zaterdag 19 oktober 2013

Is she already been spoken for?

Mijn huis ligt vol wol......
Ik haak, ik spin, er ligt een gewassen vacht op de grond te drogen, mijn strengen geverfde wol wind ik op tot bolletjes.....
Wie mijn huis binnen stapt moet minstens denken dat er achter het huis een enorme kudde schapen rond loopt......
En dat had best gekund!
Mijn gedachten gaan terug.

Zo'n tien jaar geleden woonden Lief en ik een poosje in Ierland. Je kent het misschien wel; het gras bij de buren lijkt altijd groener....
Wij 'emigreerden' naar Ierland.  We kochten een vrachtwagentje en gooiden die vol met onze spullen, ik zei mijn baan op en we vertrokken met de noorderzon!
Naar groen en vrij en natuur en water en lucht.... én naar schapen...........


Want je kan niet onderweg zijn in Ierland zonder dat je de schapen tegen het lijf loopt.  Letterlijk! Ze 'horen' begrensd te zijn achter een omheining, maar wat ' hoort', betekent niet dat dat dan ook gebeurt in Ierland!


De schapen lopen vrij over de weg...
Dus, moet je erg opletten, want een aangereden schaap.... daar zit niemand op te wachten! En nee, dan is niet de boer aansprakelijk voor zijn loslopende vee, dat ben jij dan, als chauffeur!

De bovenste foto is in de buurt van Killarney; daar deden we regelmatig onze boodschappen. Onderweg ernaar toe, rijd je door een bergachtige streek en midden tussen die bergen woonden de 'Toomeys'.... Iedereen kent iedereen.... De Toomeys waren twee vrijgezelle broers, én boer.....hun huis kon je beneden in het dal zien liggen; eromheen duizenden hectare's groen waar hun schapen graasden, duizenden schapen!

Op een dag kwam één van de Toomey's het erf op van mijn  zus (waar we tijdelijk woonden) en vroeg aan mijn zwager; "Is the lady already been spoken for"......!
Tsssssssss
Twee schapenboeren én een kudde schapen voor de prijs van één :-)
Tja, ik had al een Lief en nee, die wilde ik niet inruilen!

Maar soms, echt heel soms,
Heb ik spijt.....
Je zal toch schapenboerin zijn en samenleven met TWEE boeren én duizenden schapen in Ierland ......


foto's van het www.

3 opmerkingen:

  1. ik zou wel eens even bij jou willen binnengluren naar al die wolletjes en bolletjes en schapenvachten :))
    Tja het schapen virus ligt hier ook op de loer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat zou toch ook wat zijn, Ierland....ik zou best willen voor een tijdje. Maar twee boeren, pffff dat lijkt me vermoeiend ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beviel het jullie uiteindelijk niet in Ierland? Je moet er wel tussen passen en het klimaat is nogal vochtig.
    Prachtig verhaal over die boeren!

    BeantwoordenVerwijderen