten......
ik wil ALLEEN zijn en helemaal niet meer koken.....;-)

Herkenbaar?

Ik vond een documentaire; Uitgebloe(i)d
Er schijnen 1,3 miljoen vrouwen last van te hebben in Nederland
In meerdere of mindere mate.
Nou ja, daar was ik dan weer blij om.
Er zijn er meer die stampend en tierend door het huis lopen, drijfnat (van het overgangszweet) wakker worden en zich afvragen wat hen nu weer mankeert.
De Over-gang.......
 ZUCHT







17 opmerkingen:

  1. ach gut mens toch:-)
    stap in je kar, knor naar hier, neem je dochter mee,
    en vergeet de gans niet:-)

    we gaan de peel in, en voor je het weet..... vergeet je dat er zoiets is als een overgang:-)

    sterkte voor nu,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat is heeeeeeeeeeeeeeeel erg ZUCHT........Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, daar zit ik ook niet echt op te wachten.... Mijn moeder had er hoegenaamd geen last van (net als dat ze 2X pijnloos is bevallen), en gezien de mate waarin ik NIET op haar lijk staat me nog het een en ander te wachten (ik ben drie keer pijnloos bevallen, na de ruggenprik.....)
    Vooral dat drijfnat wakker worden, dat ken ik uit mijn Sarcoïdose periode. Niet niet níet grappig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bah, gelukkig nog geen herkenning, maar kijk er ook absoluut niet naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach weet je het kan echt balen zijn maar uiteindelijk kijk je terug en denk je wat is het snel gegaan en loop je. Alweer met je kleinkinderen ,dus neem je hindernissen ,en kijjk wat wel lekker gaat en leuk is en verwen je zelf regelmatig dan krijgen dit soort ongemakken ook hun plek.......sterkte lieve groet marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sterkte,je moet er doorheen. Maar er zijn genoeg kruiden.En daarna.....heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ben het met Marloes eens zet je zelf eens in het zonnetje,
    en laat je eens lekker verwennen dat verzacht sterkte ermee !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hihi...mijn dochter woont nu sinds kort met haar vriendje samen...en ik moet soms dan weer slikken als ik een fotoalbum inkijk en terugkijk op de tijd dat ze 9 was ;) zo nog lekker van mij, dicht bij mij! Ok ook de driftbuien..dat is waar maar die staan niet op de foto's dus daar denk je later niet meer aan. Zo werkt dat dus...laten we het maar houden op een emotionele 8baan waar we ons zo nu en dan in bevinden en dat is soms echt niet makkelijk. Zorg idd maar goed voor jezelf! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ;o)) oeioeioei, Baba Jaga op de uitkijk!
    nou, ik zit nog niet in de overgang, maar mijn karakter is van nature al zo erg ;o))))
    leuk boek: Menopausal years, van S. Weed. Na het lezen kreeg ik er bijna (bijna! dan he) zin in.
    Nog mooier boek (maar dat ken je vast wel: De Ontembare Vrouw van C.P. Estes. Voor alle meisjes, vrouwen en oude wijven.

    Fijne dag en blijven dromen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig heb ik daar nog geen last van,
    maar het zou zo kunnen beginnen.
    Mijn dochter zegt gelukkig nog regelmatig dat ik de leukste en liefste moeder ben van het heelal ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoewel ik al best een oud wijf ben, nou ja..eigenlijk dus een wijze oude vrouw, ben ik nog steeds niet in de overgang. Da's dan gelijk zo'n beetje het enige waar ik geen last van heb ;) Dus ook op basis van die ervaring durf ik wel te zeggen dat het m.i. heel veel scheelt als je probeert je leven, je energie enz. aan te passen in dit nieuwe natuurlijke ritme en er de rijkdom van leert zien; het is een omslag, transformatie naar een andere fase. Mooie tips hierboven (kruiden, goed voor jezelf zorgen en met liefde aan jezelf en je lichaam denken, prachtige boeken). En zoals alles is dit ook een proces en die gaan het met vallen en opstaan....toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. jeetje, dat is dus wat mij ook nog eens te wachten staat ;-) bah soms is het best stom een vrouw te zijn, soms dan hé...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Echt waar Hannah....de over-gang??? Ik heb wel eens (regelmatig) al die dingen die jij zegt maar nog niet de overgang...of zou die bij mij ook al een beetje om het hoekje kijken en is het daarom zo herkenbaar..(.ben tenslotte 45)...in ieder geval sterkte!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Maar manneke toch! Dat maken we allemaal mee in mindere of meerdere mate... en gelukkig overkomt ons Vrouwen dat. Wij kunnen dat aan! Moest het bij de mannen zo erg veranderen ze werden op slag depressief! ;)
    En och... het is wat lastig, we zijn wat humeuriger, het gaat allemaal overal wat hangen, we komen wat kilootjes bij maar so what... We zijn nog gezond, we hebben nog een zalige tijd voor ons... Het gaat allemaal voorbij... niet heel erg snel maar toch, het komt weer helemaal goed... en daarna denk je " heb ik me daar nu zo druk over gemaakt!"
    Sterkte! Enne geniet van een zalig en zonnig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. En je hoeft er niks voor te doen, het gaat allemaal vanzelf.
    En het gaat ook allemaal vanzelf over en dan heb je het gevoel jezelf weer terug te hebben. Geen menstruaties, geen pijntjes, geen ellende. Gewoon lekker in je lijf zitten en daar iedere dag van genieten.
    Eerlijk, zo wil ik wel 100 worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank je wel om laten te weten dat ik niet alleen ben :-) Courage!! Ik lees hierboven dat het vanzelf overgaat dus ... let's hope and pray :-)

    BeantwoordenVerwijderen