donderdag 30 januari 2014

Het is een Goudvink!!

Dochter heeft een vriendje te spelen (beiden negen jaar) en samen met Ceesje (zo noem ik hem maar even...) kijken we naar de vogels die op de mezenbollen af komen in de tuin.
Cees wil later vogelaar worden, roept Noah
Nee  hoor, niet later; dat ben ik nu al roept Ceesje!
Daar is een Koolmeesje zeg ik...
Dat is geen Koolmees, maar een Pimpelmees, zegt Cees en hij noemt een aantal kenmerken waaraan je het verschil kunt zien....
koolmees



Pimpelmees

Er komt een boomklever aangevlogen.... en nog één.
Ooh, die hebben wij nog niet in de tuin zegt Cees, een beetje teleurgesteld, maar ja, jullie wonen ook in het bos hé!
Wij hebben hier in het voorjaar de vliegenvanger in de nestkastjes gehad, doet Noah er nog een schepje bovenop......
Welke vraagt Cees, de Bonte of de Grauwe......?
Boomklever
Ik begin in de gaten te krijgen dat Cees werkelijk een vogelaar is.....
En gisteren zag ik een vogeltje, dat ik opzocht op google, maar niet tevreden was met de uitkomsten.
"Het had een rood buikje, maar was geen roodborstje. Ik dacht een appelvink, maar bij beschouwing op internet klopte dat niet.  Een keep dan? Nee ook niet..."
Ik leg het Cees voor en Cees denkt maar heel even na.
Had hij een zwarte kop en een lange staart, vraagt hij
Want dan is het een GOUDVINK!
Opnieuw gaan we googelen en het klopt!
roodborstje

appelvink
Keep
Goudvink

Ceesje moet maar vaker komen spelen, want nu Lief er niet is (ook een vogelaar) kan ik bij niemand navraag doen over de vogels die ik tegenkom.....;-))

Alle foto's komen van het www.

8 opmerkingen:

  1. geweldig wat zo'n jochie al weet :-) TOP :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig! Heerlijk 2 kinderen zo bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig zo'n kind van die leeftijd die al zoveel over vogels weet.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Even was ik bang dat het gesprek tussen je dochter en Ceesje in een wedstrijd zou ontaarden, zoals tegenwoordig zo vaak het geval is :(
    Maar... Ceesje is geweldig, wat heerlijk dat je dit met ons wou delen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat heerlijk hoe zo n kind nu al die interesse toont en ook dingen herkent ,met mijn oudste kleinzoon kijk ik ook naar dat soort dingen en langszaam zie je dan iets groeien zo leuk maar het is nog maar een 3,5 jarige ,maar de merel herkent hij goed . Geniet er van
    Liefs marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu je lief er even niet is om uitleg over de vogels te geven is Ceesje daar 'toevallig'. Mooi hè hoe ze daarboven weten wat je nodig hebt? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat klinkt als een hele leuke middag!
    Dankje voor het delen! Zo heb ik ook weer wat geleerd! :-)
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen