dinsdag 15 oktober 2013

Mijn (Droom) Huis....

De overgang van de zomer naar de herfst vind ik moeilijk......
Want het betekent dat ik weer meer in mijn huis moet leven.
En mijn huis is zo donker!
Wij leven in het achterhuis van een boerderij. Dit gedeelte was vroeger een geitenstal.....
Het is omgebouwd tot 'woonhuis', met alle gemakken van tegenwoordig, maar er komt bijna geen daglicht binnen......
Vanaf het vroege voorjaar tot laat in de herfst, leef ik buiten.
Er staat een grote tafel waar we aan eten, ik spin, tuinier, maak vuur, kortom ik ben buiten. Het liefst zou ik ook nog buiten slapen!


Maar nu...
Langzaam verplaats ik mijzelf weer naar binnen.
De houtkachel brand al weer dagelijks.
En dat maakt veel goed! Echt vuur in huis!
Er moet opgeruimd...., ruimte gemaakt.... mijn spinnewiel krijgt weer een plaats naast de kachel, de zakken ongesponnen wol moeten naar zolder, de zolder is een bende, dus breng ik spullen naar de kringloop, gooi ik zomaar ineens van alles weg....
Ruimte, ik wil ruimte!
Onderweg naar school zie ik hele grote berenklauwen staan.... die ga ik plukken.....
Ik haal buiten naar binnen.

Maar ik blijf dromen van een plek, midden in de natuur, zo'n cob woning, veelal gebouwd door vrouwen, van klei en leem en stro.... Ik weet al waar ik het huis wil hebben......! Met aan alle kanten licht wat naar binnen stroomt, een stal met een koe en een kalf, of toch liever een geit.....? een kruidentuin en een groentetuin en heeeel veel bloemen. Oh en een rivier of een beekje, in ieder geval stromend water.....

Een beetje 'te' misschien.... maar het idee om je eens lekker te kunnen uitleven.....:-)


tsssssssssss

stel je toch voor dat je hier iedere dag in bad mag.......
ooh en de hele dag licht in huis.... en zo'n haard.... en alleen maar natuurlijke materialen om me heen......
of zoiets.... beetje donker misschien, maar in zo'n hobbit- dorp..... :-)
Nou, nou....
Dream on Hannah!
Misschien ooit....
Nu, ga ik vuur in de kachel maken.
En nog een lamp ophangen boven m'n spinnewiel.

alle foto's zijn van pinterest

13 opmerkingen:

  1. Oh ja, daar droom ik ook al jaren van. Heel even had ik een plaggenhut maar die was slechts virtueel, sjucht. Hier staat ook de deur open tot half oktober hoor, frisse lucht wil ik voelen en ruiken. Maar uh, jij woont dus ook al in zo'n donkere baarmoeder? Overdag een beetje beklemmend maar 's avonds vast lekker knus. Geniet van je haardvuur en je spinnewiel! (hebbikniet :( )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij wonen in een heel licht en heel ruim huis, heerlijk inderdaad. Zodra de zon schijnt is ons huis op z'n mooist zeg ik altijd. Maar wij wonen dan wel weer in (het zeker wel mooie) Den Haag met huizen en auto's om ons heen. Ik kan juist weer zwijmelen van jouw verhalen zo dicht bij de natuur. Dit weekend was ik in Drenthe bij Diever. Wow..wat hebben wij gewandeld en genoten van al het moois om ons heen. Maar ik begrijp wel dat het moeilijk voor jou is om nu naar binnen te gaan. Je laat ook wel droomplaatjes zien hoor! ;) Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohh Hannah, je gelooft het niet! Ik heb bijna dezelfde foto's van het web gehaald, en geplaatst in het mapje 'droomhuis'!
    Hoe mooi en bijzonder! ;-)
    Prachtig hoor, die natuurlijke huizen en bijbehorende omgeving!
    Ik droom heerlijk met je mee!
    Je huidige huis klinkt trouwens ook fantastisch... :-0
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaaaa...met kippen, en een kat, en een hond, een hele kudde schapen (voor de wol natuurlijk..) en appelbomen, kersenbomen..
    Een hangmate onder de bomen, en een ... zwijmel.. zucht.. ;-)

    Veel gelijk gestemde zielen hier...!

    Klinkt inderdaad heel mooi, je huis!
    Jammer dat het er niet zo licht is- wel fijn dat je dat weer kunt oplossen met een heerlijk koesterend haardvuur!
    En een lamp boven je spinnewiel, ;-)
    Ik vind het ook wel omschakelen hoor, van zoveel buiten zijn weer naar binnen. Al heeft dat ook weer zijn gezellige kanten!
    Het spinnewiel staat hier ook al klaar, ik hoop er gauw mee aan de slag te kunnen gaan.
    Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige droomhuisjes, wil ik ook! Licht in een huis is zo belangrijk en fijn. De herfst kan heel knus zijn, maar de overgang is zo moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laten we er maar een dorp van maken, want ik wil ook wel zo'n huisje! Goed dat je je droom de wereld in slingert, Hannah, wie weet "wie" het hoort! En fijn dat wij van de mooie foto's mogen genieten, geeft ook weer een impuls aan mijn droom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aahhh, dat wordt gezellig! Een dorp vol (ex) bloggende, natuurlijke, zelfvoorzienende en zelf huizen bouwende vrouwen... Want dat moet hé, zelf je huis bouwen. Nee, dat is niet duur.... geen dertig jaar hypotheeklasten, gewoon in één keer je materialen betalen..... voor 7000 euro ben je klaar met je huis. Alleen nog een stukje natuur aankopen....., dat wordt wat lastiger met een bouwvergunning....! Hoeven we ook niet meer te bloggen..... das dan weer jammer.:-(
      Hannah

      Verwijderen
    2. Het kan Hannah! En het lijkt mij heerlijk om zelf te bouwen en lekker met leem en andere materialen in de weer te zijn.Ik wil trouwens ook wel in een yurt.
      http://www.samenleeftuin.nl/

      Verwijderen
  7. Jaaaa, met een appel/perenboomgaard en schaapjes die dan weer van die prachtige wolletjes geven waar wij dan weer mooie dingen van kunnen maken! Heel erg graag!! :-))
    Mooie droom Hannah! Ik droom graag met je mee! :-)
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, licht in huis is heel belangrijk!
    Die badkamer vind ik ook geweldig!!!

    BeantwoordenVerwijderen