dinsdag 7 januari 2014

Haken

Mijn moeder haakte haar hele leven. Eindeloos haakten haar handen kleedjes, 'valletjes', een sprei en nog eens een kleed voor over de tafel, de rugleuning.....
Wil je ook een kleedje Hannah?, vroeg ze me regelmatig....
Maar, ik vond het een beetje saai, alles was wit, beige, ecru.....
Ik heb een tas vol van die beige kleedjes van haar geërfd. Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen.

Ik ben altijd meer van de 'brei' geweest. Rond mijn twintigste abonneerde ik mij op de Ariadne en iedere maand breide ik wel een trui. Dat heeft zo'n jaar of vijf geduurd en daarna deed ik een hele tijd niets op dat gebied.
Haken?
Nou ja, ik kan het wel, maar ik heb nooit werkelijk iets geproduceert. Op de lagere school haakten we een kussen en dat was het dan.
Tot zij laatst aanbood om een aantal 'bloggers' de noordzeesteek te leren en dus een omslagdoek te leren maken.
Ik kreeg de smaak te pakken! Ik haakte eerst een zwarte met een paars randje. Nee, die kan ik niet laten zien, ik gaf haar weg aan mijn zusje!
En toen haakte ik een groene met een blauw randje, ja die kan ik wel laten zien en ja, die gaf ik ook weg..... aan Dochter;-)
 Ach en dat haken is werkelijk verslavend! Het patroon zit in mijn handen, ik hoef er niet meer bij na te denken......... dus haak ik nu een paarse! Nee, ze is nog niet klaar en het is niet de bedoeling dat ik deze weg ga geven.... maar ja, dat weet je maar nooit....

En dan ligt er ook nog deze op me te wachten. De beloofde groene trui voor dochter.......
En dit.... bijna klaar!
Waarom dan toch met een nieuw project beginnen Hannah?
Nou, ik zal het uitleggen. Bij haar las ik iets over een gehaakte deken. En dan kun je doorklikken naar haar en dan kom je in de 'wondere' wereld van blogland waarin blijkbaar al meer dan 2000 vrouwen middels een wekelijkse 'update' een deken haken......
Tsssssssss.
Een gehaakte deken!
Ja, die wil ik ook wel! Ik ga ook 'aanhaken'.
Zelfgesponnen én met natuurlijke materialen geverfde wolletjes genoeg!
Manden vol!
En mijn muur hangt ook nog vol!
Stel je voor zeg. Aan het eind van dit jaar heb ik mijn eigen gehaakte deken!
Mijn moeder zou trots op me zijn!
Nu nog een dikke haaknaald zoeken........

16 opmerkingen:

  1. Ik ben nog niet zo ver wat betreft haken, maar vind jouw haaksels prachtig! Helemaal warm word ik van de foto met de strengen wol: pure, warme, mooie, natuurlijk kunst :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet nu al dat ik jouw wolletjes het allermooiste vind, wauw!
    Suc6
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooooo ,ik heb ook die deken gezien. En ik bedacht me of ik ook zou gaan meedoen.......Nu jij het doet, wil ik eigenlijk ook.
    Met je eigen wol, dat vind ik ook mooi.....Moet je ineens wel bij spinnen als je echt te kort komt.....Zal ik???
    En mijn sokken..Ik verheug me zo! Wat worden ze mooi Hannah.
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaa, DOEN! Dit keer geen 'dingetje', maar een heus 'dekentje' :-))

      Verwijderen
  4. Hi hi, wat een heerlijk logje!! Ik vind je haaksels en breisels prachtig, vooral het kleurgebruik. Zelf ben ik ook meer van de brei, maar die steek van jouw sjaals zien er toch wel erg aantrekkelijk uit.. ! Die gehaakte deken sla ik over, da's echt niks voor mij. Maar wat ontzettend leuk dat jij wel mee gaat doen.. veel plezier Hannah!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ha leuk Hannah dat je ook mee gaat doen blogland is volledig in de ban van het deken haken :)
    Oh en die strengen hangt dat allemaal bij jou aan de muur pfffff ..... wat mooi zeg.
    nou succes met haken meis.
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder... Tijdens de 13 heilige nachten heb ik gedroomd over haken... en mezelf voorgenomen om iets van een deken oid te gaan maken... mezelf het haken van een grannysquare aangeleerd (werd vroeger de klas uitgestuurd en ingeprent door de handwerkjuf dat het met mij nooit iets zou worden:) )..... deze deken lijkt me erg leuk....
    misschien ook wel leuk om eens in te haken en samen onder het genot van het geknapper van een gezellig houtkachelvuurtje en een dampend kopje thee te freubelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaaaah, we krijgen een 'haakdekenmutsenclub'... Dát vind ik leuk natuurlijk! Komen jullie allemaal bij mij aanhaken, bij de houtkachel, zet ik een pot thee en koffie natuurlijk!! Ik heb net twee toeren af. Tot nog toe echt niet moeilijk!
      Hannah

      Verwijderen
  7. Is altijd wel inspirerend wat je anderen ziet doen......ze kunnen dat zo goed en maken zulke mooie dingen.
    Ik kom zeker niet bij je aanhaken Hannah want ik heb me nooit aan breien of haken gewaagd. Ik dacht...zo mooi lukt het me nooit.

    Mijn moeder haakte ook eeuwig, ze had blijkbaar een slecht geweten als haar handen niet werkten.
    Ledigheid is des duivels oorkussen. Tot haar 93e omhaakte ze zeepjes, ik heb daar een hele serie van gekregen. Ik ga ze binnenkort eens gebruiken............

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh wow, wat een prachtig garen! Dat gaat een prachtige randjesdeken worden. Zelf ga ik niet meedoen, maar ik vind het leuk om de vorderingen te zien. Wist je dat je met die gehaakte kleedjes ook superleuke dingen kunt doen? Je kunt ze verven, ik heb ze al als lampenkap gezien (geverfd, verhard om een ballon), of een rok gemaakt van kleedjes. Op Pinterest staan veel leuke plaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohh, ik ben zo benieuwd! Haken heb ik (nog) niet zo in de vingers, maar ik vind jou omslagdoeken super! En de natuurlijk geverfde wol is helemaal top! Succes!!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat knap dat je het haken zo snel weer hebt opgepakt. Haken kan ik wel maar steeds moeten tellen maakt me in de war. Met die omslagdoek is het dus niks geworden, maar het was een leuke avond en dat is ook wat waard :).
    Jouw wolletjes zien er mooi uit, daar krijg je vanzelf inspiratie van dus dat komt wel goed met die deken!
    -X-

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohhh wat prachtig, en die kleuren op de laatste foto...smelt!
    Wat heerlijk dat je zoveel inspiratie hebt, en ik denk dat er heel veel mensen trots op je zullen zijn met al die prachtige maaksels hoor! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh wat leuk joh ,maar wat ik nu zo fantastisch vind is je eigen wolletjes gebruiken en wat een mooie kleuren heb je ,dit gaat de mooiste worden ,ook ik heb eigengekleurde wolletjes maar niet genoeg ,maar je brengt me wel weer op ideeën. ,en echt. Wat maak je mooie dingen tot later liefs marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw met die mooie wolletjes wordt het een hele gave deken, ga ik gelijk even klikken op je linkjes naar die deken want ik ben benieuwd. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk. Zo zie je maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Als ik het zie krijg ik er ook weer zin in :-)

    BeantwoordenVerwijderen