vrijdag 4 april 2014

Kat en Muis

Ooit hoorde ik dat je óf bang bent voor muizen, óf bang bent voor spinnen.....
Ik behoor blijkbaar tot de categorie van de muizen.
En nou vind ik bang een te groot woord, voor datgene wat ik ervaar als ik een muis zie.
Ik MOET gewoon even gillen.
En ik doe echt mijn best om die gil te onderdrukken!
Maar meestal lukt dat niet!
'Je hoeft echt niet bang te zijn mama' zei N oah al toen ze vier jaar was tegen me, als poes weer es met een muis binnen kwam en zo'n half dood diertje voor mijn voeten deponeerde.....
Nou zie ik heus wel, dat dat dier mij werkelijk niets kan doen! Hij is banger voor mij, dan ik voor hem zou moeten zijn.....
En ik schreef het al, bang is niet het goede woord.... maar toch.... ik hoor mijzelf kreunen
Sinds wij ons bed beneden in de huiskamer hebben staan, heb ik meer 'zicht' op het gedrag van onze poes Luna. Luna is een echte jager Ze gaat de laatste tijd laat de deur uit en komt meestal pas binnen als het weer licht wordt. Om de rest van de dag ergens boven op bed haar hele dag te verslapen....
Klinkt goed zou je zeggen!
Ware het niet, dat ze iedere nacht een keer binnen komt (via het kattenluik) en een luid piepend 'ding' heeft meegenomen 'mijn slaapkamer' in.
Pfff een hoop gestommel, muis ontsnapt blijkbaar, maar binnen vijf minuten heeft poes 'beet' en dan hoor ik dat akelige..... Ze eet de muis op........
Ik lig stil in bed te balen dat ik weer vergeten ben om het kattenluik af te sluiten.
En dan druk ik het kussen tegen mijn oren want; 'Heb je een kat wel eens een muis horen opeten'?
Echt heeeeel akelig! Die botjes die doorgebeten worden;-((
Afgelopen nacht gebeurde het twee keer.
Bah!

De volgende morgen ligt er een klein restje van de muis.
Het ziet er uit als een klein boontje. De lever (of is het de gal?) vind ze niet zo lekker, dus laat ze liggen.
Die mag ik dan opruimen.

Jullie begrijpen dat het kattenluik NU dicht is.




12 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar je verhaal. Hier is het afsluiten van het kattenluikje geen optie omdat ze blijft krassen om binnen te komen, waardoor ik niet kan slapen.
    Vroeger was ik bang voor alles wat poten had maar dat heb ik me afgewend. Spinnen en muizen begroet ik even vriendelijk. Het enige waar ik niet tegen kan zijn halfdode diertjes die mijn kat mij schenkt..............
    De laatste keer waren het er negen, met een tijdsafstand van ca. 30 minuten.....slaap lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O bah, bah, bah.........en dat terwijl je in de bed ligt. De natuur zit prachtig in elkaar. Muizen zijn er zat......maar ik moet er niet aan denken dat ik dat allemaal hoor kraken. En dan dat levertje.......eten de honden dat dan ook niet op? Dit is nou echt zo'n blogje dat een beetje door je hoofd blijft spoken. Brrrr......
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tja, terwijl ik mijn ontbijt neem met stukjes noot die kraken kun jij wel voorstellen welke associatie ik daar bij heb :-)

    * pjuuk*

    dag Hannah heb het goed:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, dat opeten gebeurt hier haast nooit meer, onze katten hebben het waarschijnlijk te goed ;)! Maar ook ik liep vorige nacht weer op blote voeten in mijn nachthemd te proberen een zielig gevangen (en vreselijk piepend) muisje te redden van de kattendood..!! Nee, dan spinnen.. vreselijk, daar heb ik altijd moeite mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja ik heb geen kat maar wel een hond die katten niet leuk vind,
    dus slaat ze midden in de nacht aan om de katten uit de tuin te verjagen :(
    Tja het een of het ander

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooit ving onze kleine poes een huismuis, vergeet het nooit rob dacht handig te zijn en pakte gauw eten voor haar zodat de muis die lichtelijk buiten westen was los gelaten werd , helaas ze vrat in een speertempo eerst de muis en begon vervolgens aan haar eten ,maar dat geluid van die botjes ,oooooohhhhhhh ,dus ik snap hem helemaal hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ai...of een kauwtje...die ze op balkon gevangen hebben en dan mee naar binnen nemen...en dat ie ontsnapt en het arme beest vliegt overal tegenaan. Maar ja waarheen??? dus hij was snel weer de klos. Brrr...dat kraken als je slaapt..nou ja..probeert te slapen. Ze hoeven hier niet eens naar buiten voor een muis...oud huis...huismuizen volop! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gniffel....hier nam onze Pip laatst een muis mee even was ik bang dat het een rat was dus ook de buurt heeft mij horen gillen...Maar ademhalen en naar binnen waar Pip op d trap zat te spelen gelukkig met een woelmuis. Pip is alleen van het spelen..Dus ik denk ik red muis en als dank beet muis mij dwars door mijn nagel en bedankt!!! X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu ben ik een bang-voor-spinnen-mens, Maar dat kraken van die botjes is een zo smerig gehoor, daar krijg ik ook echt rillingen van. En ja met 4 katten in huis, wordt er ook regelmatig prooi mee naar huis gesleept (en mag ik 's ochtends vroeg de restjes opruimen)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, super herkenbaar. Alleen lieten de katten ook rattenkoppen achter op het aanrecht en zelfs een keer in de kinderwagen. Ook bij ons geen kattenluik meer! (en wat schrijf je toch heerlijk).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oei, jakkie...zulke dingen wil je niet horen als je lekker in je bed ligt. Inderdaad dicht dat luikje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig verhaal, ik zie het voor me. De dierenwereld zit zo goed in elkaar, maar wij vinden het vaak wreed. Of eng.
    Maar ik vind je heel dapper Hannah :) Ik ben weer niet zo van de insecten, vooral zoemende... :((

    BeantwoordenVerwijderen