zondag 13 oktober 2013

Yggdrasill

Drie jaar geleden, tijdens de eerste nacht van de dertien heilige nachten, had ik een droom.
En die droom houd mij soms dagelijks bezig.........

In de klas van mijn dochter groeit een boom. De boom heeft een dikke stam, haar takken zijn breed uitgewaaierd en zij is groen, vol met blad. Haar wortels groeien door de vloer, naar de kleuterklas beneden, waar dochter twee jaar verbleef.....
In de boom groeien aardbeien, in haar kroon zit een adelaar.
Onder de boom, rond haar stam heeft juf houten bankjes geplaatst, waar de kinderen spelen.......

Als ik wakker wordt 'weet' ik dat het over de levensboom gaat...... over de Yggdrasill.
Ik had nog nooit één letter over deze boom gelezen.
Na die kerstvakantie, in de eerste week van januari (in 2010), krijgt de vrije school officieel haar naam...
Vrije school de Es......

van het www.
Door de jaren komt de boom regelmatig terug in mijn bewustzijn...
Een moeder uit de klas heeft Yggdrasill dit jaar op een wandkleed uitgebeeld. Dochter zit nu in de vierde klas. En in de vierde klas wordt de Edda besproken, waarin verteld wordt over Yggdrasill. Het wandkleed hangt in de klas. Ik vind haar prachtig!
En, die moeder, die gaat mij leren prikvilten..... Want ik wil mijn 'eigen' Yggdrasil op een wandkleed......

Alleen.... in hoeverre is Yggdrassil nu nog van mij?
Nu ik er over ga lezen, wordt het een ander verhaal, is het ineens niet meer mijn boom.....zijn er negen werelden met de boom verbonden, in een taal die me vreemd is. Maar word ik geraakt door de beelden die veel overeenkomsten hebben met de beelden die in mijn onderbewustzijn 'wakker' worden....

Ik heb een grote lap prikvilt aan elkaar genaaid. Daar moet de boom opkomen.
"Teken de boom er maar op", is de opdracht.
Het grote vel staart mij aan.... 'teken hem er maar op'....... Het is nog steeds leeg....Welke boom komt er op mijn wandkleed.......?

Lief luistert naar muziek  op You Tube en stuit op deze prachtige zangeres.......
"Hier heb je je Yggdrasill" zegt hij........
http://www.youtube.com/watch?v=LpiFmZLICgM&list=RD02EV4Rmb_IIhk

Eivor Palsdottir.... een Ijslandse vrouw.... misschien helpt de muziek mij .......



5 opmerkingen:

  1. Volgens mij moet jij je eigen boom maken. Met je eigen werelden. En sommige dingen uit de Edda passen daarbij (de adelaar, de godenwereld, de bifrostbrug.....) en andere dingen dan weer niet. En die muziek is mooi. Ik heb ergens nog een CD van Gjallarhorn....die vind je dan vast ook mooi.Wat een mooie vrouw met lange blonde haren en een mooie achternaam huppeldepup-dottir. Dat vind ik zo mooi in IJsland. Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb jij boeiende dromen! En ja, Eivor, die draai ik regelmatig en vooral "trøllabundin" (geheid kippenvel)
    Ben heel benieuwd naar het kleed dat je gaat maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je laten inspireren door muziek uit IJsland en dan te bedenken dat er in Ijsland nauwelijks bomen groeien (dit is een niet-ter zake doende opmerking van mij, hoor) Ik ben heel benieuwd naar de boom die straks op jouw kleed gaat verschijnen en welke elementen erbij komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ever wanted to get free Google+ Circles?
    Did you know you can get them AUTOMATICALLY AND TOTALLY FREE by using Like 4 Like?

    BeantwoordenVerwijderen