vrijdag 9 mei 2014

MOEDER - AARDE - DAG......


Laatst kreeg ik post in mijn mailbox; "Verwen je moeder op Moederdag met een bloemetje".....
Eigenlijk werd ik boos......
Wilde ik terug mailen.... 'Mijn moeder is dood....... Val mij niet lastig met jullie commerciële ideeën.....'
Maar dat deed ik niet......

Zondag is het Moederdag. Voor het eerst doe ik het zonder een 'levende' Moeder.
Ik zal vast niet de enige zijn  dacht ik, zonder Moeder.....
Maar HOEZO zonder Moeder?
Ik sloeg het boek nog eens open van Kiesha Crowther en laat jullie uit een deel van een hoofdstuk meegenieten! Want genieten vind ik het. Ik zou het zelf beslist niet zo mooi hebben kunnen verwoorden.

Het ontwaken van het heilige vrouwelijke
Gedurende een lange tijd is er een onmiskenbare disbalans op aarde geweest in de wijze waarop de menselijke samenleving werkte en de manier waarop we met elkaar omgingen. De menselijke samenleving werd millenialang door kracht, verstand en macht gedreven en voor een groot deel van de geschiedenis zijn vrouwen niet beter behandeld dan bezittingen, dan een eigendom dat wordt begeerd, onder controle gehouden wordt en gedomineerd. Zogenaamde vrouwelijke kwaliteiten als tederheid, medeleven, ontvankelijkheid, samenwerking en nederigheid werden als zwak en inferieur beschouwd in vergelijking met zogenaamd mannelijke kwaliteiten als ambitie, agressie, dominantie, individualisme en zelfredzaamheid. Mannen en mannelijke kwaliteiten hebben de waarden en de organisatie van de menselijke samenleving zo lang gecontroleerd dat het de natuurlijke volgorde van dingen lijkt; we kunnen ons niet herinneren dat het anders was. Toch is het probleem niet de mannelijke kwaliteit, maar de disbalans tussen het mannelijke en het vrouwelijke. Het is tijd voor grote verandering.
Het probleem is het onevenwichtige mannelijke, niet de mannelijkheid zelf. Dit is de plek waar de geest, het ego en de macht over het hart en de gevoelens heersen - waar het lichaam niet wordt gewaardeerd en gekoesterd en levende dingen als los van de geest, het goddelijke en het heilige worden gezien. Zachtheid, zachtaardigheid, ontvankelijkheid, liefde, nederigheid en mededogen worden niet gewaardeerd en beloond. Als je om je heen kijkt zul je zien dat de behandeling van vrouwen en de behandeling van Moeder Aarde hetzelfde zijn geweest. Beide zijn niet gerespecteerd; ze zijn misbruikt en hun ware geschenken, hun kracht en schoonheid zijn onderdrukt en gecontroleerd. We bevinden ons in een staat van disbalans die Moeder Aarde doodt en de mensheid ziek maakt. De vrouwelijke wijsheid en macht, die op vele manieren de kracht van onvoorwaardelijke liefde is, is lange tijd stil en slapende gehouden en moet weer verrijzen om ons wederom in balans te brengen.
.............
Indien we het vrouwelijke willen genezen en doen ontwaken, moeten we eerst een relatie met Moeder Aarde hebben. De aarde is werkelijk onze Moeder. Als de meeste mensen aan 'Moeder' denken, dan denken ze dat er voor hen wordt gezorgd, aan tederheid. Er is niets wat een goede Moeder niet aan haar kinderen zou geven. Ze zal eten geven voordat ze zelf eten neemt; ze zal een brandend gebouw binnen rennen om haar kinderen te redden. Ze zal alles voor haar kind doen. Ze is de personificatie van tederheid en liefde. Ze geeft leven en koestert leven, zelfs zonder dat ze ervoor wordt bedankt of beloond. Dit is precies hoe Moeder Aarde voor ons mensen is. Elke ademhaling is van haar; elke maaltijd die we eten heeft zij ons gegeven; dit vlees, deze miraculeuze lichamen waarin we bestaan, zijn een geschenk van haar. Maar hoe vaak bedanken we haar of erkennen we het geschenk van dit leven? De meeste mensen in de westerse wereld hebben geleerd tot de Vader te bidden - en ook vele religies onderrichten dit. Maar hoeveel mensen is geleerd om tot Moeder Aarde te bidden, haar te bedanken en lief te hebben als een eigen moeder, naar haar voor hulp te gaan? In de religie waarmee ik ben opgevoed wordt de Moeder nooit genoemd. Het vrouwelijke was volledig uit de religie gewist. Deze nalatigheid was een groot verlies en een enorme vergissing, gehecht als we elk moment van ons leven op de meest basale manier aan onze Moeder zijn.
Ik wil niet impliceren dat Moeder Aarde (of het vrouwelijke) altijd op een sentimentele of geïdealiseerde manier lief en zachtmoedig is. Moeder aarde kan ook destructief en boos zijn. Ze kan onpartijdig zijn. De dood maakt deel uit van haar werkelijkheid, zo ook pijn en lijden. Toch is ze het Alles waarin ons leven en onze adem zit. Net zoals we hier niet op de planeet aarde zouden kunnen zijn als een vrouw ons niet op de wereld had gezet, zouden we geen seconde kunnen leven als Moeder Aarde ons niet zou verzorgen - aarde. lucht, vuur, water - en ons met haar adem in leven zou houden. Als Moeder Aarde ziek wordt, worden wij ziek. Als een deel van haar sterft of ziek wordt, worden wij ziek en sterven. Dit is de realiteit van onze positie hier op aarde - toch gaan we verbazingwekkend genoeg verder alsof dit niet het geval is!
Houden van Moeder Aarde gaat gepaard met het terug in balans brengen van het vrouwelijke en het mannelijke, met het liefhebben en waarderen van de vrouwelijke kwaliteiten in mannen en vrouwen. Deze twee zijn niet van elkaar gescheiden. Toch heb ik het gevoel dat we er goed aan doen te beginnen Moeder Aarde lief te hebben en met haar in verbinding te komen, want zij is voor mij het Goddelijke vrouwelijke, een godin die onze liefde, tederheid en respect waardig is.Ik denk dat het op deze manier makkelijker is - te beginnen door in liefde met Moeder Aarde in verbinding te komen - omdat dit ons hart op natuurlijke wijze vertedert en helpt onze energie op een gezonde manier te laten stromen. Hoe meer we allemaal in balans zijn, hoe makkelijker het is ons hart open te stellen en te werken aan onze diepe wonden van seks en geslacht. Voor mij is Moeder Aarde het heilige vrouwelijke - en als het heilige vrouwelijke niet weer op haar troon komt, ontwaakt en in de wereld wordt hersteld, zullen wij als soort niet overleven. Mij is verteld dat Moeder Aarde voor alle wezens in het universum heilig is - zij is een ongeëvenaard paradijs, een wezen van adembenemende schoonheid. Het universum zal niet toestaan dat mensen haar vernietigen. Toch doen we haar kwaad en verkrachten we haar - en tenzij het menselijk bewustzijn op drastische wijze verschuift, zullen we verder gaan op dit pad van vernietiging.

