zaterdag 17 mei 2014

Dat Dekentje.....

Toen ik hoogzwanger was van N oah, 
kwam Joke op een dag en zij bracht een spinnewiel voor mij mee. 
Met een zak schapenwol....
'Ga, dit maar eens een poosje doen'....
Ze ging naast me zitten en spon op haar eigen wieltje.
Dát was het begin van een bezigheid die ik nu al tien jaar beoefen.
Die eerste draad.
Ach die eerste draad was niet om over naar huis te schrijven.
Te dik, te dun, erg onregelmatig....
Maar het was wél mijn eerste zelfgesponnen draad!
Ik breide er een dekentje van.
Voor N oah.
Het paste in haar ledikantje.
En later werd het een dekentje voor de poppen.
En nu HAAK ik een deken van zelfgesponnen wol....
(huhuh, dat wisten jullie nog niet;-))
Maar de mand met wolletjes begint erg leeg te worden...
Vooral de kleurtjes raken op.
En nou kan ik er mee stoppen en zeggen; deze deken is wel klaar!
Maar ik vind haar nog te kort!  Ze komt pas tot mijn knieën....
En mijn voeten willen ook warm!
Ik haalde er al eens een trui voor uit, die ik gebreid had voor Lief, 
maar die hem te mooi vond om te dragen......( Mannen?....)
Vandaag besloot ik om het dekentje uit te halen!
Er komen geen baby's meer....
Dekentjes genoeg voor de poppen!
Het baby-dekentje mag 'volwassen' worden....
Nog even een paar foto's....
800 gram 'verse' witte wol  'aan de haak'.....

Indigo, Boerenwormkruid of zal ik toch eens Zuring proberen?
Uienschillen, Meekrap.... 
Jaaaah Meekrap, dáár heb ik zin in!

OKÉ!
Op speciaal verzoek....;-)
Voor Klaproos.
Dit verfden wij vorig jaar in mei......
en dat deed ik samen met haar!
Ze is niet alleen een hele goeie juf voor Dochter,
want ze leert mij ook van alles;-))
Haken, verven......


Dát was een geweldige verfdag!
En van die wolletjes ben ik nu aan het haken......
Maar het raakt op hé,
het raakt op!



 dus mag ik NU opnieuw verven;-))


17 opmerkingen:

  1. Tssss....heb je zomaar zonder moeite 700 gram wol om te verven. En ik zit me door beginners-weerstand te werken hier achter mijn spinnewiel. Wat duurt het een eeuwigheid om die tweede klos vol te spinnen. Ik wil twijnen!
    Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohhhhhhhhhhhhhhhh wat geweldig als je dat allemaal kunt hé, daar heb ik zo'n bewondering voor:-)
    Hannah..... laat die mooie kleurtjes nog eens zien alsjeblieft,

    maak me gek :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw nu ik al die kleuren weer zie,
    wil ik dat ook doen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, ik vind dat echt zo mooi al die strengen handgesponnen en hand geverfde wol!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, we moeten misschien toch ergens maar een dag organiseren. Al ben ik zo blij met mijn witte wol......en mijn grijze.......maar wat was het leuk hè? Een groot verffeest was het! En het zonnetje schijnt en alles bloeit en dan begint het ook bij mij te kriebelen.
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een bloggerswolverfdag in het mooi Drenthe madelief?? geweldig idee! Ik vind je dekentje heel mooi en puur Hannah, leuk dat het nu weer een volgend doel krijgt. liefs Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw!
    Recyclen is toch prima!
    Groeten van De Juffrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooiere kleuren bestaan er niet!!!! X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wow leuk maar wat haak je er nu van dan ?? de cal deken ??

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi dat tweede leven van het babydekentje! Zeker als die wol straks mooie kleuren heeft gekregen en jullie opnieuw lekker warm mag houden! Veel verfplezier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo gaaf al die gekleurde wolletjes...en dat spinnen....ja dat is nog wel een wens...om dat te leren...zucht!!!! ;o))
    Ben benieuwd naar je deken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. top dat wat een hele mooie kleurige zo laat gauw maar es een stukje zien :))

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zucht, wat een pracht (aan wol en woord).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Och dat babydekentje... ik ben ook een dreutel hoor, wil alles wel bewaren en moet er niet aan denken het zelfgebreide dekentje van de kindjes uit elkaar te halen. Terwijl het ook zo'n mooi idee is dat het voor iets nieuws wordt gebruikt!

    Ik lees nog steeds mee, zat afgelopen week met mijn hoofd bij mijn eigen sores en kreeg er geen behoorlijke reacties uit. Maar ik lees je, ik ben onder de indruk van je manier van schrijven en van jullie proces het afgelopen half jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi idee het tweede leven van het babydekentje maar denk niet dat ik dat zou kunnen ,en ja zo heerlijk dat verven jullie hadden ook van die mooie kleuren ,ben benieuwd ernaar

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow wat een kleurenpracht bij elkaar én zulke prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen