donderdag 13 februari 2014

Moestuin......?


foto van 2013; mijn 'moestuin'........

Waar ga ik mijn energie aan geven.
Het leven is veranderd, mijn dagen zien er anders uit.
Alles waar ik mijn energie aan geef, moet ook energie 'opleveren'.

Hier en daar zie ik al blogs verschijnen over het nieuwe moestuinseizoen.
Mijn eigen groenten kweken, dát zou ik heel graag willen,
maar,
Mijn stukje bosgrond levert mij niet de energie op die ik er in steek.
De oogst viel mij ook afgelopen jaar weer erg tegen
Ik overwoog op twee andere locaties te gaan moestuinieren.
Maar op de één is geen plek en op de ander is het te natuurlijk, geen toezicht, veel 'wilde' dieren die er w.s. met mijn oogst vandoor gaan......

En dus besloot ik anders....
Ik vond deze site, er zijn er veel meer te vinden....
Ik ga écht leven van de natuur, ik ga de komende tijd mijn pannen vullen met soep van zevenblad, salade van klein hoefblad en paardenbloem, stamppotten van brandnetels en vrouwenmantel....

Mijn tuintje wil geen moestuin zijn.
Daar willen wel kruiden en bloemen. Afgelopen jaren deden courgette's het goed..
Ik ga er maar eens naar luisteren.
En  laat  de natuur haar gang gaan!

Hou ik toch ineens tijd over ;-))

15 opmerkingen:

  1. Er zijn nu al kleine brandneteltopjes te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is denk ik een hééel goeie insteek Hannah, dan heb je in ieder geval planten die er wél willen groeien, superidee.
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi! Veel van die site groeit hier ook dus als je nog eens zaden wilt hebben van bijvoorbeeld kaasjeskruid, goudsbloem etc u roept ik stuur
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi Hannah! Ik kende al veel van deze wilde groenten, maar toch ben ik weer verrast.. door bijvoorbeeld speenkruid. Mijn hele tuin staan altijd vol, ik wist alleen niet dat je deze blaadjes ook kon eten! Mooi dat je gaat genieten van wat er is, en niet van wat je wil dat er gaat zijn ;)! En dank voor je mooie wijsheid! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. en ik kom in jouw tuintje voor troost ..........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weet je Hannah, de zonnebloemen deden het mooi, de courgette toch ook? En verder moet je volgens mij bloemen en bloemen en bloemen achter dat hekje zetten. Gewoon om naar te kijken en van te plukken......want dat tuintje met dat hekje en dat huisje er achter is ook wel echt JOUW tuintje........
    Leuke site......ik zie je lopen elke dag......Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel herkenbaar! Ik moest en zou vorig jaar ook zo'n grote opbrengst. Maar het lukte niet, al was ik blij als een kind met alles wat wel van de grond kwam (letterlijk).
    Dit jaar zie ik wel hoe het loopt, de druk is er af en wat er lukt is meegenomen.
    Wat je zegt: een tuin wil soms geen moestuin zijn en dan dienen we dat te respecteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tijd over houden ,nou dan kom ik snel bij je in de leer en ja ik wilde dit jaar ook meer in de bakken gaan doen en hier heb je in de stad ook iemand die je lleert wild plukken en er mee koken ,heel leuk en goed, doe met je mee hoor zevenblad vorig jaar ook al in de pan gehad ,en prima vind het helemaal niet erg dat het in de tuin groeit ........

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelijk heb je, mijn vader zegt altijd: je moet met de natuur meewerken, niet er tegen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. leuk Hannah doe waar je je goed bij voelt
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kruiden en bloemen uit eigen tuin. En verder kijken wat de natuur je geeft. Dat is toch een prachtige combi! Paardenbloemenlimonade en -gelei zijn overigens heel erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Er hangt blijkbaar iets in de lucht want ook ik had besloten om dit jaar eens een andere moestuin-formule uit te testen, ik ga namelijk een border aanleggen met enkel wilde eetbare planten...
    Veel succes gewenst met je nieuwe tuin, ik weet zeker dat het prachtig en smakelijk zal zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een tuin met bloemen en kruiden is ook heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De foto ziet er prachtig uit!!!! Maar ja als de groente niet wil aarden....ik vind jouw idee eigenlijk wel interessant...ik wil ook al heel lang graag wilde planten en kruiden nuttigen maar durf niet maar ik ga zo even op de door jou aangeraden site kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Niet moestuin-nieren maar Moeder(aarde)-tuinnieren. Maar zo is het toch eigenlijk met de moestuin, want er groeit alleen waarvan de aarde wil dat het groeit. Maar doe maar veel foto's van je bloemen en kruiden, want toevallig hou ik heel veel van bloemen en kruiden (en ook die zijn eetbaar)

    BeantwoordenVerwijderen