vrijdag 11 oktober 2013

Zomaar een huis....



Foto van het www. gemaakt tussen 1910 - 1920
Vandaag kreeg ik een schilderij van dit huisje.....
Uit de erfenis van mijn ouders.
En ineens is dit niet zomaar een huis
Het is het huis waar mijn grootvader geboren werd.
en waar dus mijn overgrootvader én overgrootmoeder woonden....
Op de foto staat mijn opa het meest rechts
Zomaar een jongetje met zijn ouders en zijn broers en zussen.
Mijn familie....
Ooit.
Of nog steeds?
Mijn grootvader overleed ruim twintig jaar geleden.
Mijn moeder overleed vijf maanden geleden....
Dit huis bestaat al lang niet meer.
Ik heb het nooit in het echt gezien.
Er zal wel zo'n modern 'dingetje' zijn neergezet.
Opgebouwd en ingericht naar de normen van deze tijd.

Het schilderij wat ik vandaag kreeg, hing naast het bed van mijn moeder in het hospice....
De laatste keer dat we haar spraken vertelde ze over haar opa en oma, die daar woonden.....
Een boerenfamilie.....
Over haar vader die daar geboren werd.
Dat ze er als kind gespeeld had.....
Over de oorlog...
Dat ze vlooien in haar panty's en op haar hoofd had in die oorlog...
En hoeveel ze van haar vader hield
Noah heeft ademloos geluisterd naar wat oma vertelde....
En is vandaag reuze blij dat dat schilderij nu, bij ons aan de muur hangt.....
Zomaar een huisje.
Ineens een bijzonder huisje!

9 opmerkingen:

  1. mooi huis en ik zie een heel mooi bakhuis er naast, een schuur en een hooiberg erachter .
    Ik houd echt van zulke oude boerderijen en dit is een heel bijzondere wees er maar zuinig op.
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi lief huisje met vele herinneringen, nu ook voor jullie..............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als kind bedelde ik bij mijn oma's en ook mijn ouders om verhalen van vroeger. Mooi,dat er bij jullie ook een plaatje van is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, een bijzondere foto met een bijzonder verhaal.
    Wij rijden vaak over de cuneraweg in Rhenen, opweg naar de dierentuin (Ouwehands).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat kostbaar, dit schilderijtje en deze verhalen.........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat bijzonder en waardevol dit schilderijtje met zoveel betekenis. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt een Achterhoeks boerderijtje. Daar krijg ik altijd heimwee van.

    BeantwoordenVerwijderen