donderdag 10 oktober 2013

Plantaardig wol verven met indigo



In de afgelopen weken verfde ik mijn gesponnen wol  met riet én met boerenwormkruid.
Vandaag verf ik beide kleuren over met indigo omdat ik groen wil hebben. Oké, en dan ook meteen maar een beetje blauw.
Bij Haar bekijk ik nog eens het recept dat we de vorige keer gebruikten bij ons groot plantaardig verfproject.
Ik ben zomaar een beetje nerveus..... zal het lukken?
De keer dat ik samen met Madelief verfde, was zij degene die het indigo papje maakte en de pan voorbereidde.....
Ik had me bedacht van alles te doen in die drie kwartier 'wachten', maar het enige wat ik doe is een beetje zenuwachtig heen en weer lopen..... wat duurt drie kwartier lang!
Maar...
Mijn geduld wordt beloond!
Dit is het resultaat.....
het eerste en tweede bad


Vier baden indigo. De middelste met als basiskleur groen (riet), de rechtse met als basiskleur geel (boerenwormkruid).







Bad 1, 2, 3 en 5 ongesponnen wol. Bad 6 zit er nog in......


En nu kan ik eindelijk die trui gaan breien voor Noah!
Nog even een patroon zoeken.........;-)

20 opmerkingen:

  1. woh mooi is het geworden fijn als het ook echt lukt !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende kleuren zijn het geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw Hannah! Wat mooi en.... wat veel!
    Noah mag zich verheugen op een prachttrui!
    Tot vanavond! Titia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige kleuren zijn het geworden, daar mag te trots op zijn, is toch altijd weer spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO wat is dat mooi! Alle kleuren passen bij elkaar. Dat is toch prachtig!
    Neem je het vanavond even mee???? Ik wil het in het echt zien....iedereen wil het in het echt zien denk ik.

    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooh, wat mooi! Ik hoorde dat je ook naar het haak-avondje komt, zie ik je daar :) En de wol ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ha, ja, ik haak ook aan vanavond.... mét appeltaart en wol!
      Leuk om allemaal bloggers in het 'echt' tegen te gaan komen!

      Verwijderen
  7. Oh, Hannah, dat ziet er prachtig uit. Alles: de wol, de foto's, het sfeertje...Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow!! Wat ziet dat er prachtig uit! Vooral die groene die je eerst met Riet hebt geverfd, heel erg mooi!
    Wat is het magisch hé verven met Indigo!
    Warme groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat een prachtige kleuren! Wat zal dat straks een mooie trui gaan worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En wat is de wol in het echt prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oh, wat zijn de kleuren mooi geworden! jaren geleden heb ik dit ook gedaan, spinnen en plantaardig verven, door dit te zien, krijg ik er weer zin in! ben heel benieuwd hoe de trui gaat worden, maar jou kennende, komt er wel 'n foto van! ik geniet van je blogjes, liefs
    riet(je)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De kleuren zijn echt mooi geworden. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. schitterend....watvoor indigopapje heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 2% indigo, 7 % hydrosulfietpoeder, scheutje ammonia, scheutje spiritis.....
      Hannah

      Verwijderen
  14. Glorious!
    I am so enjoying the travels through your blog.
    Indigo has always seemed scary to me. I've done woad, but that is tame in comparison.

    BeantwoordenVerwijderen