.......

Moeder is het diepzinnigste woord dat er is. De woorden liefde en Moeder zijn woorden met de allerhoogste vibratie. Als het woord Moeder werd uitgesproken zag ik hoe de energie torenhoog werd. 

.....

Zonder Moeder zou er niets bestaan. Er wordt altijd gezegd dat achter ieder geweldige man een vrouw staat. Maar achter elke geweldige vrouw staat ook een vrouw. We zijn allemaal uit een vrouw, een Moeder geboren. De Moeder is alles. Elke ademhaling, elke slok water die je drinkt, elke maaltijd die je hebt gegeten, al het moois dat je ooit hebt gezien, elke vriend en geliefde die  je ooit hebt gehad, zijn je door je Moeder gegeven. Al veel te lang hebben we het vrouwelijke, de Moeder, verworpen. Moeder Aarde kan haar hemelse, hoge zelf niet worden voordat haar eigen kinderen haar als de Goddelijke Vrouwelijke zelf erkennen, een wezen van grote tederheid, wijsheid en grenzeloze Liefde.....

Uit;Little Grandmother 'Samen kunnen we de wereld creëren waarvan we dromen, door Kiesha Crowther

Ik wens iedereen een hele fijne Moeder - Aarde - Dag!

De plaatjes komen van pinterest

6 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je deze mooie tekst van Kiesha deelt, die kende ik nog niet.
    Ik ben het er helemaal mee eens en kijk met pijn in mijn hart toe hoe onze grote moeder dag in dag uit verkracht wordt.
    Ik heb een gebed voor haar dat ik niet zelf verzonnen heb maar wel elke morgen bid:
    Grote Godin, wanneer u mij in uw armen houdt en wiegt in uw macht voel ik de koesterende zorg en heling die uw geschenk aan mij is. Als uw kind volg ik uw pad. Ik heel mijzelf. Ik ben in harmonie met de aarde, maan en de hemel. Bij mijn voortgang door deze dag neem ik uw magie met mij mee om mijzelf en anderen te helen.
    Een klein gebedje om de dag mee te beginnen en voor iedere maaltijd.......als dank.
    En nogmaals, dank aan jou voor deze mooie tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Hannah, ja,
    mooi, als geen moeder meer hebt, om dan moederke aarde in de watten te leggen,
    ik probeer dat elke dag te doen, zoals de Aboriginals dat ook doen,
    iets van haar nemen en wat teruggeven,
    dank je wel voor dit mooie verhaal, ik zal het niet vergeten,

    lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor het delen, heel mooi.
    Heb je 'De ontembare vrouw' van Clarissa Pinkola Estes al eens gelezen? Ik denk dat het jou wel aanspreekt als je bovenstaande mooi vindt.
    Fijne moeder-aarde-dag!

    BeantwoordenVerwijderen