zaterdag 23 november 2013

Eerst IK....



Misschien een vreemde blogtitel, maar het gaat precies over datgene wat ik wil schrijven.....
Van velen om mij heen krijg ik de goede raad om vooral ook goed voor mijzelf te zorgen.
Lieve mensen, als ik dat niet zou doen, dan was ik nu al opgenomen in een 'gekkenhuis'...
En ik ga er een blog over schrijven, niet omdat ik jullie goede raad niet wil, want dat doet mij erg goed!
Maar omdat het eigenlijk voor ieder mens geld.... Eerst IK...
Alleen werd en wordt ons geleerd dat dat egoïstisch is.........


Iedere ochtend gaat mijn wekker om 6.00 uur.
En het eerste uur van de dag is van mij!
Ik zit op de bank en mediteer........
Rudolf Steiner schreef;
Als je gaat slapen, verlaten je ziel en je ik, het lichaam en verblijven dan in de andere wereld.
Het doet in die tijd krachten op, je verblijft bij je 'hogere zelf'.
De dromen die je hebt in de nacht kunnen bijzonder mooie beelden meegeven uit die wereld naar de dag.




En iedere ochtend dalen je ziel en je ik weer in, in je lichaam.
En ik beleef dit iedere ochtend, dat uur op de bank....
Dan kom ik alles tegen van mijzelf....
Dan huil ik soms een uur of probeer de paniek te 'zien' en te begrijpen die er door mijn wezen raast.
En daarna ben ik rustig (meestal) en kan ik mijn dag overzien én beginnen.
Kan ik aandacht geven aan Dochter, aan de dieren, aan Lief.
Als ik mijn ziel en mijn ik bewust en volledig heb laten indalen in mijn lichaam.....


Hm, en dit leerde ik afgelopen zomer.
Toen ik een enorme draak moest verslaan.
Het zorgt er nu voor dat ik recht op sta.
En natuurlijk ook alle kanten op slinger.
Maar ik weet wanneer ik een dag op de bank moet gaan liggen, onder mijn paarse dekentje...
Of dat ik uren buiten moet gaan wandelen in het bos en langs de akkers.
En daar MOET ik naar luisteren!
Anders kan ik er voor NIEMAND zijn.
Want dan ben ik een wrak!


Jarenlang werkte ik in de 'zwakzinnigenzorg'. Vroege diensten, waarbij ik meteen de zorg had voor twaalf of dertien bewoners...
Nooit was ik goed "ingedaald" in mijn lichaam...
Ik bleef de hele dag een beetje 'traag'... Want ik had geen 'voeling' met mijzelf....
Hoe deed ik dat toch vraag ik mij NU af.....

Nou....
Zo dus!



En.... er leiden vele wegen naar Rome.
Dit is mijn weg :-)

7 opmerkingen:

  1. Zo is het precies. Volg je eigen weg, dat is de enige die ergens toe leidt, de enige die er toe doet!
    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij voelt heel goed wat nodig is en je hebt leren luisteren naar jezelf en je lichaam. Daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel belangrijk om te luisteren naar jezelf zo kan je je weg vervolgen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh... nu kan ik weer van jou leren ;)! Mooi Hannah!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi verwoord en helemaal waar....
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dat niet verkeerd hoor: eerst ik.

    Jij bent tenslotte degene die jouw leven leeft. Dat kun je enkel als je sterk bent en gelukkig weet jij waar je je kracht vandaan kunt halen en hoe je sterk kunt blijven. Als je niet sterk bent kun je niets betekenen voor een ander.
    Vooral in deze moeilijke tijd heb je je kracht keihard nodig.

    en dat is wat ik je wens..............kracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi geschreven Hannah. En graag gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen