maandag 23 december 2013

Kerst.....

van het www.
"Laat mij maar werken met kerst én met oud en nieuw"
Jaren lang was dat mijn motto.
Ik begreep niets van kerstdiners, kerstbomen, kerstkleding, kerstlichtjes, kersthaas, kerstreerug, kerstkalkoen en kerkbezoek met kerst......
Voor mij had het geen 'bodem' meer, verbinding met niets, een uiterlijk feest van jezelf vullen met voedsel en sociaal 'doen' omdat het zo hoorde......

"Waar komt de kerstman vandaan mama, hebben ze die ook verzonnen, net als sinterklaas"?
Ja, kind, de kerstman is ook verzonnen, de mensheid weet niet meer waarom we kerst vieren.
Twee extra vrije dagen in het jaar, net als de vrije dagen die we krijgen rond pasen en pinksteren.

Jaren lang ervoer ik een groot gevoel van leegte, zinloosheid, de massa die vrolijk doet omdat het kerst is..... jingle bell... en let it snow......en waar ik mij van af keerde.
Begrijpen jullie waarom sneeuw de kerstvreugde zou verhogen?

Tot ik opnieuw in verbinding kwam met het verhaal ooit verteld in de bijbel, maar nu uitgelegd door Rudolf Steiner. En middels zijn woorden kon ik eindelijk begrijpen, waarom het eigenlijk kerstfeest is en je dat zou kunnen en willen vieren.
Kerst is voor mij een innerlijk feest. Een stil feest. Een feest wat 13 nachten en dagen gaat duren, te beginnen op kerstavond.
De dagen tussen kerst en epifane zijn heilige dagen.
Waarin ik mij nog meer afstem op de natuur en de stilte in mijzelf.
Waarin mijn dromendagboek klaar ligt op mijn nachtkastje en ik hoop iedere nacht een droom te 'vangen'.
Dagen waarin mijn Lief op nieuw naar huis komt en we samen met dochter gaan genieten van hernieuwd samenzijn.

Nee, ik wil niet meer werken met kerst en oud en nieuw!
Ik wil dertien dagen VRIJ zijn van welke verplichting dan ook!

3 opmerkingen:

  1. Mooi ik heb het gelezen......ik doe mee
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat hij weer naar huis komt. Geniet van alles wat er op je pad komt :-)

    BeantwoordenVerwijderen