woensdag 26 maart 2014

Angsten...

Ik moet het bos in.
Alleen
In de nacht.
Ik wil niet.
Maar er zit niets anders op.
Dus ik ga.......
Ik pak een tent, een zaklamp
en een regenjas
en stap de donkere nacht in.
Ik ben bang!

En dan word ik wakker.

Ik breng Dochter naar school en Lief naar een afspraak.
In mijn tas zit een boekje, wat ik uit de ouderbibliotheek meenam om 'even' te lezen.....
Terwijl ik in de auto wacht op Lief lees ik de volgende woorden. 

 De angst heeft zich zozeer in ons innerlijk uitgebreid, dat het gerechtvaardigd is deze als een voorbeeld bij uitstek van een beproeving in het dagelijkse leven op te vatten.
Iedereen kan zien hoe sterk de angst de laatste jaren is toegenomen, enerzijds door de bedreigende verschijnselen van onze tijd, anderzijds schijnbaar zonder reden.
Hoe overwinnen we zulke angsten die vanuit de toekomst onze ziel binnen komen? Eigenlijk is er niets dat een vrije ontplooiing van onze zielenkrachten zozeer in de weg staat als de angst voor het onbekende dat ons uit de stroom van de toekomst tegemoet komt.
Er is een zielenstemming die ons kan helpen hieraan het hoofd te bieden;
'Wat er ook komt, wat mij ook het volgende uur, de volgende ochtend mag brengen, ik kan er om te beginnen, als het mij volkomen onbekend is, door geen vrees of angst iets aan veranderen.
In volmaakte innerlijke zielenrust, als een kalme zee wacht ik het af'.
Deze innerlijke houding schept in ons dagelijkse leven het noodzakelijke tegenwicht tegen de angst, ze is het antwoord op de beproeving van het gevoel.
Uit 'Het dagelijkse leven als scholingsweg' van A. Floride

Toeval?
In ieder geval ben ik blij met de woorden. En het boekje staat vol met mooie woorden!






8 opmerkingen:

  1. ik ben daar ook erg blij mee....dank je wel!
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig Hannah,
    ik kende ooit sterke angsten:-)
    vooral van bos, ( door verkrachting) en spinnen,
    maar ik ben er vrij van, door ze onder ogen te zien en de strijd aan te gaan,
    je kunt jezelf ook angsten aanpraten weet je,

    lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Hannah...ook bij mij zeer welkom, dank je wel! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hannah ik heb de neiging om te zeggen: niets kan mij nog angst inboezemen. Niets ergers kan mij nog gebeuren maar, is dat wel zo? Is er geen angst meer? Daar moet ik over nadenken...............
    XXXm

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Ik las ooit een lezing van Krisnamurti over Angsten.Was ook al zo wijs, en mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook zo mooi dat je (toevallig?) een boekje hebt gepakt met de juiste woorden.
    Als je s' nachts alleen in het donker het bos ingaat moet je absoluut niet bang zijn.
    In het donkere bos hoor je heel veel geluiden om je heen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi dat je nét dát boekje las!
    "De mens lijdt het meest om het lijden dat hij vreest, maar nimmer op komt dagen" is jaren mijn mantra geweest. Maar het lijden kwam wél. Tegenwoordig maak ik de keus of ik angst, lijden en zo meer, wel toe wil staan mijn leven binnen te dringen. M.a.w: ik wil geen lijdend voorwerp meer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen