maandag 2 december 2013

Op een ander bankje.....

Ik zit opnieuw op een bankje en draai mijn shaggie....
De omgeving is dit keer van een volledig andere orde. Ik zie bomen en gras, ik ruik aarde.... Er is water met luid kwetterende eenden. Er komt een mevrouw aan lopen met een plastic tasje. Achter de omheining  komen herten, geiten en kippen aangerend, reagerend op de plastic tas..... Er komt NU geen brood uit...

Bij 'mijn' bankje zit een jonge man in een rolstoel.
We beginnen een gesprek;
"Vroeger rolde ik ook zelf mijn shaggie's, maar dat kan ik nu niet meer. Mijn dwarslaesie is compleet.
Ik dook in ondiep water en brak mijn nek. Maanden mocht ik alleen maar liggen, zodra ik zat kreeg ik 'doorligplekken'..... Eigenlijk zou ik moeten stoppen met roken, want mijn longen functioneren niet goed. Maar ik geniet zo van dit moment! Even naar buiten, even ontspannen......"
"Het lichaam is een bijzonder krachtig en wijs 'instrument'. Moet je kijken; ik zit al weer rechtop! Jammer dat ik dat NU pas begrijp, dat ik daar eerst mijn nek voor moest breken......."
" Ik heb het erg goed hier! De verpleegkundigen zijn heel aardig! Ik geniet van het leven hoor! En ik heb mijn hele leven nog voor me! Ik hoop dat de sneeuw nog een poosje weg blijft, want dan kan ik niet meer naar buiten"

Ik sta op, we zijn uitgerookt, hij 'rolt' naast me mee naar binnen.
Hij ziet een verpleegkundige in 'burgerkleding' de gang op komen. De avonddienst.....
"Heeeee, Hoooooi, sta je vanavond op mijn kamer? Gezellig"!
Hij verhoogd zijn 'roltempo' en rijd naast haar mee de afdeling op.

En ik?
Ik ben verwonderd en geraakt door de levensenergie, de opgewektheid, de veerkracht en de wijsheid van deze jonge mens!
'Een mens is meer dan alleen zijn lichaam'.




7 opmerkingen:

  1. Fijn, een ander bankje..de plek klinkt al tien keer mooier..!
    Knap hoor!
    Verwonderlijk hoe mensen omgaan met situaties. (las er net bij de eik ook over, toeval?)
    Beterschap en sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een lichtpuntje waar je je aan op kunt trekken
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie ontmoeting. En deze plek klinkt inderdaad stukken mooier.
    Lieve groet, Aurea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoiets noem ik altijd een opsteker.
    Prachtig zo'n ontmoeting. Wat kunnen we toch veel voor elkaar betekenen hè. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi plekje, leuk bankje en wat een fijne ontmoeting...
    Leerzaam ook!
    Sterkte, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder, er komen andere waarden in het leven....
    Grenzen verleggen en gnieten van HET moment!
    Xx

    BeantwoordenVerwijderen