maandag 5 mei 2014

Moestuin........

Dit was zo'n dag waarin ik in mijn tuin verdween en de tijd volledig vergat....
Om half vijf rende ik naar binnen omdat ik toch wel dorst kreeg en dacht dat het nog maar rond half drie moest zijn.
Ik zaaide kruiden, bloemen, spitte nog een stuk, waar ik bonen wil zetten, plant voor-gezaaide bloemen en bedenk me nu pas dat er ook nog gegeten moet worden.
Ik denk dat het pizza wordt.
Maar dat vind niemand hier erg!
Kijk, dit vogelnestje ligt zomaar voor mijn voeten. En het vertelt me zo'n mooi verhaal....
Van de week zat ik te spinnen buiten en was er steeds een vink rond mij heen aan het scharrelen. Het had zijn snavel vol met veertjes. Ik verbaasde me er al over dat ie dat weer meenam. Die veertjes lagen op een plek waar poes een vogeltje had verorbert..... Ik tref de veertjes hier als een soort trofee  rechtop in het nest geparkeerd.
Was het een jong, wat onze poes opat of was het zijn partner? In het nest zie ik ook een rood draadje van mijn trui die ik bijna dagelijks draag. En schapenwol natuurlijk.
En ik vraag mij af.... zullen de vogeltjes zijn uitgevlogen of was poes weer zo brutaal?
Het nest trof ik leeg aan.......Ik vind het een prachtig kunstwerk!
En dit is spinazie! Het lukte mij nog nooit om op Drentse bodem spinazie te oogsten! Er zijn al heel wat zakjes zaad verspreid over de aarde maar het kwam nog nooit op. En ik ben gek op spinazie!
Dus besloot ik dit jaar om het in een hele grote houten ton te zaaien. De bovenste laag grond is pure compost.
Aah en het komt op! Nog even geduld....



Alles is groen! Groener dan groen! Om mij heen hoor ik een doorlopend gekwetter van jonge vogeltjes, in ieder nestkastje (en er zijn er wel een stuk of tien) zit wel een nest! Koolmeesjes, pimpelmeesjes, de boomklever, de vliegenvanger, ik hoor merels en zie lijsters, mussen, een kwikstaartje en natuurlijk de houtduiven.
de Putter, foto van het www.
En gisteren zag ik ook nog de Putter. Die zie ik hier eigenlijk nooit, maar het was zo'n opvallend vogeltje, met die rode ogen....

Als het morgen weer zulk mooi weer wordt, weet ik al wat ik ga doen....
Dan 'verdwijn' ik opnieuw in mijn tuin!

14 opmerkingen:

  1. Kan het me helemaal voorstellen op die prachtige plek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja heerlijk om zo in je tuin te vertoeven ik hoop voor je op mooi weer morgen dan gaat het vast weer goed komen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige plek om in te (ver)dwalen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ja lekker spinazie, ben ik ook dol op! En ik zie dat je niet alleen vogels in je tuin ziet en hoort, zijn dat hagedisjes?? Hopelijk morgen weer mooi weer op te verdwijnen in de tuin. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke dag op en heerlijke plek en dan ook nog bezoek van een puttertje...pure rijkdom!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er zeer netjes uit hoor! Lekker groen...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je een fantastische tuin en wat heerlijk al die vogelgeluiden.
    Het nest laat mij fantaseren, is het een eerbetoon aan een partner of kind? Ach...ik fantaseer maar wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je laat ons de aarde en jouw omgeving als een paradijsje zien. Heb het goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een inspirerende en voedende plek en wat heerlijk dat we even mee mochten tuinieren!! Geen wonder dat je daar de tijd kwijt raakt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat mooi, prachtig is het bij jullie! Grappig, ik zaaide voor het eerst spinazie op Drentse bodem en was volstrekt niet verbaasd dat het op kwam. Maar wij hebben de moestuin dit jaar opgehoogd met bemeste tuinaarde, dat moet ik onthouden voor volgend jaar. Wij zijn ook dol op spinazie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ohhhhh Hannah, dat nestje..... leeggeroofd, door poes of vlaamse gaai, en die hagedisjes, ik begin te kirren van plezier:-)
    wat leuk hé,
    zo'n tuin vol leven, jawel hé, dat maakt een mens blij van zin,
    \heerlijk, jaaaaaah morgen weer de tuin in, kijken hoe groot de spinazie is :-)
    heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Binnenkort pizza met spinazieblaadjes als garnering bij Hannah!
    En niet vergeten je fototoestel mee te nemen als je weer verdwijnt in je tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heerlijk zo bezig zijn in de tuin en je helemaal te verliezen in de tijd! Hier komt dit jaar ook voor het eerst de spinazie op. Dit is het 3e jaar dat ik het probeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. HA Hannah, dat nest vind ik bijna kunst en die twee salamandertjes..........geweldig! Je moet Cees hoognodig uitnodigen denk ik. Kan hij je weer alle ins en outs van die beesten geven. Zitten die gewoon in je moestuin?? Ongelofelijk.
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen