zaterdag 21 september 2013

Wol verven met riet of .............GROEN, GROENER, GROENST ?


Via een tip van haar, kwam ik op een blog in Zweden terecht ......
Wol verven met riet pluimen zou een prachtige groene kleur opleveren.
En dat wilde ik wel eens proberen!
Bij de Zweedse blogger vond ik niet een recept, dus plukte ik een flinke bos riet en deed dit in een grote pan. Vuurtje gemaakt, aluin en wol erin en pruttelen maar.....
Zo'n anderhalf uur....
Het resultaat vond ik bedroevend........
 Met heel veel fantasie kun je hier een groene kleur van maken.......
Maar met alleen fantasie, kom je er ook niet in het leven, dus stapte ik de dag erna weer op de fiets en plukte dit keer alleen de bloempluimen..... (met de stengels van het riet kan je geel verven) en bij thuiskomst had ik 1300 gram pluimen én een flinke verkoudheid opgelopen :-)  Riet groeit voornamelijk in het water.  En ik stond op blote voeten, met het water tot aan mijn knieën te plukken.....

De volgende dag zette ik opnieuw de pan op het vuur. Bovenstaande wol deed ik wederom in de pan, aluin erbij en dit keer was ik tevreden met de kleur, alleen niet zo met de kleur op de foto.....


Ik deed nog een derde bad, wat precies dezelfde kleur opleverde als het tweede bad, dus ook nog een vierde bad......



En op de foto lijkt het geler dan in werkelijkheid. Ik vind het een 'mooie' lichte groene.
Maar, ik mis nog steeds een donkere groene......

En, wat ik deed; 100 gram wol, 15 gram aluin, 400 gram rietpluimen.
Alles bij elkaar in een pan, flink roeren, langzaam verwarmen tot tegen het kookpunt.
Anderhalf uur tegen het kookpunt houden.....

Maar....... het wordt dus alsnog verven van gelen met blauwen om bij groen uit te komen...!

12 opmerkingen:

  1. hee, had jij geen blauwhout? Dat zou je ook nog kunnen proberen. Het is inderdaad groen, maar het houdt niet over hè? Volhouden is het enige denk ik.
    Dag,Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh maar wat leuk dat je het geprobeerd hebt joh! Vind het al wel mooi hoor..dat zachte groen!
    Ben benieuwd naar de donkere tint!
    Beterschap! ;-)
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit best wel een heel mooi groen :)
    Ga ikzelf ook eens uitproberen, als ik riet vind tenminste !
    Oh, en die "Zweedse" is in feite een Noorse :) (ik volg haar al een paar jaar)
    Groetje en een leuk weekend gewenst,
    Marylene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk hoor zo die kleur en op de foto vind ik het wel mooi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dat lichte groen toch wel mooi.
    En als je er een beetje ijzer bij gedaan had om het donkerder te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hm, ik wil geen ijzer gebruiken, vanwege het 'belastende' element voor de aarde.....
      Hannah

      Verwijderen
  6. Prachtige kleur groen hoor! Licht, maar mooi. Ik heb het gevoel dat groene wol sowieso lastig is, ook uit een winkel en onnatuurlijk geverfd, kan bijna nooit een goede groen vinden..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het een geweldig leuk experiment en de uitkomst mooi! Voeg dit samen met andere natuur kleuren en het is prachtig!
    Tja, zoveel dingen hebben invloed op een natuurlijke kleur, maar ja die verwachtingen van ons he? :-))
    Fijn weekend en beterschap!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit vind ik een prachtige lichte groen. Zelf heb ik al meerdere keren een mooie olijfgroen gekregen van verse rode uienschillen en gebruik van een koperen pan. Dat zou je ook nog kunnen proberen... Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind dit echt een goed gelukt experiment. Nu hou ik toevallig heel erg van lichtgroen, dat kan er ook mee te maken hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik vind het wel leuk je experimenten te lezen, mooie zachte geel (/geelgroen) heb je tevoorschijn weten te 'toveren'.

    BeantwoordenVerwijderen