maandag 9 juni 2014

De bosuil

Al weken hoor ik s'avonds een hoog piepend geluid in het bos.
Het is meer een hoog piepende schreeuw, die ver draagt.
Zo ook gisteravond. We horen het 'rondvliegen', het geluid komt steeds van een andere locatie.
Als we naar bed gaan en Lief de achterdeur wil afsluiten, komt hij me halen....;
"Ik zag een UIL"
Boven in de top van een kale den, zien we de contouren van een uilenjong.
Hij roept zijn ouders om voedsel met die schreeuw en vliegt van boomtop naar boomtop.
ALTIJD als ik een 'wild' dier zie, doorstroomt mij een groot gevoel van blijdschap!
Alsof ik in de bron donder en één wordt met al het natuurlijk leven om mij heen.
We zitten nog een poosje buiten, te luisteren en te kijken naar dit uilenjong.
We zien zijn ouders niet en na vijf minuten vertrekt hij dieper het bos in.
'Het is geen wonder dat Uil in vele culturen wordt beschouwd als symbool van wijsheid. Uil kan immers zien wat anderen niet kunnen zien, hetgeen de essentie is van ware wijsheid. Waar anderen om de tuin geleid worden, ziet Uil en weet hij wat er aan de hand is
Athena, de Griekse godin der wijsheid, droeg altijd een Uil op haar schouder. Deze openbaarde ongeziene waarheden aan haar.
Als uil op je pad komt, wordt van je gevraagd je scherpe, stille observatievermogen te benutten om een bepaalde levenssituatie bij intuïtie te kennen. Uil biedt zijn vriendschap aan en helpt je de gehele waarheid te zien. De waarheid brengt altijd verlichting'.
Uit; Medicijnkaarten van Jamie Sams en David Carson

foto's van het www.

7 opmerkingen:

  1. wauw Hannah,
    ja dat zijn van die geluksmomenten dat je denkt ohhhhhhh
    mooier dan nu kan het niet worden,

    wat een geluksvogel ben je :-)
    ik hoor wel vaal uiltjes keffen hier, maar gezien heb ik ze nog nooit:-)

    geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zoooo wat mooi en dat zomaar tegen komen heerlijk geniet ervan meis wij genieten met je mee :)
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooit vond ik midden op een klein weggetje een uilenjong. Ik heb hem voorzichtig in de bosjes in de berm gezet. Toen ik de andere dag ging kijken was hij weg. Er lagen geen veren,dus hij was niet ten prooi gevallen aan kat of ander dier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo mooi! Ik hoor hier vaak steenuiltjes. Prachtig dat fluitende geluid in de schemer of nacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Whaw... een uil GEZIEN! Hier ergens in het bos zit er ook eentje maar we hebben hem nog nooit gezien... horen hem alleen 's nachts oehoeën...(of hoe zeg je zoiets? ) Dat horen is al genieten! Ja kippevelmoment hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik voel het sfeertje tot hier ... mooi verteld!

    BeantwoordenVerwijderen